Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Supply and demand, er du dyktig nok får du betalt, men ikke før du har levert. Det står ganske klart hva han skal bidra med. Jeg tror selskapet har bedre forutsetninger enn deg til å vurdere om han er verdt en slik avtale. Får han kurs til 20-30 kroner så er det greit for meg at han blir premiert ja, skal få en liten slant av meg også da:)

Det er et tydelig tegn på at ledelsen tror kursen skal opp. Tror nok de jobber veldig mye i det selskapet, det er opplagt at OKS gjør det. Hadde de trodd at kursen vil være rundt dette nivået eller lavere har opsjonen ingen verdi og de har ingen insentiv utenom lønn for å jobbe som de gjør.

Kursfallet skyldes nok utelukkende at aksjen har veldig mange retail investorer som er ekstremt opptatt av hva disse arvingene gjør.

At de velger å sette opsjonsprogrammet akkurat nå tyder på at tror dette er bunnen. Opsjonsprogrammet er jo vedtatt for en god stund siden.

5 Likes

Det er forståelig at når ledelsen bevilger seg selv opsjoner på atl kurs, så kan det provosere tålmodige aksjonærer som selv må ha en flerdobling kun for å komme i null…
Opsjoner er jo en form for potensiell belønning. I dette tilfellet ville det vært langt mer redelig om opsjonskursen f.eks. ble satt til 10 kr.

7 Likes

Klar tale Rockpus🫡

Motivasjonen med opsjonen er å beholde de to nøkkelpersonene de har tro på i forhåpentligvis i 3 år. Dette er til det beste for selskapet tenker de. Kan jo være andre synes OKS er en likanes kar og vil ansette han. Styret tror heller ikke aksjen er verdt mer enn 10 kroner om 3 år, så for at det skal være en reel gulrot må striken være 5. Det er min tanke.

3 Likes

Ledelsen tenker at 5 kroner ikke er unormalt billig.

Jeg tror ikke de ikke har troen på at kursen ikke vil være over 10 om 3 år, de har nok bare latt markedet bestemme og brukt markedsprisen, jo høyere de får opp selskaps verdien jo mer premiert blir de.

:joy::joy::joy: apropo uten substans og «siviløkonom»

1 Like

Er denne opsjonsprisen rimelig sett opp mot et alternativ hvor OKS m.f. skifter beite? Jeg tenker det logisk svaret er ja.

Hvilken pris er normalt å sette på opsjoner?

OKS har over 1 million aksjer
Hvorfor i alle dager skulle han byttet beite ? Eneste grunnen må være hvis pilotene ikke blir til nok kontrakter. Da havarer jo alt.
Til info jeg har enormt sansen for OKS

Og når det gjelder avtalen til styreleder så har jeg nesten ikke ord. Dobbelt så mye som OKS og tar så og si bort mulighet for melding om innsidekjøp på newsweb.

Ekstremt varierende, mange har opsjoner til pålydende noe som er ekstremt lavt.

Det er mye ansvar og jobb med å være styreleder eller CEO i et børsnotert selskap, ikke alle selskapene betaler kjempe lønninger og opsjoner blir dermed et viktig insentiv for å tiltrekke/holde på gode ansatte.

Siden det er kr 5 som gjelder betyr nok det at selskapet og styret mener verdien på aksjen i dag er kr 5. Så må de bygge verdier utover kr 5 om opsjonene skal ha verdi. Ergo er aksjekursen nå for høy.

Hva slags merkelig mor lille logikk er dette? Usannsynlig dumt innlegg

De har satt den til sluttkurs den dagen, altså markedet har sagt det er verdien. På lik linje som alle andre som kjøpte i går er de avhengig av høyere kurs for å få verdi.

Hvordan du klarer å komme frem til at kursen er for høy skjønner jeg ikke.

Det siste jeg finner grunn til å betvile, er motivasjonen til OKS. Tror nok han svært gjerne vil fullføre sitt “livsverk”, uten å måtte få opsjoner på dagens tragiske nivå. Om 10 kr er for høyt, finnes det jo en mellomting mellom 5 og 10? Dette for at det ikke skal synes som om ledelsen tjener på at de fikk sette sine opsjoner på dagens svært lave nivå. Settes opsjonen til et nivå godt over dagens kurs, så belønner man jo indirekte dagens tålmodige aksjonærer også ved at et slikt opsjonsnivå virker positivt på dagens børskurs.

3 Likes

Det spiller da vel ingen rolle om opsjonskursen er satt på 5 eller 7-8 kroner…på sikt skal vi langt høyere enn det…personlig er jeg glad for at det her lages incitamenter for ledelsen…kunne dog tenkt meg flere opsjoner til OKS og færre til styreleder (snudd opp ned)

2 Likes

Spiller selvfølgelig en rolle hvilket nivå opsjonene er satt på. Å påstå noe annet er ren løgn.

Kan du poste noen tilfeller hvor opsjonene til nøkkelansatte blir gitt strike på høyere enn børskurs dagen de tildeles?

Kan ikke huske at denne er delt

3 Likes