Jeg setter pris på kritiske innlegg her, og det er helt forståelig at noen er skeptiske i et høyrisikoselskap, det er både naturlig og sunt. Samtidig må jeg få si at jeg uten tvil ville valgt James ti av ti ganger foran en anonym deltaker på et nettforum, enten det er en taxisjåfør eller en megler. Dette er ikke ment som en nedvurdering av andre, men det er åpenbart at de fleste av oss ikke er i nærheten av å ha den kompetansen han besitter.
Vi snakker om en person som har en klar og gjennomtenkt plan for sin investering, og som nylig har økt sin eierandel i ettertid. Med andre ord: Han har en plan om å få maksimert den investeringen mest mulig. Når den som sitter nærmest virkeligheten i selskapet uttaler seg så tydelig, og har denne erfaringen og innsikten, da bør man lytte, ikke gå rundt og tro at man selv har alle svarene. Ja, selvfølgelig kan han ta feil, men forutsetningene han har for å gjøre en riktig vurdering, er på et helt annet nivå enn hos oss her inne.
Hans plan er å maksimere verdien for alle aksjonærer, inkludert seg selv som allerede største eier, og han vet hvordan man bygger verdi både på kort og lang sikt. Det klokeste man gjør nå, er å la ham få gjøre det han er best på.
Som OKS sa: «Det var en grunn til at jeg ga meg nå og fikk inn James som CEO. Jeg har 100 prosent tillit til James og har stor tro på at vi får inn en strategisk partner, uten at jeg kan si noe mer konkret om det nå.»
Oversikt: James E. Thomas – erfaring fra kapitalmarkeder, emisjoner og oppkjøpsprosesser
Her følger en strukturert gjennomgang av James E. Thomas’ omfattende erfaring innen kapitalinnhenting, oppkjøp og kommersialisering, slik han har bygget den opp før han tiltrådte som CEO i Desert Control.
⸻
- Bakgrunn og roller
• Tidligere ansatt hos Goldman Sachs og Warburg Pincus, to av verdens ledende investeringsbanker og private equity-selskaper, der han arbeidet med emisjoner, oppkjøp og finansiering.
• Medgründer av Thomas, McNerney & Partners, et amerikansk private equity-fond fokusert på teknologibaserte og vitenskapsintensive selskaper. Her var han ledende i emisjoner, oppkjøp og strategiske partnerskap.
• Har innehatt styreverv i over 20 selskaper innen bioteknologi, medtech og teknologi, med ansvar for kapitalinnhenting, gjeldsfinansiering, emisjoner og strategiske exits.
⸻
- Involvering i Desert Control
• I september 2023 ledet han, gjennom investeringsselskapet Woods End Interests LLC, en privat emisjon i Desert Control på om lag 67,5 millioner kroner. Han og hans nærmeste investeringspartnere sto for omtrent 30 millioner kroner av dette.
• I april 2024 økte han sin eierandel ytterligere ved å kjøpe ca. 499 000 aksjer i selskapet, og har dermed befestet sin posisjon som selskapets største og mest strategiske investor.
⸻
- Erfaring med emisjoner og oppkjøp utenfor Desert Control
• Hos Goldman Sachs og Warburg Pincus arbeidet han med emisjoner, børsintroduksjoner (IPO), gjeldsfinansiering og M&A-prosesser, særlig for teknologibaserte vekstselskaper.
• I Thomas, McNerney & Partners ledet han emisjonsrunder, fusjons- og oppkjøpsprosesser for vekstselskaper i bioteknologi- og teknologisektoren.
⸻
Oppsummering
• Solid historikk fra kapitalmarkedene: Omfattende erfaring med emisjoner, private placements og gjeldsfinansiering innen teknologi og livsvitenskap.
• Aktiv investor og strateg i Desert Control: Har tatt en sentral rolle i selskapets finansiering og vekststrategi.
• Har ledet selskaper gjennom emisjoner, oppkjøp og IPO-prosesser, noe som gir ham en sterk plattform som CEO i et vekstselskap som Desert Control.
⸻
- Tidligere kapitalmarkedsaktiviteter gjennom Thomas, McNerney & Partners
Thomas, McNerney & Partners (TM&P) var en aktiv investor innen bioteknologi og medisinsk teknologi. Selskapet har gjennomført en rekke emisjoner og exit-transaksjoner:
• Fondet ble etablert i 2003 med en første kapitalinnhenting på ca. 216 millioner USD. Typiske enkeltinvesteringer var på 10–20 millioner USD.
• Totalt gjennomført over 100 investeringer og 64 exits, inkludert børsintroduksjoner og industrielle oppkjøp.
• Noen sentrale emisjonsrunder inkluderer:
• Celator Pharmaceuticals (Series D, 2010)
• Auspex Pharmaceuticals (Series C, 2010)
• AxioMed (Series D, 2010)
• VertiFlex (Series C–D, 2011–2017)
• Torax Medical (Series E, 2016)
⸻
- Signifikante exits og transaksjoner
TM&P har vært involvert i flere velkjente exits, blant annet:
• Salget av InnoPharma til Pfizer i 2014 for ca. 400 millioner USD, en av fondets største exits.
• Oppkjøpsprosessen av Celator Pharmaceuticals, der Redpoint Bio i 2012 forsøkte, men senere avlyste, et oppkjøp.
• Andre vellykkede exits inkluderer VertiFlex, Auspex Pharmaceuticals, Torax Medical og Celator Pharmaceuticals.
⸻
- Thomas’ rolle i transaksjonene
• Har ledet emisjoner (Series A–E) både i tidlig og seinfase selskaper.
• Var en nøkkelperson i fondets første kapitalinnhentinger i 2003 og håndterte emisjoner i størrelsesorden titalls millioner USD per selskap.
• Har hatt ansvar for exit-strategier og gjennomføring av salg og børsnoteringer, som i tilfellet InnoPharma → Pfizer.
⸻
Endelig oppsummering
James E. Thomas bringer med seg:
1. Dokumentert erfaring med emisjoner og kapitalinnhenting for teknologi- og bioteknologiselskaper.
2. Ledelse av selskaper gjennom oppkjøp og børsintroduksjoner.
3. Praktisk erfaring med M&A-strategi og kapitalmarkedsprosesser gjennom ledende roller i private equity.