Avhenger vel av hva som blir bydd. Særlig sterke eiere kan man vel ikke si at DC har. Med noen få unntak. De fleste vil nok anse det som mer lukrativt med en fugl i hånden enn 10 på taket.
Det kan gjøre det i flere steps, tror nok de vil få ganske bra akseptgrad på 12-16 kroner på dagens nivå.
Jeg tror det er fult mulig.
Noe sier meg at OKS er balls deep i dette selskapet, også økonomisk. Han vil nok ønske å se selskapet vokse til noe stort før han gir seg. Det tror jeg rett og slett ikke de vil klare på Oslo Børs.
Teorien min forutsetter at det faktisk er SDC som har tatt kryssene de siste dagene.
Det er nære 10% av aksjene jeg vet ikke er til salgs billig og ikke nærheten av 12-16, men de må gjerne gjøre et forsøk så får vi se. Har mer tro at de kjøper seg opp til 10% for å blokker oppkjøp. Soyl tror jeg heller ikke går med på å miste kontrollen over teknologien. Jeg tror dere bommer med den spekulasjonen.
Gir en opsjonspakke over tre år mening i den teorien?
HVIS omattedersom SDC mener at markedet ikke reflekterer selskapets reelle verdi, kan det seff være attraktivt for ledelsen og hovedaksjonærene å kjøpe selskapet ut av børs og videre fokusere på å bygge opp verdiene uten kvartalspress og deretter vurdere å børsnotere igjen når inntektene og potensialet er bedre synlige.
Dersom eierandelen til ledelsen og hovedaksjonærene overstiger 33 %, burde det vel utløses flaggeplikt og det kan være et signal om intensjoner. I tillegg kan dette gi en sterk posisjon for å kontrollere selskapets strategiske retning og potensielt initiere en budprosess.
Et “management buyout” (MBO) kan da være aktuelt dersom ledelsen har tro på selskapets langsiktige potensial, men ønsker å unngå den kortsiktige volatiliteten og kravene fra kapitalmarkedet. Hvis SDC nå er i ferd med å skalere opp og realisere kommersielle kontrakter, kan det være strategisk å jobbe utenfor offentlighetens søkelys. Avnotering vil gi dem mer fleksibilitet til å ta langsiktige beslutninger uten press fra aksjonærer som krever raske resultater. Først da kan planen være å bygge opp verdier og inntjening utenfor børs, for deretter å re-notere selskapet til en høyere verdsettelse når potensialet er bedre dokumentert.
Edit: Eier fremdeles ikke aksjer
Hvorfor skulle eksterne aktører ha større interesse av å sluke DC med tilhørende patenter enn SDC? At Soyl vil måtte røre på seg er jeg helt enig i. Som ville gjort situasjonen ekstra delikat og eksplosiv om det skulle vise seg at Saudi-sjeikene har en større plan.
Har selv ingen sterke meninger utover at det blir vel merkelig å kjøpe bare for å kjøpe.
Jeg tror ikke det heller, men hadde jeg hatt tilgang til teknologien så ville jeg i det minste sikret at det selskapet som har gitt meg lisens ikke blir snappet opp så jeg mistet totalt kontrol over teknologien. Det er mange mange som kunne ha interesse av denne teknologien. Syngenta, Bayer, yara, med mange flere. Jeg tror rett og slett SDC har fått tips om at nå er det volum til salgs av OKS, og at de har tatt unna det volumet og ferdig med den saken. Dette gir de jo også en lavere lisens fee, da de også sitter som mottaker. Jeg tror dere er på bærtur.
Fortsatt syltynt grunnlag. Som sagt; aner ikke. Kaster tanker i luften. Men at de kjøper nærmest just for the sake of it forblir vel pussig (om enn langt fra umulig).
Jeg er på nøyaktig samme plass:
- sdc har fått mulighet til å kjøpe større volum på ekstremt lav kurs
- med et eierskap, 10%, kan sdc alene blokkere oppkjøp
- betydelig eierskap vil også medføre at de på sikt trolig får igjen mer i utbytte/verdistigning, enn hva de betaler inn i royalties
SDC vet hva som høyst sannsynlig kommer fremover i SA.
De vet lnc fungerer, og de vet om de lange planene og behovet. Sdc har senest på cop16 vist, at de er der det skjer.
For meg er det mye mer sannsynlig enn at de går for oppkjøp, tror de da hadde kommet med et bud direkte og ikke kjøpt i markedet og drevet opp kursen først i så fall. Totalt usannsynlig i mitt hode. Men at de vil ha en sterkere posisjon som kan blokkere f eks fiendtlige oppkjøp i fremtiden, makes more sense, for meg.
Dette blir ren synsing, men jeg har ingen tro på at Oks ønsker å lede et selskap som eies av noen i SA.
Et sånt eierskap må gi motvind når lnc skal erobre verden
Min eneste take er at det ligger en større plan bak enn å plukke billige aksjer. I så måte er den ovenstående teorien plausibel
Ja, oppkjøp er hvert fall ulogisk. Hvorfor i all verden skal de da ta ut arvingene å dra opp prisen først? Ikke får større aksept hvert fall, arvingene vet de jo uansett hadde akseptert. De hadde garantert forhørt seg med de største aksjonærene først, for så å komme med offentlig bud.
Nå ville nok det plutselige kursfallet til kr 5 neppe blitt vektlagt i betydelig grad ved et eventuelt bud. Sånn sett har de fått kjøpt en solid mengde til betydelig rabatt. Hvis, om, dersom.
Jeg har litt erfaringer med slike prosesser. Den type prosess kan pågå over lengre tid, gjerne 6-8 måneder før det blir offentliggjort et eventuelt bud. Når selskapet har forhandlet frem det de anser som endelig “indikativt” bud vil selskapet wallcrosse de største aksjonærene og forhøre seg om de er interessert.
Styret vil så anbefale budet og offentliggjøre det.
Det interessante er at det raskt oppstår et forbud mot innsidehandel. Minner igjen om at OKS tidligere har sagt at de ikke kan kjøpe aksjer.
Tror neppe kursen i et så illikvid selskap vil bli vektlagt særlig. Tvert i mot vil jeg tro at de vil tenke at de får høyere aksept grad ettersom premiumen blir større.
Hadde jo selvfølgelig vært bedre for de å latt kursen sige med millioner av aksjer som lokk om de skulle komme med et bud. Før budet hadde de først kontaktet største aksjonærer. Gir ingen mening å ta ut arvingene om de skal by. Da er det ganske tynt med selgere og kursen kan risikere å fyke ganske høyt før de hadde kommet med budet da. Sorry, men kjøpern ikke.
Premium hadde blitt større om de ikke hadde drevet opp kursen først vel. Og arvingene hadde gitt aksept uansett, de kunne de utnyttet på en helt annen måte. Er så mye i mitt hode som taler mot at det er oppkjøp på gang. Men jeg kan seff ta feil, og ikke så mye vi får gjort med, så vi får bare vente å se.
Som nevnt, min teori er at det er vært diskusjon om selskapet med andre aktører, mulig Mawarid Group, men at største aksjonærer og management kanskje mener at potensialet for selskapet er større. Tenker at største aksjonær og management har alliert seg med SDC for å se på mulighet for management buyout, hvor management får bli med på reisen videre.
Som nevnt, nå er en perfekt timing.
Dersom det skulle vise seg at det ikke er SDC som har kjøpt utover de 500k , må jeg revurdere den tanken.
De må jo overbevise store grupper langsiktige kjøpere også, så det å plukke det en kan på lavere kurser først virker fornuftig for meg. Da slipper en jo å betale premium for disse også. Hvorvidt det høye volumet vedvarer over tid nå vil kanskje kunne gi indikasjon?
Det er jo også dette vi har ventet på. At noen større fatter interesse siden kursen uunngåelig vil måtte kjøres til værs dersom en skal plukke betydelige mengder aksjer. Og for dem som har tro på produktet, som utvilsomt synes å virke, må jo DC være en idéell oppkjøpskandidat. Resten av markedet har gått til himmels, men DC er ned 8-90%
Vi kan spekulerer i det ene eller det andre, det som i hvert fall virker opplagt er at selskapet er i spill