Bra Teigland effekt i dag….
Teigland har vel solgt alt idag og tjent seg 300k kr. Og så kjøper han seg kanskje inn igjen. Smarting:-)
Jeg er ikke så veldig aktiv trader, men idag solgte jeg noen av 5-kroners aksjene mine på 7,46. Og regner nesten med å ta de igjen lenger nede, er tross alt Teigland det er snakk om, ja…
471.000 aksjer omsatt i dag
En forsmak på hvordan fomo kan se ut ved gode nyheter
Vanskelig med ordentlig oppgang når det er så mange øretrillere som skal sikre gevinst med den minste kursstigning
Større sjanse for et sikkelig løft nå enn når arvingene hadde mange millioner aksjer i hvert fall… Syngenta inn på eiersiden nå så blir det veldig hyggelig
Noen som deltok i møtet idag og vet om noe spennende? Fikk desverre ikke mulighet.
Enig i at Syngenta fremstår som en svært sannsynlig aktør. De har en tydelig investeringsstrategi hvor de går inn i oppstartsbedrifter og selskaper som enten er i tidlig kommersiell fase eller klare for bred utrulling, spesielt når det teknologi de ikke har selv.
Jeg har sett på noen investeringer de har gjort:
Agrofy – Investert i Serie A (6 millioner USD) og videre deltatt i Series C (30 millioner USD).
Arado – Deltok i Series A-runde på 12 millioner USD.
Greeneye Technology – Investert i seedrunde (7 millioner USD), Series A (22 millioner USD) og utvidelsesrunde i 2024 (20 millioner USD).
Ninjacart – Deltok i Series B-runde på ca. 35 millioner USD.
Phytech – Deltok i Series A (beløp ikke offentliggjort?).
Sound Agriculture – Inngikk strategisk samarbeid i 2020, senere deltatt i Series D-runde på 75 millioner USD i 2022.
I tillegg vet vi at Syngenta fikk implementert LNC i april, usikker på om dette er den første implementeringen eller om de har testet før dette også. Dette er jo ikke bare teknologi Syngenta ikke har fra før, men teknologi som åpner enorme nye salgsområder for produkter de allerede har også, særlig i tørrere regioner hvor tradisjonelle løsninger ikke fungerer eller er mindre effektive.
Så mye som tilsier at sannsynligheten for at Syngenta vil engasjere seg videre både kommersielt, strategisk og finansielt med også å ta eierskap i selskapet, som de har som vane å gjøre i slik teknologi er meget høy.
De holder vel på med felt tester sammen med Syngenta, noe sier meg at samarbeidet er litt for “ungt” til at de er en aktør for denne runden.
Siemens har en arm som heter Siemens Financial som investerer i selskaper som utvikler teknologi hvor Siemens kan åpne nye markeder eller kan være en sterk bidragsyter inn teknologisk. Dette bør være midt i blinken for Siemens, så jeg heller litt mot Siemens.
Ja det kan være, samtidig er det ikke uvanlig at Syngenta går inn tidlig i valideringen til start ups, f eks Greeneye gikk de inn tidlig i feltforsøk og teknologivalideringen. De går inn med mer i selskaper som er klare for komersiell utrulling. Som med greeneye gikk de inn med 70 millioner et lite beløp for Syngenta så derfor ikke veldig stor risiko. Mens de gikk inn med vesentlig mer i Sound Agriculture som hadde kommet lenger, der gikk de også inn sammen med Bayer, som er interessant i og med at vi vet OKS har hatt flere møter med akkurat Bayer.
Nå kan jo ikke desert trykke mer enn 10,5 millioner aksjer, rundt 75 millioner på dagens kurs, det er en sum Syngenta er mer enn villig til å gå inn med på dette tidspunktet, selv om de ikke er ferdig med valideringen.
Her er det jo vel så viktig med eksklusivitet og posisjonering. Ser man at feltforsøkene går bra så vil det være viktig for Syngenta og tidlig sikre seg en strategisk posisjon.
Teknologien passer perfekt inn i Syngentas økende fokus på klimasmarte løsninger, de kan se på det som en større risiko å ikke posisjonere seg nå.
Interne vuderinger og due diligence har mest sannsynlig også pågått i lang tid før testene, slik at de er klare for å investere når tekniske indikatorer er positive.
Men jeg er også enig i at Siemens helt klart er en veldig sannsynlig kandidat, de har jo også gjort mange slike investeringer tidligere, som ikke er konkurrerende selskaper, men kan kobles mot deres eksisterende portefølje. De investerer ofte når teknologier er klare for skalering og med sensorer, IoT, datafangst og automatisering er de også en perfekt “scaling partner”. Dsrt passer godt inn i strategien deres om å investere i skalerbarher som kan åpne nye markedssegmenter for deres portefølje. De er jo også mega bulle LNC teknologien.
Det er påfallende hvor rolige desert er med tanke på finansering i forhold til hvor stresset de var for et par år siden. De virker veldig trygge og det er det nok en god grunn for.
Det er jo en drøm å plukke dette selskapet av børs og etterlate aksjonærer på perrongen mens selskapet vokser. Man vil uansett kunne fort doble pengene med et oppkjøp fra dagens nivå, hevder Teigland.
Jeg mener at dette er ett worst case senario.
Da er det flere her inne som har vært inne lenge som ville tapt penger.
Dobling er en vits.
Selskapet og teknologien er moden nå.
Desert Control står i kommersielt gjennombrudd, og utrulling av LNC vil akselerere fremover.
Markedet er ufattelig stort og Desert control er i praksis uten konkurrenter.
Er det ett tog man skal være med på, og ikke gå av for tidlig, så er det Desert Control fra nå av.
Enig!!
Ja, det kan man for så vidt si. Et annet perspektiv der er hvor mye testing trenger Syngenta? Dsrt har nå betydelig resultater fra anerkjent universitet(us), forskningsinstitutt (uae) og kommersielle resultater. Jeg tror ikke man trenger betydelig testing før man inngår partnerskap.
«Shoots by Syngenta» er et nytt og aktuelt initiativ. https://shootsbysyngenta.com/ Dette skriver de selv: We’ve launched Shoots by Syngenta™ with the vision of bringing together a diversity of academia, start ups and organizations to navigate our shared journey: to solve the complex challenges needed to feed the world while protecting the planet.” Dette må vel kunne sies å treffe dsrt.
Den andre grunnen til at jeg tror Syngenta kommer inn på eiersiden er det James sier på q1. Husker ikke ordrett, men han sier noe som at LNC kommer til å bli en katalysator for alt man putter i jorda( gjødsel, vann osv) og i mindre grad et enslig produkt. Dette treffer Syngenta, og for så vidt Beyer, da de har en stor portefølje av ulike produkter.
Han snakket om LNC som en plattform en kan bygge på med andre tilsetninger såvidt jeg husker. Og hvis det er reellt så kan reisen bli fantastisk, for da trenger alle (!) det.
Marty Weems har delt denne fine artikkelen om Woodland som bruker leire for å redusere vannforbruket
Publisert 10 juni