Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Hvis det ser bra ut fundamentalt fremover, hvorfor er aksjen ned -10 %?

Litt usikker på om dette er et seriøst spørsmål, men jeg kan behandle det som et. Generelt er det mange grunner til at et selskap som ser fundamentalt bra ut og har gode fremtidsutsikter kan falle 10% eller mer. Markedspsykologi, sentiment, overreaksjoner på nyheter, tekniske faktorer, inntjenings og kostnadsskuffelser, makro, gevinstsikring, etc.

Her tror jeg markedet ble skuffet over at cashburn var høyere enn forventet og dermed runway kortere. I tillegg var det en lite “åpen” rapport, tror markedet forventet litt mer optimisme og synlighet i daddel og golf segmentet.

2 Likes

Markedet ja…etter å ha hørt presentasjonen er jeg sikker på en ting; de som selger aksjene sine på dagens nivå tar feil (jeg økte beholdningen med 20k aksjer i dag). For øvrig på D18 i dag et innslag om Warren Buffet…skal ikke påberope meg å være i nærheten av ham, men jeg har litt samme filosofi; sette seg svært godt inn i selskaper man investerer i. DSRT har en lys framtid.

4 Likes

Den lyse fremtiden nærmer seg mer og mer. Om det vil lønne seg å være investert før eller etter tilførsel av ytterligere kapital derimot, den vil vise seg (setter fortsatt min lit til førstnevnte). Jeg er nok ikke alene om å ha tatt et bet på at man skulle få synlig markant økt traction før kapitalbehovet ble alt for påtrengende. Sånn sett en skuffende rapport.

4 Likes

Skal selskapet vokse og oppskalere eller drive pølsebod? Selvsagt trenger selskapet penger… skjønner ikke denne frykten for emisjon.

1 Like

Regulær emisjon for et selskap med mcap på 320 mill vil bety heftig utvanning. Finnes heldigvis andre muligheter, men det er selvsagt utfordrende å skulle hente 1/3 av selskapets verdi uten at det får konsekvenser for eksisterende aksjonærer. Derav “frykten”.

Det er da det gjelder å tenke langsiktig Aaleby, ref igjen Buffet. En kortsiktig kursnedgang (kanskje) ved en emisjon, men på sikt….:+1:

Ingen problemer med den tankegangen. Betyr likevel ikke at man være investert i forkant.

Ikke verre enn det. Alt handler om risk/reward.

2 Likes

Og utvanningen trenger ikke å bli svært heftig…100 mill inn betyr 15 mill nye aksjer (give or take a few). Da nærmer vi oss 70 mill aksjer totalt, men selskapet kan oppskalere inntil vi blir lønnsomme (en gang i løpet av 26).

Hvis man har hatt som strategi å skulle få god avkastning på de aksjonærverdiene som ligger på bordet nå, så er selvsagt en emisjon negativt for å lykkes med det. Ikke minst fordi storfisker ikke gidder å kjøpe på børs når de vet de snart får kjøpe aksjer til fastpris i en transaksjon heller.

For de som er innforstått med at selskapet må finansieres og har posisjonert seg for å kjøpe mer underveis er det ikke noen krise.

Ser etter etablering over 200 dagers snitt og golden cross nå.

2 Likes

Its not timing the market, but time in the market😉

For øvrig; dersom noen skal kvitte seg med aksjer til 6 blank i morgen også, så er jeg der i morgen også😅

2 Likes

primært urealisert valutatap

3 Likes

er det en plass en kan se opptak av live presentasjon Q1 fra kl 16 idag? Fikk ikke sett den…

Hvis emisjonen blir på 4,5kr og man har kjøpt masse til 7 kr, så er det ikke så hot?

Bare så det er sagt, det går av og til an å hente penger til over kursen, selv for små selskaper. Reach Subsea hentet til 3,25 når kursen hadde ligget på 3 kr.

Du har også emisjoner i biotek som fullstendig utraderer kursen.

Jeg tenker DSRT, hvis de kjører emisjon og ikke lån vil kjøre den med moderat rabatt.

2 Likes

Biotek emisjoner er som regel kriseemisjoner…vi snakker om vekst emisjon. Tror også på moderat rabatt, men siden jeg er på kjøpersiden nå tror jeg på kursstigning før emisjon. Det kan selvsagt være feil, men på lang sikt spiller det ikke så stor rolle.

1 Like

Inngang på 4,5 eller 7 vil selvfølgelig spille stor rolle.

2 Likes

Å kjøpe nå er jo en liten risiko i forhold til nevnte kapital innhenting. Det er usikkert hvordan denne blir gjennomført. Og i tillegg er det litt usikker hvilke retning aksjen tar nå, med «emisjons spøkelset» hengende over aksjen.

Til syvende og sist så er det jo en personlig vurdering, men jeg ville iallfall tenkt nøye gjennom både risiko og evt. muligheter til å få billigere aksjer fremover.

En balansert tilnærming er vel ofte lurt, mao. sitte med aksjer om en har troen, men også ha mulighet til å kjøpe om prisen blir riktig. Jeg sitter long i hvert fall , så blir det veldig spennende å se hvordan de velger å løse det.

1 Like

Kom en friskus