Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Inspirert av TI?

2 Likes

Antar de mener TekInvestor!

2 Likes

Ser ut som de har brukt LNC her :slight_smile: måtte kikke gjennom bildene og se. Lover bra. Kommer nok mye slikt etter hvert.

1 Like

Noe av det bedre som har kommet fra Teigland!

https://investornytt.no/borsintervjuet-selskapet-med-storst-skaleringspotensial/

1 Like

Det var veldig bra skrevet av Teigland. Dette er nok hva flere av oss aksjonærer som har vært med i flere år har tenkt selv og trodd om selskapet. Dette kan være diamanten.
Lite kjent med hvordan de kan ta DSRT av børs og inn på børsen i USA. Da blir vi kjøpt ut på en noe høyere kurs. De fleste av oss håper nok å være med på en forhåpentligvis sinnsyk vekst. Er livredd for å bli stående igjen på togperrongen, forlatt og sur.
Kunne ikke Siemens vært aktuell som en industriell partner? De reklamerer jo allerede for DSRT sin LNC:-)

2 Likes

Vet ikke hvor mye jeg tror på det, men blir ikke overrasket om Syngenta går inn på eiersiden. Har også en vill tanke om at OKS går inn i en sentral rolle, for å få LNC ut til Asia, hos Syngenta.

Syngenta ja. Godt mulig. Ang artikkelen med Teigland så kan det jo fort bli litt mere interesse rundt selskapet. Dette begynner virkelig å bli gøyt

Hadde det kjekt i Kahoot også. Da var jeg heldig og handlet på 17, men likte ikke at selskapet ble tatt av børs. Grei gevinst , men trodde det kunne blitt bedre.
Håper ikke det skjer her. Vil gjerne 10- doble gevinsten ikke doble:-) men så skal jo staten ha sin del…

Thomas signaliserte veldig tydelig i q1 rapporten, at Syngenta kommer til å spille en signifikant rolle :

3 Likes

Er det noen som har en kilde til Teiglands påstand: “Allerede i Q4 guider Desert Control at de vil være i pluss på driften i selskapet.”?

1 Like

Første post her og jeg har heller ikke for vane å kommentere enkeltaksjer, men siden det ble stilt et godt spørsmål om hvorvidt Siemens kunne være en aktuell industriell partner for Desert Control så tenkte jeg å dra frem litt relevant historikk. Sikkert enkelte langsiktige aktører her som husker at Desert Control faktisk ble løfta frem av selveste Siemens (som nevnt her) under Expo 2020 i Dubai (var vel en utsettelse til 2021–22) Det var jo heller ikke småtteri. DSRT sin LNC løsning ble vist frem som del av Siemens sitt MindSphere Smart City initiativ med fokus på vann, klima og bærekraftige byer. Verdens største ingeniør og teknologiselskaper pekte ut Desert som en aktør å følge med på.
Det ble jo som kjent aldri meldt noen formell partneravtale. Det var mer “Vi viser frem kule teknologier” type greie fra Siemens. Det viste jo allerede der og da at DSRT var i siktet til tunge industrielle aktører. Og det var da teknologien deres var i barneårene. Nå begynner dem jo å få traction så godt mulig at selskapet er på radaren til flere store aktører med viten om at nevnte Siemens fremdeles er et av verdens største selskaper innen smart cities, infrastruktur og teknologi for vannhåndtering så absolutt et relevant spørsmål å følge videre.

10 Likes

Men det er kanskje rasjonalet bak samtlige av selskapets “kommersielle” avtaler? Nemlig at de tilfører en grønnvaskingsverdi til motparten? Og ikke egentlig gir mening i et agronomisk/økonomisk perspektiv?

2 Likes

Helt legitimt spørsmål og sikkert noe flere har tenkt.
Grønnvasking kan være en driver bak noen “showcase” avtaler særlig når store selskaper ønsker å pynte ESG profilen sin med pilotprosjekter og innovative samarbeid. Men spørsmålet er om det forklarer hele bildet her.
Hvis DSRT kun var et grønnvaskingsverktøy så hvorfor forlenges prosjektene? Hvorfor tester offentlige aktører i USA løsningen i praksis over tid og etterspør mer? Hvorfor jobber man i det hele tatt med å bygge kapasitet og infrastruktur for drift?
Det tyder jo på at det er noe mer enn bare imagebygging i spill.
Så jo da … det kan godt hende Desert har vært brukt som grønn pynt innimellom. Det er tross alt vanlig i tidlige faser og sier egentlig lite om hvorvidt teknologien har reell verdi. Men når ting begynner å bevege seg videre fra pilot og demo til kontrakter og reell anvendelse er det som regel fordi løsningen fungerer agronomisk og økonomisk.
Poenget er vel at grønnvasking kan åpne døra, men det holder ikke den døra åpen særlig lenge med mindre innholdet faktisk gir mening.

3 Likes

Det funker vel helt til myndigheter/opinion lander på en konklusjon om at det er grønnvasking og ikke gir økonomisk mening? Og at det faktisk ikke gir økonomisk/agronomisk mening krever jo investering i form av forsøk å motbevise. De som har “kjøpt” løsnningen er i høyeste grad motiverte til å fortelle omverdenen at det funker dersom det ikke forplikter dem til å investere (vesentlig) mer

1 Like

Bra igjen det og skjønner godt hvor du vil. Grønnvasking skjer som nevnt overalt nå og mange selskaper kaster på seg et grønt skjerf og håper ingen kikker under torva i dette tilfellet, men jeg oppfatter i tilfellet Desert så snakkes det ikke om bare fine ord og grønne slides. De har faktisk satt spaden i jorda. Både i Emiratene og i Arizona har det blitt gjennomført feltforsøk under ekte forhold med backing fra jordbruksmyndigheter, universiteter og tunge aktører som ikke akkurat deler ut skryt for moro skyld. Hadde dette bare vært pynt så hadde det rakna for lengst fordi det hadde det vært en særdeles tungvint og dyr måte å grønnvaske på. Vi snakker mange år med testing. To tre pilotfaser og rapportering fra offentlige instanser. Det er ikke akkurat “kjør en kampanje og se fancy ut i årsmeldinga”.
Så jo da det må bevises og det er nettopp det de er i gang med. At flere partnere faktisk går videre til neste fase etter testperioden sier meg at dette handler om mer enn bare grønn lakk. De som har mest å tape på å fronte luftslott virker i hvert fall til nå å være ganske komfortable med det de ser.

3 Likes

Sorry for at jeg sikkert ikke har fulgt med på hvor dette selskapet er nå, men hvillke aktører har puttet "money where their mouth is"nå ut over hva som er akseptabelt “markedsføringsbudsjett”?

Sist gang jeg sjekket var dette et selskap som baserer sin verdi kun på måten de “stavmikser” leire i containere gravd ut og fraktet med massive mengder dinosaurjuice og blandet med lokal jord ut fra en logikk som er ca. tusen år gammel. Og de siste hundre årene er jo dette et felt hvor fagfellevurdert forskning i det høyeste grad har vært aktiv, og hvor er alle de artiklene?

1 Like

Av det jeg vet om selskapet så har de faktisk gått fra “fancy idé med messeplakater til konkrete prosjekter med konkrete kunder som faktisk betaler. Clark County, Southern Nevada Water Authority og City of Henderson har ikke meldt seg på for å være med i reklamebrosjyren. De har budsjettert signert og begynt å implementere. Dette er aktører som har null interesse av å bruke offentlige midler på grønnvasking da de er pålagt av lovverket å kutte vannforbruk og må levere faktiske resultater. Det handler ikke om å se bra ut, men å unngå bøter og vannmangel.
Og så angående “stavmikser og leire” argumentet … helt ærlig så er det som å si at briller er tull fordi det bare er buet glass. En teknologi trenger ikke være sexy for å funke. Spørsmålet er … virker det og gir det verdi? Når du reduserer vannforbruk med opp til 95 % i sandjord og jorda fremdeles puster og du holder vekstgrunnlaget stabilt over tid … da er det ikke gammeldags jordarbeid, men en løsning som knekker en reell utfordring på en enkel måte.
Fagfellevurderte artikler de kommer, men det finnes allerede solide rapporter fra ICBA i UAE og universiteter i USA har gjort egne målinger som bekrefter effekt. Dette er feltbasert ikke bare lab greier. Og tro meg … du får ikke en rammeavtale med offentlige amerikanske myndigheter i vannsektoren uten å måtte vise data på det du lover.
Den sunne skepsisen din er bra å det er nok flere som venter på videre finansiert avklaring, men når folk nå betaler for løsningen, implementerer den i kritiske områder og jobber for videre utrulling så kan vi kanskje begynne å snakke om at “hypen” har begynt å vokse bein.

8 Likes

Han blander kanskje? Var vel runway som tidligere var guidet dit?

2 Likes

Litt forskjell på «pluss på drift» og runway, men Teiglands lesere dobbeltsjekker kanskje ikke det.

Med fare for at også jeg roter nå, men det har vel vært noen signaler i retning av at det var teoretisk mulig å gå i pluss på driften mot slutten av året (2025)

Guidingen er (?) positiv drift h2 2026

4 Likes

OKS har vel nevnt tidligere at de vil være positiv eller gå i null på driften ila 24?