Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Blir spennende å høre om han utdyper kommetaren sin fra gcssa. Han tar vel ikke det helt ut fra lufta, selvom, det er jo motparten(ene) som bør følge opp…

2 Likes

Blir interessant å høre webcasten - var ingen store overraskelser for egen del i denne rapporten, de bygger opp , sakte men sikkert - spørsmålet er som du var inne på, hvor lenge “sparepengene” rekker…

Godt ut i 2026 om revenue guiding holder. Brente 11 mill nå og har 63 mill igjen + 10 mill Net profitt. Også kommer de virkelige inntektene i 2026. Ta seg et lån for å eskalere golf segmentet så er mye gjort. Har fått inntrykk tidligere av at de ikke vil sette emisjon på lav kurs, men heller gå for et lån.

4 Likes

Hvis salget øker på fremover så kan kursen gå mot 15kr til sommeren, så kan de ta en oppskalerings-emi på 12kr fulltegnet over natta i august…

1 Like

Pipeline som bare vokser. Den lange på drøyt 6 mrd liter lnc, noe som tilsvarer rundt 3 mrd i inntekter.

Videre blir den nye enheten en ekstrem gamechanger:
8x kapasitet ift dagens kontainer
Pris per enhet 1/4 vs kontainer
Energiforbruk på ca 10% vs kontainer
Sparer 1 dag, totalt 2 dager, på opprigg og nedrigg vs kontainer
1 person opererer enheten vs 2-3 med dagens kontainer

8 Likes

Hvilket selskap er det som kjøper seg opp i DC fra Saudi? Har noen et spurt OKS om hans tanker rundt dette?
Er det Mawardi?

Hvorfor vises ikke handler utført via Sbanken på børsomsetningen?
Det lå drøyt 5000 aksjer på 5,01kr. Jeg kjøpte 2800stk men handelen via børs viser kun 199stk omsatt på 5,01. Det samme skjedde forrige uke -men med noe andre tall

Skjønner at dette er DNB som fører handler internt i systemet sitt, men er de ikke pliktig å vise det reelle volumet til børsen? Hvis dette skjer i alle handler en dag så vises under 10% av det reelle omsetningsvolumet i aksjen…

Skjønner ikke at folk selger under 5… Jeg er i hvert fall veldig betrygget etter en solid rapport/q&a. Nå begynner endlig ting å rulle sikkelig i Midtøsten.

Mcap 270mill. Altså mener markedet at mulighetene og teknologien er verdt rundt 200? RR er etter min mening helt hinsides bra.

6 Likes

Haha, jeg har egentlig ikke følt på risiko på veldig lenge, utenom finansieringsrisikoen siden de er cash flow negative. Så for meg fremstår Desert som en sikker vinner, hvor det bare er et spørsmål om tid.

Men jeg kan jo ha blitt blind på dette da.

3 Likes

Kjenner på det samme. Redd min egen bias, men klarer ikke å se andre muligheter enn at vi er priset kunstig lavt pga et ekstremt salgspress fra arvingene.

2 Likes

Ordrene matches på dark pools ( ikke internt)

Kan godt ta en diskusjon på dette.
Med ny enhet på plass (ekstremt effektiv og med vesentlige lavere kostnad per liter lnc) , stor pipeline ( rundt 3 mrd nok) og LNC som viser konsistente gode resultater:

Hva skal forhindre Desert Control fra å oppnå enorm suksess?

• De går tom for cash = utvanning (Styret har godt med aksjer)
  • Konkurerende produkt (Happy piloting)
  • LNC virker ikke (Yeah right)
  • LNC har utilsiktede negative konsekvenser (Resultatene til nå viser positive effekter)
  • LNC er for dyrt (effektiviseringen ruller riktig vei)
  • De har ikke teknologi til å levere (effektiviseringen ruller riktig vei)
  • Markedet adopterer ikke (hvis kost/nytte gir ikke mening, de jobber med å dokumentere det)
3 Likes

Vi kan hvert fall enes om at de har svært gode forutsetninger for å lykkes. Jeg var litt redd for at de ikke skulle klare å skalere kostnadseffektivt, og om kvaliteten/virkning på produktet ble like bra etter skalering. Ble veldig betrygget på disse områdene i dag, den nye produksjonseheten er game changer og de vet det selv.

3 Likes

Jeg tenker dette er eneste reelle knute.
Så kan man stille seg spørsmålet om hvorfor pipeline er så stor, antall piloter betydelig og hvorfor ceo mawarid fremdeles betrakter partnerskapet som “a match made in heaven” hvis kost/nytte ikke er god nok for kundene.

Denne er nesten et eget tema, og en trussel for kursen (ikke selskapets kommersialisering). For øvrig greit å bite seg merke i at Sivertsen fremstår 0% stressa av kapitalsituasjonen. For to år siden var han tydelig oppjaget.
Dessuten ser han åpenbart for seg at Dc er cash positive i 2026. Ordreboken vil være tykk før så skjer,noe som bør gjøre endel positivt med både kurs og mulighet for å hente evt kapital.

3 Likes

“Dark Pools” høres jo tvilsomt ut i seg selv. Hvem eier dem og blir det ikke feil at omsetningen ikke vises i Nordnet banks liste/graf

Dark Pools er ikke noe tvilsomt, men se på det som en egen handelsplass hvor institusjonelle investorer handler. Tviler på at det ligger mye i dark i DSRT, men i likvide aksjer gå betydelig volum via dark hver dag.

1 Like

Her er du litt for offensiv i prisingen din av DSRT.

Dersom du sier at MCAP er 270 og cash ca 70, må du også trekke fra verdien av fremførbart underskudd. Selskapet har i dag ca 150 mill i fremførbart underskudd, slik at du må trekke fra ytterligere 30-40 mill.

Kort oppsummert så prises teknologien, partnerskapene og alt av selskapets assets til rundt 160 mill.

Så RR bør være bra på disse nivåene.

7 Likes

Bra presisering, takk.

Som forventet lar ikke arvingene og de andre storselgerne seg affisere av en god q rapport….5 er fortsatt en god pris :man_shrugging:

1 Like