Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Jo, takk.

Nææih, altså det er jo et luksusgode og selvsagt fint om selskapet kan begrense vannforbruket mot inntekter. Ser den. Men har fuck all med bærekraft å gjøre når det eneste man senker er excess vannforbruk for å holde en plen fin for golfinteresserte.

Poenget var vel execution, konseptet er vel bevist og vell så det?

Konseptet er bevist sett fra et investorøyemed, etter mitt syn. For bøndene er det litt mer komplekst. Her krever man nitidige analyser som går over flere år. Som er viktig også for å kunne vite relativt eksakt hvor mye ekstra yields man får ut av å benytte LNC i jordsmonnet.

Stort sett er bønder forskånet fra å måtte betale i dyre dommer for bruken av vann. Som gir mening om man ikke ønsker at matvareprisene skal gå til himmels. Selv om det er problematisk sett i et bærekraftperspektiv. Derav hvorfor økende yields er eneste mulige innsalg pdd i mange områder. Og det må grundig bevises. Kost/nytte. Over flere sesonger.

4 Likes

Det rører seg i Midtøsten

2 Likes

Har noen tanker rundt svaret/spørsmålet ditt.

Landbruket fokuserer i stor grad på matproduksjon og må balansere økonomisk lønnsomhet med bærekraft og ressursbruk. LNC kan være attraktivt her fordi mindre vannforbruk kan redusere kostnader og øke avlinger.

Golfbransjen derimot er ofte mer fokusert på estetikk og vedlikehold av kvaliteten på banene, og vannforbruk prioriteres ut fra behovet for å opprettholde perfekte spilleforhold. Selv om reduksjon av vannbruk er viktig, er insentivene for bærekraftige løsninger ofte svakere sammenlignet med matproduksjon.

Landbruket har store områder med varierende jordtyper og behov for effektiv fordeling av vann over tid. LNC kan være mer effektivt her siden det kan forbedre vannlagring i jorda over tid, noe som har direkte innvirkning på produktiviteten.

Golfbaner er allerede ofte utstyrt med avanserte vanningssystemer og moderne teknologi for vannstyring. Dette kan redusere behovet for ytterligere løsninger som LNC, særlig hvis kostnadene er høye i forhold til opplevd gevinst.
LNC-teknologien kan være dyr å implementere på store arealer som golfbaner, der kostnadene kanskje ikke rettferdiggjøres av økonomiske besparelser på vann alene. I landbruket kan kostnaden lettere forsvares fordi avkastningen i form av økte avlinger er mer direkte og målbar.

Golfbaner, spesielt i velstående regioner, kan ofte kjøpe seg ut av vannutfordringer gjennom tilgang til dyrere vannkilder eller alternative løsninger. Landbruket, særlig i tørre og mindre velstående områder, har ofte mindre fleksibilitet og må finne langsiktige løsninger for bærekraft.
Golfbransjen opplever økende press for å bli mer bærekraftig, men det kan være at det ikke er like mye oppmerksomhet på innovative løsninger som LNC sammenlignet med tradisjonelle tiltak som resirkulert vann eller redusert plenareal.

Landbruket er under konstant press for å produsere mat på en bærekraftig måte, noe som gir sterkere incentiver for å implementere teknologier som gir betydelige vannbesparelser.

Til tross for disse forskjellene kan det være store muligheter for synergier mellom segmentene. Golfbaner kan bruke LNC for å demonstrere bærekraftige løsninger som ikke bare sparer vann, men også forbedrer jordhelse, noe som kan ha overføringsverdi til landbruket. Dersom teknologien blir mer økonomisk tilgjengelig kan vi kanskje se en større adopsjon i begge sektorer. Som du nevner ting tar tid så det blir interessant å følge selskapet videre

Eier ikke aksjer.

STORE volum som går nå. Tipper siste rest hos ene arvingen gikk. Hvor skal kursen tilbake etter at “han/henne” trykka kursen ned?

1 Like

Ligger mer skjult på 5,69, men ser jo ut som det endelig har kommet til en del kjøpere.

Over 1 mill aksjer borte bare idag . Kun 2 arvinger igjen?

Den kommer nok til å bli tatt ut straks. Noen som kjøper bra her nå. Glad jeg fylte på idag tidlig.

Det er ekstremt få uker det har vært så høyt volum i denne aksjen.

Kan nok hende den omvendte auksjonen kom langt nok ned til at det ble bud gitt.

Dette er jo et eksempel på at all sånn retorikk som går på at “nei nå har kursen falt, så det må bety at butikken er ødelagt eller markedet er helt borte” ofte er rimelig uinformativ.

1 Like

Siste rest som ligger ute nå?

Ja, ikke rare greiene.

Skal bli deilig å bli kvitt dem…trenger ikke sånne eiere

Blir spennende å se listene ja. Kan det være noen utlendinger som har luktet lunta på hva som er i ferd med å skje?

1 Like

Forskjellene er (imo) hovedsakelig følgende:

Golf er en luksusgode. Ergo blir de pålagt å måtte betale for vannforbruket. På mange måter er golfsegmentet av den grunn et betraktelig mer modent marked for akkurat Desert Control. Mat derimot er en nødvendighet. Og billigst mulig mat er avgjørende. Derav hvorfor jordbruket har sluppet unna å måtte betale for vannforbruket. Istedet blir myndighetene en konkurrent til DC ved å tilby muligheter for å bli betalt for å legge jordene brakk.

Ikke mer komplisert enn som så.

LNC må bli sidestilt med avanserte vanningssystemer for at teknologien kan skyte virkelig fart i det sørvestlige USA. Bli en del av støtteanordningene. Mye tyder vel på at så ikke vil skje før femårs-perioden for samarbeidet med universitet i Arizona er ved veis ende.

(eier en liten bolk aksjer)

1 Like

Siste rest på 5,69 forsvant

Nesten 1,3 mill aksjer gikk unna i 3 blokksalg på kr 5,69 :boom:

Nå har jeg de siste dagene kjøpt i bøtter og spann alt jeg kan av aksjer i Desert Control. Jeg innbiller meg at det kan komme meldinger litt på løpende bånd nå og det er typisk at det kommer noen fra nå av og utpå nyåret mens det kryr av dager som børsen er stengt, så jeg valgte å posisjonere meg maksimalt i forkant. Tror det er smart, og hadde jeg ikke gjort det, vet jeg at jeg ville gått rundt å vært mer nervøs i julen enn om jeg sitter på langt flere aksjer enn jeg først påtenkte meg.

Du som tok ut arvingene:)?

Aner ikke hvorfra aksjene mine kommer, men tok ikke bevisst ut noe arvegods. Har bare hatt ute en rekke kjøpsordrer de siste dagene samt noen jeg har flyttet litt opp og ned og fristet med :slight_smile:

Ok, så ikke du som har tatt i kryssene?