For de som er veldig interessert :
Her er link til direktesendinger fra cop16(velg ‘direkte’ I menylinjen) :
For de som er veldig interessert :
Her er link til direktesendinger fra cop16(velg ‘direkte’ I menylinjen) :
Jeg tror det er lurt å lytte til de som er profesjonelle og som har substans i hva de mener. Det sjeldent noen klarer å time bunnen i aksje fullstendig, men hvorfor en aktør velger inngang på dette tidspunktet er det som bør være av interesse.
Nå vil nok neppe DSRT utgjøre hovedtyngden av porteføljen til den type aktører.
Man legger opp en plan og en strategi før en investering. De som kjøpte på 40 kroner med en plan om å holde aksjene i et par år, har virkelig ikke hatt flyten med seg. I dette tidsrommet har både makroøkonomiske forhold og selskapets prestasjoner sviktet.
Derimot, de som har kjøpt etter det kraftige kursfallet fra 2022 og videre, og plukket aksjer til under 10 kroner med en strategi om å holde i 5-10 år, befinner seg bare i startfasen av investeringshorisonten. Da må man være forberedt på kursbevegelser. Selskapet har jo fundamentalt levert imponerende på både teknologiutvikling og skaleringseffektivitet. På dette tidspunktet er det for tidlig å si om man har lykkes med investeringen eller ikke.
Etter min mening er investorer med en tidshorisont på 1-2 år mer tradere eller gamblere når de velger å investere i en såpass illikvid aksje som denne. Investorer med en horisont på 5-10 år investerer derimot i selskapet, markedet, styret og ledelsen. Disse menneskene går på jobb hver dag for å skape verdi for investeringen din – OKS, for eksempel, sover bare 4-5 timer i døgnet og jobber resten.
Selvfølgelig kan man feile med begge strategiene, men tankegangen bak er fundamentalt forskjellig.
Man må legge en plan først, det er vanskelig å treffe bunn, mer flaks enn dyktighet for de fleste som treffer, imo. Har du en horisont på 5-10 år? Eller skal du trade, håpe du treffer bunn og selge et par dager etter?
Jeg investerer i kritiske globale utfordringer, jordforringelse, vannmangel, økt matproduksjon, karbonfangst, unik løsning, massiv skalering. Ja den har falt og går trådt nå, men den skaleringspotensiale i dsrt gjør at når de først forhåpentligvis kommer skikkelig i gang, så kan det gå like raskt oppover igjen. En mulig emisjon på 50mill som mest sannsynlig blir rettet og man vet ikke om den kommer på 3 kroner eller 10 kroner eller om den kommer i det hele tatt, er for min del meget dum grunn å selge for, når man har 5-10 års horisont.
Det eneste som kan få meg til å selge, er om jeg ser det fundamentale svikter og tid er ikke grunn nok, svikter teknologien, ser jeg at de fortsatt ikke får kunder når de har fått opp skaleringseffektiviteten såpass mye og kostnaden såpass mye ned. Klarer de ikke å få golfkontrakter de neste månedene. Akkurat nå har de kapasitet til 2-4 golfbaner i året, gitt vedlikeholdsvunduet. Så jeg vil også se at de får opp antall nye produksjonsenheter og at fremgangene i Midtøsten er såpass bra at de får solgt produksjonsenheter til partnere.
Veldig bra
Det eneste jeg er litt ambivalent til er det store fokuset på golfbaner. Golf er «nice to have». Jeg sikter større - «need to have». Dvs økt matproduksjon og ørkenspredning.
Jeg håper på at ambisjonene og fokuset flyttes tilbake hit der potensialet er uendelig mye større
Kortsiktig er det nødvendig å hente inn cash (Golf), og størrelsesmessig passer det i forhold til hva de kan levere med dagens utstyr. Det vil også bidra til validering.
Men svært spennende hva som kommer ut av samlingene de har nå.
Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.
Jeg begynte å kjøpe DSRT for noen måneder siden.
Grunnen til at jeg fattet interesse for selskapet er at jeg har en søster som jobber for en større investeringsbank i Dubai som fortalte om et høyt fokus på problemstillingen om dyrkbar jord og vannmangel i området. Hun nevnte DSRT som et selskap som jeg kunne vurdere.
I tillegg til at DSRT faller innenfor globale megatrender så er det en del makro økonomiske forhold som gjør at jeg føler risk/reward føles riktig. Selskapet er i startgropen av kommersialiseringsfasen og guider at de skal være positive på driften i løpet av 2025. Samtidig ser vi at rentene har toppet ut og er på vei nedover, noe som vil slå positivt på verdsettelsen.
Som jeg skrev over så utgjør dagens verdi nærmest en opsjonsverdi, dersom man trekker fra kontantbeholdning og fremførbart underskudd. Det skal et begrenset inntektspotensiale til for å regne hjem dagens verdi og konverteres kun 30% av kontraktsverdien av dagens pipeline de neste 3-5 årene vil kursen ligge 2-3 ganger høyere.
Med andre ord, selv om jeg har snitt pris noe høyere enn dagens nivå, mener jeg casets
R/R er attraktivt.
Se på COP16 som pågår nå, dsrt er en av nøkkelaktørene og har fått invitasjon inn til den eksklusive Blu Zone. Dette er sonen der kun statlige aktører, utvalgte orginisasjoner og få spesielt inviterte har tilgang, det er her de avgjørende forhandlingene finner sted. Det er her rammeverk blir utformet og beslutninger tatt. Vannmangel, ørkenspredning og matsikkerhet er så absolutt høyt på agendaen og får betydelig oppmerksomhet.
Strategien om å satse på golfbaner som et inngangsmarked ble lagt allerede i 2021. Årsaken er at golfanlegg bruker massivt med “unødvendig” vann, de har høye vannkostnader og de har betalingsvillighet for løsninger som gir en målbar avkastning (ROI). Husk det er først nå de er i posisjon til å nå golfkontrakter. produksjons og implementeringseffektiviteten i Q3 presentasjonen. Det er vanskelig å få golfkontrakter med 4 uker implementeringstid, vesentlig lettere med et par dager. Ved å starte her får Dsrt mulighet til å teste skalering og teknologi i praksis, samle verdifulle data og valideringer. Samtidig gir golfsegmentet god PR, høy synlighet og stor påvirkningskraft blant viktige målgrupper. De bruker dette neste som sin egen markedsføring og utviklings avdelig for å nå de større målene.
Golfmarkedet fungerer som en inngangsport til å bygge en merkevare og demonstrere teknologien i en håndterbar og oversiktlig skala. Det gir også inntekter, som gjør det mulig for selskapet og videreutvikle teknologien og skaleringsevnen, samtidig som hovedfokuset hele tiden ligger på de større målene innen bærekraft, ørkenspredning, restoration, afforestation, vannsikkerhet, matsikkerhet og miljøforvaltning.
Det fine med det hele som er verdt å merke seg, er at golfsegmentet i seg selv representerer en lønnsom forretningsmulighet. samtidig som det fungerer som selskapets egen test og markedsføringslabroatorium, hvor erfaringene som bygges opp, baner vei for større og mer komplekse bruksområder.
Er helt med på den tanken, jeg har fulgt midtøsten ganske tett og man har sett et skifte der det siste året egentlig, hvor fokus på desertifisering, vannmangel, og matsikkerhet, produsere sin egen mat blant anner og investeringer i agtech har eksplodert. Hadde vært interessant å sett prisingen om SDC kjørte en notering i Midtøsten.
Biochar er på slutten av sin presentasjon nå.
De snakket om div andre løsninger, men beleilig nok droppet han å omtale LNC
Noen som spurte Orn om hva som inspirerte hennes fokus på LNC. Synes Orn svarer godt her:
Seraphina Luitgard, Liquid Natural Clay (LNC) is a soil amendment technology that stands out from conventional solutions due to its unique liquid form. This characteristic allows for ease of application and ensures thorough integration into the soil, resulting in a homogeneous and effective treatment.
LNC is a natural-based solution, certified by the Organic Materials Review Institute (OMRI), its suitability for sustainable and organic agricultural practices. It has consistently demonstrated measurable success in improving soil health in some of the most challenging environments, including arid regions of the USA, UAE, and Saudi Arabia.
What sets LNC apart is its data-driven approach. At Saudi Desert Control, we establish baselines to measure the soil’s initial condition, monitor the changes over time, and track the progress of improvements. This process ensures transparency and accountability, providing concrete evidence of the technology’s effectiveness.
Our mission is to it scalable and affordable, enabling widespread adoption. We aim to empower not just large-scale agricultural enterprises but also small growers, ensuring equitable access to cutting-edge technology for sustainable farming and environmental restoration.
DSRT: Share Option Grant to Executive Chairman and CEO | Euronext Live kurser
Styreleder og Sivertsen har fått godkjent ny opsjonsavtale. Hvordan funker det i praksis når det skrives at dette tilsvarer “4,2% of shares issued”, er dette aksjer selskapet sitter på og vil dele ut i fremtiden, eller som vil utstedes, og dermed utvanne eksisterende aksjonærer?
Hva tenker folk ellers om pakken? Personlig liker jeg godt at sentrale figurer har en god del “skin in the game” (som i hvert fall Sivertsen forsåvidt har hatt allerede). Samtidig, så er jo ikke nødvendigvis for store økonomiske gevinster knyttet til kortsiktige svingninger i aksjekurs det som leder til bygging av langsiktig verdi.
Si meg, er du 80 år?
I så fall er det ganske sprekt at du er aktiv både på forum og børs.
Må si at at mitt inntrykk er at OKS jobber beinhardt for DSRT 24/7 hele året, så fortjent med opsjoner til han. Så får man håpe selskapet lykkes til slutt.
Trykkes nye aksjer her, de har ikke penger til å kjøpe tilbake i markedet.
Samtidig så tilfører det selskapet kapital
Vi får håpe motivasjonen for å utøve opsjonen ikke er for å tilføre selskapet kapital og at selskapet tjener så bra med penger at det ganske enkelt vil lønne seg å løse de inn. Positivt at de legger opsjonskursen på markedspris. Blir det inntekter i selskapet kommer det en ekstra belønning de vil fortjene.
Hadde de forventet en lav emisjonskurs her, hadde de ventet med opsjonene.
Forventer de en positiv kursøkning fremover og nyheter, da setter de opsjonene før dette skjer.
Enkelt og greit.
DSRT burde fått litt flere kontrakter og vist til mere cash inn før de begynner å levere ut gratis-aksjer til ledelsen.
Det er jo ikke gratis, de må betale 5 kroner per aksje, så de må levere varene om de skal ha verdi.