Desert er egentlig veldig high risk om man setter seg skikkelig inn i selskapet.
Ser du hvor enkelt det er å komme med helt tullete påstander?
Desert er egentlig veldig high risk om man setter seg skikkelig inn i selskapet.
Ser du hvor enkelt det er å komme med helt tullete påstander?
Ja, det har jeg sett du😁 anbefales å tenke litt selv og ikke bare sitte å gape å vente på teskjea.
Uansett så er det bare å ta alle sosiale medie poster fra sjeiker med en god pose salt. For de har vi sett i ett år konstant og sikkert lengre enn det. Da fulgte jeg ikke tråden.
Aldri sett Bingo i andre aksjetråder. Er dere begge i andre taps prosjekter? Hvilke da?
Hvorfor er det en tullete påstand? DSRT er i skrivende stund verdsatt til 260 millioner. Selskapet har cash på rundt 90 millioner og et fremførbart underskudd med verdi ca 45 millioner kroner og har ingen gjeld.
Med andre ord, trekker du fra cash og verdi av fremførbart underskudd får du en verdi på 135 millioner kroner.
Så kan du lage deg en DCF analyse å finne ut hvor mye inntekter selskapet må ha de neste årene for å forsvare denne verdien. Basert på det kan du se DC har i pipelinen og gjøre en vurdering om det er sannsynlig at de vil oppnå inntektene.
Du forsto åpenbart ikke poenget.
Å komme med en påstand om at så lenge man “leser seg opp” så er selskapet undervurdert, er like tåpelig som å påstå det er overpriset. Det er bare påstander tatt ut av luften i sin egen fortreffelighet, og ser ganske komisk ut i en aksje der alle som har kjøpt aksjen har tapt penger.
Som sagt, dere har lov til å ettergå påstander som vi har lov å gjøre til dere negative. Det er lov å tenke selv:) jeg vil ha en reaksjon, et motsvar basert på fakta. Litt motsatt av det vi som kan selskapet må gjøre daglig. Men selvfølgelig så får man ikke noe annet et blabla motsvar, for du vet ikke.
Har du selv noen tanker om hvorfor markedet ikke liker Desert i 4 år på rad?
Du kommer med en påstand som ikke er objektiv, men forventer å få et objektivt svar?
Jeg vil ikke si jeg har satt meg veldig godt inn i selskapet, men nok til å vite at nåværende cash burn brenner gjennom det de har av cash sånn ca i Q4 2025. Det kan kanskje strekkes litt. For meg, så er det selve definisjonen av en høy-risk investering.
Ja, og det har jeg delt haugevis av ganger. Kort forklart. De skapte skyhøye forventninger under IPO, de bommet så det sang i Midtøsten med en teknologi som ikke var klar, de gikk nærmest rundt å sprayet lnv fra en cola flaske og markedet trodde de skulle erobre verden. De mister troverdighet som tar lang tid å bygge opp. Samtidig kom renta og makro knuste alt av vekst og grønne selskaper. Det er priset inn null troverdighet i Desert nå, imo, enorm oppside om de leverer og selskapet ser totalt annerledes ut nå på den postitive siden i forhold til 21/22. jeg tror de leverer og motbeviser markedet og at vi er i bunnsjiktet nå.
For å vise hva vi må leve med hver eneste dag, se hvordan reaksjonene er nå det slår tilbake. Du er ikke inkludert, du er den eneste med asleby som har kommet med faktabasert, seriøsitet skeptisme.
Så det blir, forventer de negative, fundamentale faktabaserte svar på daglige påstander? Hva er forskjellen. Forskjellen er om man kan selskapet eller ikke, kom med negativitet pga kunnskap eller forundring, spørsmål. Hadde jeg lagt meg på morti og kaikoskvi sitt nivå så hadde diskusjonen vært “pappaen min er sterke enn pappaen din” jo det er det, nei det er det ikke, jo,nei,jo,nei. Jeg savner negativitet basert på fakta, jeg vil ha det, men får bare svada og vås.
“Nu går alt så meget bedre”
Saudi Desert Control har holdt på ett års tid nå.
Den tiden har de brukt godt.
Sånn som denne viser :
Har du selv noen tanker hvorfor så og si samtlige vekst selskaper har falt de siste fire årene?
En trend som har vært global. I USA ser det ut til å snu nå. Det har vært mange gode plays blant de største selskapene de siste årene. Og Oslo børs er en dårlig plass å hente kapital for vekst selskaper utenfor visse prioriterte bransjer.
Sist hentet de fra USA, bare nevner det
Fordi det ikje var interesse på Oslo Børs?
Og det var ikke noe problem, de prøvde ikke i Oslo engang, de ville ha eksisterende investorer og en amerikanske, siden det er der de opererer.
Den globale trenden er økende renter. Som du sikkert vet, økte renter slår hardt ut på vekst selskaper. Så når du spør om hvorfor markedet ikke har likt DSRT de siste fire årene, er faktum at markedet knapt har likt noen vekst-selskaper de siste fire årene.
Du kan selv kjøre en analyse og se hvordan forskjellen er mellom en diskonteringsrente på 2% og 8%
Det positive er at dersom man tror på lavere renter fremover så vil det ha to gode effekter på vekst selskaper, verdien av den fremtidige kontantstrømmen blir høyere og det vil bli lettere å hente kapital.
Den største risikoen nå er ikke finansiering, det er adopsjonsrisiko, som aaleby har vært inne på. Viser de at de har løst adopsjonsrisiko, de må bevise at de klarer å overbevise kunder til å bruke produktet i stor nok grad, eliminerer de adopsjonsrisikoen eller frykten for den så eliminerer de også finansieringsrisikoen. Dette blir avgjørende de neste 6 måneder, få adoptert nok kunder og det starter med golf segmentet. Og muligens noen strategiske langsiktige kontrakter i Midtøsten.
Det forutsetter uansett en mye høyere vekst enn det Desert leverer. Salgsteamet er jo helt elendig
Det er visst frustrende at kundene utsetter så mye som de gjør. De sier kanskje senere, men ikke i år, de vil først se andre lykkes osv.
Min spådom er at dette vil fortsatt ta lang tid og man må være forberedt på lav kurs lenge, emisjoner osv på veien.