Det er jo ikke rare kontrakten om man kun fokuserer på at det faktisk bare er en golfbane det er snakk om, men interessant at kontraktsverdien kan overstige det estimerte potensialet, slik jeg forstår meldingen. Hvor stor var besparelsen i løpet av prøveperioden - eller har de ikke gått ut med denne informasjonen? Noen spesiell grunn til minimumskrav om 25%? Er det basert på tidligere resultater f.eks?
Markedet har jo fått denne meldingen tidligere. Vil heller si at det hadde vært rart om den gikk oppover på denne.
Dette ble opplyst om på q-rapporten. Der ligger også en tabell med ulike nivåer av vannbesparelse. Anbefaler å gå inn å se på den
Betalingen baseres på vannpriser og besparelse, så prisen på disse avtalene er beregnet på forventede nummer. Tallene kan mao. bli bedre enn det som meldes også.
Marginen er for øvrig ganske attraktiv.
Ved 25% vannbesparing snakker vi om 85% eller bedre.
Mye fokus på golf her på tråden i det siste, for så vidt med rette. Det er spennende tider! Når vil neste golf-kontrakt komme?
Siden DSRT har vist seg som en god hegde mot globalt børskrakk siste månedene (hehe), og det har kommet til nye investorer, tenker jeg å si to ord om det som skjer i Midt-Østen. Siden all aktivitet skjer gjennom lisens-partneren Soyl og Saudi DC, har ikke Desert control mulighet å publisere det de ønsker. Siden Soyl og SDC også er konkurrenter kan det tenkes at de ønsker å holde kortene tett til brystet i noen tilfeller. Som ny investor eller en som vurderer inngang kan det nok være vanskelig å få oversikt over muligheten som er der nede, da kvartalsrapportene til dsrt ikke kan gå i dyben på alt. Dsrt har meldt at at partnere er i dialog med både myndigheter og større selskaper, uten å konkretisere det noe nærmere. Selv om noen skribenter her inne har vært negativ til LinkedIn mener jeg det er en god/eneste informasjonsskilde for å prøve å være i forkant, og for å forstå hva som rører seg.
Det er et voldsomt fokus på utvikling og det skal investeres store summer de neste årene. NEOM er et sånt eksempel. I dette prosjektet, med flere under-prosjekter ligger 500 milliarder USD i potten. Vi vet at LNC har blitt/blir testet for ulike formål i Neom. Eks har vi https://www.linkedin.com/in/muhammad-shahbaz-khalil-5bbabb185/ . Han er landscape manager i NEOM, og "1- Leading futuristic landscape designs for major NEOM projects.
2- Developing climate-resilient green spaces with smart irrigation. " For en uke siden kom han med to innlegg på LinkedIn der han lovpriser LNC og det fremstår som at LNC er et “must” i moderne landskapsutvikling i Saudi. Han kommenterer også ivrig på Orn sine innlegg om LNC og er åpenbart veldig positiv. Når man ser hvor hardt det satses rundt by-utvikling , matsikkerhet og vannbesparelse forstår alle at det er veldig spennende for Dsrt. En MOU om at LNC skal brukes i parker, grøntområde, jordbruk osv. i Neom-prosjektet vil naturligvis være helt ekstremt, og jeg mener at med de indicien som finnes ikke er et utenkelig scenario overhodet.
Masdar City er et annet spennende prosjekt. Dette er “Abu Dhabi’s pioneering hub for sustainability, clean energy, and business innovation* .” LNC har blitt brukt, bl.a. i en park, med svært gode resultat. Revitalizing Desert Landscapes: A Journey of Liquid Natural Clay (LNC) Technology in Masdar City
Sjefen sa i et intervju at LNC skal brukes i alle fremtidige prosjekt i by-delen. Vi får håpe at vannbesparelsen de har hatt i Masdar city har gitt mersmak og at det videreføres til andre by-deler.
Great Green Wall. Digert FN-prosjekt med 140 milliarder kroner innsamlet. Vært dialog mellom Djibuti og SDC. Sannsynligvis flere land. LNC aktuelt for å bedre overlevelse av det som plantes.
Saudi Vision 2030. Skal plantes ekstremt mange trær i Saudi. SDC henviser til dette prosjektet hele tiden. Sannsynlig at SDC jobber hardt for å komme med her om de ikke allerede er en del av det. SDC har vel en prins av Saudi i eierstrukturen om jeg ikke husker feil.
Estidamah - Offentlig forskningssenter på jordbruk og vannbesparelse. Jobber/tester LNC. Har reklamert for LNC. Altså tolker jeg det som positive resultat. Kan være viktig for å få myndighetsavtaler. Eks. brukes vegitasjon ved veier for at sand ikke skal blåse over veien.
Oppsummert er LNC nå i mange av de store prosjektene som går i midt-østen. Flere indisier på svært positive resultat(ikke uventet) og at de som er med å tester mener at LNC er et must fremover. Det gjelder både vannbesparelse og overlevelse av det som plantes. Det er et sammensurium av statlige, halv-statlige og private som jobber sammen. Det er vanskelig å vite tidslinjen på evt. store myndighets-avtaler for oss som sitter utenfor, men med det jeg ser i ulike kanaler mener jeg at sannsynligheten for at det kommer er svært stor.
Soyl og SDC har også blitt merkbart mer offensiv i markedsføringen siste tiden, som må tolkes positivt.
Korriger eller tilføy gjerne om jeg har glemt noe. Innlegget er skrevet hovedsakelig på husk.
Citibank/H-EART er på kjøperen igjen
Som vil si at det var denne aktøren som la ut posten på 100k som det ble plukket tilsvarende av.
Bra de tar imot, men hadde vært bedre om de tok ut arvingene + Grunde i en smell:)
Takk for et flott innlegg/sammenstilling @Lennha.
Jeg har selv registrert mye av det samme, noe som har medført flere kjøp, selv om jeg trodde jeg var ferdig “lastet” i DC.
I så måte, takk til de som var så ivrige på salgs-knappen at de presset aksjekursen ned under 5 kr.
Ikke så mye å tilføye, men kan nevne at også CEO nylig trakk frem aktivitet i sosiale media og nevnte Dr. Orn sine innlegg spesifikt (Q4-presentasjon).
Samtidig nevnes/antydes det en forventning om salg av minst to (kanskje flere) nye produksjonsenheter til Midtøsten i andre halvår 2025.
Dette utover de 7 produksjonsenhetene som lisenspartnerne har fra før. Så da må det vel være “muligheter” i løypa, som vil kreve mer kapasitet.
Styreformann Lars Eismark var også ganske entusiastisk i forhold til lisenspartnerne på Q4-presentasjonen.
Han var tydelig fornøyd med partnernes “go to market strategy”.
For ikke å glemme samarbeidet med FN og verdens matvareprogram.
Ett 6 mnd. testprogram som er i startgropa, og som det er grunn til å anta vil ha gode resultater å vise til før året er omme.
“Bare” dette en kjempemulighet. Ble vel nevnt at FN har virksomhet i 110 land med utfordringer rundt tørke/vannmangel.
Jeg har fulgt DC i flere år nå, og kjøpte mine første aksjer i selskapet på kurs 17.
Selv om det kan sies å være en dårlig timet inngang har jeg beholdt interessen for selskapet og teknologien, og fulgt godt med i tiden siden. Og stadig kjøpt flere aksjer. Må si at jeg nå er veldig optimistisk med tanke på framtiden til DC nå, etter all utvikling og muligheter som er på plass.
De har en distruptiv teknologi, ett enormt marked, gode testresultater over tid, regulatoriske godkjenninger på plass, skalerbar løsning, en verden med stadig økende tørke, overforbruk/mangel på vann i mange områder, tendenser til kraftig stigende vannpriser, befolkningsvekst, behov for økt matvareproduksjon, selskaper som ønsker å bli lisenspartnere… Ja, lista kan gjøres lang.
Så var det myndighets-støtte i USA også da, hvor myndighetene kan dekke 50 % av kostnader til vannsparing.
Dette passer jo veldig godt nå fremover.
De kundene de får, vil også med stor sannsynlighet kjøpe på nytt om ca. 5 år, når de ser hva de har oppnådd, og effekten avtar.
Synes også den nye forretningsmodellen hvor kunden betaler basert på oppnådd besparelse virker å være veldig taktisk/strategisk riktig for å oppnå kontrakter raskere, og med stor mulighet til bedre inntjening enn vanlige “up-front”-betalinger.
Ser knapt en “sky på himmelen her”. Heller ingen truende konkurrenter.
Jada, ser muligheten for en emisjon, men tror dette blir bra uansett. Mange andre muligheter for finansiering også.
Min største frykt i dette selskapet er ikke emisjon, men at det blir kjøpt opp (før det virkelig tar av).
Med alle disse mulighetene er det for meg merkelig at DC virker å gå “under radaren”, selv om det nå er tendenser å spore med en fin oppgang i det siste (27,2 % siste mnd), tross uroen Donald T skaper i finansmarkedene.
Ikke ta dette som en anbefaling om kjøp. Gjør dine egne vurderinger.
Er du ny og nysgjerrig på selskapet anbefaler jeg å ta en titt på selskapets Vimeo-kanal (Desert Control’s Videos on Vimeo), hvor de har en del korte videoer som forklarer teknologi og muligheter. Ellers å se/lytte til selskapets kvartals-presentasjoner som man finner på deres hjemmeside.
Lykke til alle nåværende og fremtidige med-aksjonærer.
Til sist, takk til alle dere som skriver innlegg og deler info her. Jeg leser alt med stor iver.
God påske!
Gode betraktninger og tilføyelser. 100% enig i sitatet over. Er selvfølgelig ganske bias som investor, men mener at vi går inn i noen veldig spennende måneder for selskapet. Med det som rører seg nå kan dette selskapet bli et «sakte, sakte, plutselig» selskap.
At SDC øker på dagens liste er også spennende. De støvsugde det som var av aksjer en periode. Det betrygger i hvert fall meg når de som sitter på innsiden og ser potensialet velger å øke.
“Samtidig nevnes/antydes det en forventning om salg av minst to (kanskje flere) nye produksjonsenheter til Midtøsten i andre halvår 2025.”
Vil det kunne lønne seg å erstatte gamle produksjonsenheter med nye fordi disse siste er så mye mer effektive?
Ja. Men, selskapet forbereder også for “upgrade kits”, som de vil tilby sine lisenspartnere. Da vil de etter hva jeg har forstått oppnå samme kapasitet på gamle produksjonsenheter som de nye, men vil nok fortsatt være store og mindre “hendig” enn de nye.
De eksisterende containerne er planlagt oppgradert til å ha kvaliteter tilsvarende den nye enheten (som vil være ferdig spekket og produksjonsklar innen utgangen av q2)
Takk for svar!
Jeg var litt upresis i min kommentar.
Den nye enheten skal være helt ferdig spesifisert og klar til produksjon innen utgangen av dette kvartalet.
Dc var i rute så sent som for en drøy uke siden.
Status for oppgraderingskit kjenner jeg ikke.
Redigert :
Jeg har sendt OKS en epost om eksisterende containere og oppgradering. Kommer tilbake med svar når/hvis det foreligger.
"Vi vil som tidligere nevnt ikke starte på oppgraderings kit før vi har første unit ferdig av Next Gen som er pri 1. når den nye platform er bekreftet klar for serie produksjon og dette kan gå videre «av seg selv» uten Engineering så begynner de på kit design og klargjøring.
…
Container format enhetene vil nok ikke komme helt opp i samme kapasitet som den nye plattformen (trolig 60-90 k l/h ) kanskje noe høyere men vi vil ikke skru opp forventningene for mye her.
…
De er jo store og uhamslige men sammen med partnere ser vi potensialet for at disse kan være perfekte for «stasjonær» produksjon, f.eks på nurseries (plante senter) og lignende"
Ny Lnc enhet:
Spørsmål fra meg :
"“Har du noe estimat for når de eksisterende containerne kan bli/ blir oppgradert til spesifikasjoner tilsvarende den nye lnc enheten?”
Oks respons igår: :
"Vi har nå låst design på Next Gen basert på prototypen og går i gang med å bygge uniten som betegnes «final beta» som vil forbeholdes eget bruk i US - og basert på den vil være klar til final product i Q2 som forventes kunne være klar for leveranse til Midtøsten partnere tidlig Q3 (betinget av når vi har bestilling i hende). "
Jeg fulgte idag opp med ::
“Final beta”:
Hvor omfattende er prosessen rundt verifisering i etterkant? Er det omfattende testing, eller er denne mer for å se at dere får til å skru sammen en endelig versjon på en god måte hensyntatt siste (mindre justeringer)?
Svaret kom nettopp :
Final beta er bare første serie produserbare enhet i endelig design. Forventes ikke stort av testing og validering her, det er bare for å unngå små feil eller mangler på units som sendes til Midtøsten - så evt bare små justeringer.