Det stemmer sikkert. Da jeg snakket med OKS regnet han med at de kom til å ta forhåndsbetalt på deler av kjøpesummen for å dekke produksjonskostnadene, slik at de slapp “utlegget” og ikke tæret på cash balansen. De neste Q-rapportene blir ganske spennende i mine øyne.
Det virker som om du har glemt at det ble laget 12 produksjonsenheter ikke lenge etter at selskapet ble børsnotert. Det viser at selskapets ledelse var totalt uten realitetsorientering. Igår fikk jeg skattemelding med et tap på ca 450 000 kr på denne aksjen. Det er da hyggelig å vite at de amerikanske aksjene jeg kjøpte for ca 400 000 kr i desember gjennom salg av DSRT har firedoblet seg i verdi fram til nå.
Hvem andre enn deg selv tenker du det er interessant for å vite at aksjer du kjøpte i et selskap i USA har gått opp eller ned i verdi?
Faktum er at det ikke er oppløftende litteratur å lese seg gjennom den grufulle q4 rapporten. -12M EBIDTA er avskyelig, skrekkelig, og forkastelig for ett selskap som ikke er et start-up.
Og her sitter vi som idioter og lener oss på Linkedin innlegg. Jeg har aldri opplevdt noe lignende i ett aksjeselskap.
DC befinner seg i enden av start-up fasen. Illustrert av ChatGPT på følgende måte (se punkt 2.):
"En start-up-fase kan vare alt fra noen måneder til flere år, avhengig av hvor raskt selskapet utvikler seg. Det er ingen fast regel, men typisk ser man disse fasene:
1. Oppstart (0–2 år)
Fokus: Produktutvikling, testing av idé og markedsvalidering.
Hovedutfordringer: Skaffe kapital, bygge team og få de første kundene.
Eksempel: En ny tech-bedrift som lanserer en prototype.
2. Vekstfase (2–5 år)
Fokus: Skalering, tiltrekke investorer og bygge kundebase.
Hovedutfordringer: Håndtere vekst, konkurranse og økonomi.
Eksempel: En start-up som har fått investeringer og ekspanderer internasjonalt.
3. Modning / Exit (5+ år)
Fokus: Bli lønnsom, bli kjøpt opp, gå på børs eller etablere seg som et solid selskap.
Hovedutfordringer: Opprettholde vekst, beholde innovasjonskultur og håndtere større struktur.
Eksempel: Et selskap som har vokst ut av start-up-fasen og nå konkurrerer med etablerte aktører.
Hvor lenge en bedrift er en start-up avhenger av:
Hvor raskt den finner en bærekraftig forretningsmodell.
Hvor mye kapital den trenger og får tak i.
Hvor godt produktet eller tjenesten tas imot i markedet.
Noen selskaper forblir “start-up-aktige” lenge, spesielt innenfor teknologi, mens andre vokser ut av fasen raskt. "
Håpet må være at selskapet går over til scale-up iløpet av kommende år og forventningene bør være at det må skje senest til neste år. Forøvrig evig naivt dersom du forventet store inntekter foregående år.
Litt ytterligere kjøtt på beinet:
"I vekstfasen (punkt 2) befinner selskapet seg ofte fortsatt i start-up-fasen, men er på vei ut av den. Dette er overgangsperioden mellom å være en ren start-up og å bli et mer etablert selskap.
Hvorfor vekstfasen fortsatt kan regnes som en start-up:
Selskapet vokser raskt, men er ikke nødvendigvis lønnsomt ennå.
Det henter fortsatt kapital fra investorer for å ekspandere.
Fokus er på skalering, kundevekst og markedsdominans.
Organisasjonen er ofte fleksibel, men begynner å få mer struktur.
Når et selskap går ut av start-up-fasen i vekstfasen:
Når det har en bærekraftig forretningsmodell og kan stå på egne ben uten ekstern finansiering.
Når det har en stor og stabil kundegruppe og ikke lenger eksperimenterer like mye.
Når det begynner å operere mer som en etablert virksomhet med tydelige prosesser og roller.
Kort sagt:
- Tidlig i vekstfasen = Fortsatt start-up.
- Sen vekstfase / rett før modning = Ikke lenger en start-up. "
At Soyl går ut slik mot golfbaner i markedet må jo være et godt tegn. For å levere på slike kontrakter er vel dem også avhengige av den nye produksjonsenheten?
Hva er grusomt?
At antall piloter øker betydelig?
At potensiell pipeline er på 6 mrd liter lnc, og det er kun for USA?
At de har signert to golfkontrakter med ekstremt god margin? ( trolig ca 90%)
At de har signert og levert første leveranse for dadler?
At de forventer ytterligere tre daddelfarmer i år?
At store prosjekt i Midtøsten nærmer seg modne?
At de har signert pilot med verdens matvareprogram?
At den nye lnc enheten vil levere dramatisk redusert energibruk, er ekstremt mye mer mobil en dagens containere, lager lnc som stiller mye lavere krav til vannkvalitet, kan produsere vesentlig mer lnc per time og kan opereres av en mann (og ikke to-tre) som dagens containere?
At den nye enheten nærmer seg klar til å bli produsert?
At selskapet signaliserer å ha veldig god kontroll på den finansielle situasjonen?
At inntektene i år forventes å bli mer enn 10x?
At de forventer 5-10 golfkontrakter i år?
Jeg mener å huske at Nordic Unmanned skrøt av å ha full kontroll på økonomien helt til kassa var tom og de gikk rett i grøfta.
Dadler og golfbaner sier meg ingenting. Det vi trenger er pressemeldinger og inntekter. Hjelper ikke for styret å knele seg foran sheikhene i Dubai og kysse sandalene deres når investorene står med skjegget i postkassa.
Min oppriktige mening er at hvis de to kundegruppene der ikke sier deg noe vedr DC så har det kanskje investeringsgrunnlaget ditt vært litt mangelfullt. Noe som også gjenspeiler seg I dine uttalelser i dag.
Denne tråden kan være ganske underholdende til tider.
Superselgeren som ble ansatt i høst må spise mye dadler. For jobbe gjør han ikke
Dc har også så sent som i q4 presentasjonen vist at de forventer ca 40% økte vannkostnader for golf (Berkeley I dette tilfellet) de neste fem årene:
Inntektsveksten i pay-per-save skyldes utelukkende økt pris for vann.
Grufull rapport, verste du har sett i et aksjeselskap…gjør oss alle en tjeneste og selg aksjene dine. Kan ikke fatte hvorfor du fortsatt er aksjonær og spyr ut negativiteten din. Kanskje du sover bedre om natta også.
Den tidslinjen der er nok grei nok for et lite saas, ikke indudtri
Utdyp gjerne.