Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Jeg setter pris på kritiske innlegg her, og det er helt forståelig at noen er skeptiske i et høyrisikoselskap, det er både naturlig og sunt. Samtidig må jeg få si at jeg uten tvil ville valgt James ti av ti ganger foran en anonym deltaker på et nettforum, enten det er en taxisjåfør eller en megler. Dette er ikke ment som en nedvurdering av andre, men det er åpenbart at de fleste av oss ikke er i nærheten av å ha den kompetansen han besitter.

Vi snakker om en person som har en klar og gjennomtenkt plan for sin investering, og som nylig har økt sin eierandel i ettertid. Med andre ord: Han har en plan om å få maksimert den investeringen mest mulig. Når den som sitter nærmest virkeligheten i selskapet uttaler seg så tydelig, og har denne erfaringen og innsikten, da bør man lytte, ikke gå rundt og tro at man selv har alle svarene. Ja, selvfølgelig kan han ta feil, men forutsetningene han har for å gjøre en riktig vurdering, er på et helt annet nivå enn hos oss her inne.

Hans plan er å maksimere verdien for alle aksjonærer, inkludert seg selv som allerede største eier, og han vet hvordan man bygger verdi både på kort og lang sikt. Det klokeste man gjør nå, er å la ham få gjøre det han er best på.

Som OKS sa: «Det var en grunn til at jeg ga meg nå og fikk inn James som CEO. Jeg har 100 prosent tillit til James og har stor tro på at vi får inn en strategisk partner, uten at jeg kan si noe mer konkret om det nå.»

Oversikt: James E. Thomas – erfaring fra kapitalmarkeder, emisjoner og oppkjøpsprosesser

Her følger en strukturert gjennomgang av James E. Thomas’ omfattende erfaring innen kapitalinnhenting, oppkjøp og kommersialisering, slik han har bygget den opp før han tiltrådte som CEO i Desert Control.

1. Bakgrunn og roller
    • Tidligere ansatt hos Goldman Sachs og Warburg Pincus, to av verdens ledende investeringsbanker og private equity-selskaper, der han arbeidet med emisjoner, oppkjøp og finansiering.
    • Medgründer av Thomas, McNerney & Partners, et amerikansk private equity-fond fokusert på teknologibaserte og vitenskapsintensive selskaper. Her var han ledende i emisjoner, oppkjøp og strategiske partnerskap.
    • Har innehatt styreverv i over 20 selskaper innen bioteknologi, medtech og teknologi, med ansvar for kapitalinnhenting, gjeldsfinansiering, emisjoner og strategiske exits.

1. Involvering i Desert Control
    • I september 2023 ledet han, gjennom investeringsselskapet Woods End Interests LLC, en privat emisjon i Desert Control på om lag 67,5 millioner kroner. Han og hans nærmeste investeringspartnere sto for omtrent 30 millioner kroner av dette.
    • I april 2024 økte han sin eierandel ytterligere ved å kjøpe ca. 499 000 aksjer i selskapet, og har dermed befestet sin posisjon som selskapets største og mest strategiske investor.

1. Erfaring med emisjoner og oppkjøp utenfor Desert Control
    • Hos Goldman Sachs og Warburg Pincus arbeidet han med emisjoner, børsintroduksjoner (IPO), gjeldsfinansiering og M&A-prosesser, særlig for teknologibaserte vekstselskaper.
    • I Thomas, McNerney & Partners ledet han emisjonsrunder, fusjons- og oppkjøpsprosesser for vekstselskaper i bioteknologi- og teknologisektoren.

Oppsummering
• Solid historikk fra kapitalmarkedene: Omfattende erfaring med emisjoner, private placements og gjeldsfinansiering innen teknologi og livsvitenskap.
• Aktiv investor og strateg i Desert Control: Har tatt en sentral rolle i selskapets finansiering og vekststrategi.
• Har ledet selskaper gjennom emisjoner, oppkjøp og IPO-prosesser, noe som gir ham en sterk plattform som CEO i et vekstselskap som Desert Control.

1. Tidligere kapitalmarkedsaktiviteter gjennom Thomas, McNerney & Partners

Thomas, McNerney & Partners (TM&P) var en aktiv investor innen bioteknologi og medisinsk teknologi. Selskapet har gjennomført en rekke emisjoner og exit-transaksjoner:
• Fondet ble etablert i 2003 med en første kapitalinnhenting på ca. 216 millioner USD. Typiske enkeltinvesteringer var på 10–20 millioner USD.
• Totalt gjennomført over 100 investeringer og 64 exits, inkludert børsintroduksjoner og industrielle oppkjøp.
• Noen sentrale emisjonsrunder inkluderer:
• Celator Pharmaceuticals (Series D, 2010)
• Auspex Pharmaceuticals (Series C, 2010)
• AxioMed (Series D, 2010)
• VertiFlex (Series C–D, 2011–2017)
• Torax Medical (Series E, 2016)

1. Signifikante exits og transaksjoner

TM&P har vært involvert i flere velkjente exits, blant annet:
• Salget av InnoPharma til Pfizer i 2014 for ca. 400 millioner USD, en av fondets største exits.
• Oppkjøpsprosessen av Celator Pharmaceuticals, der Redpoint Bio i 2012 forsøkte, men senere avlyste, et oppkjøp.
• Andre vellykkede exits inkluderer VertiFlex, Auspex Pharmaceuticals, Torax Medical og Celator Pharmaceuticals.

1. Thomas’ rolle i transaksjonene
    • Har ledet emisjoner (Series A–E) både i tidlig og seinfase selskaper.
    • Var en nøkkelperson i fondets første kapitalinnhentinger i 2003 og håndterte emisjoner i størrelsesorden titalls millioner USD per selskap.
    • Har hatt ansvar for exit-strategier og gjennomføring av salg og børsnoteringer, som i tilfellet InnoPharma → Pfizer.

Endelig oppsummering

James E. Thomas bringer med seg:
1. Dokumentert erfaring med emisjoner og kapitalinnhenting for teknologi- og bioteknologiselskaper.
2. Ledelse av selskaper gjennom oppkjøp og børsintroduksjoner.
3. Praktisk erfaring med M&A-strategi og kapitalmarkedsprosesser gjennom ledende roller i private equity.

9 Likes

Stor takk til Jobbis og Aaleby for viktige og innsiktsfulle innlegg i det siste👍

4 Likes

https://www.siemens.com/no/no/siemens-i-norge/stories/industri/norsk-selskap-gjor-orken-til-dyrket-mark.html?li_fat_id=07f1d1c3-e556-4a1b-9db6-872688a234be&linkId=300000027750406

1 Like
1 Like

Det du beskriver her er jo grunnen til at det er så viktig å følge aksjonærlister

1 Like

Sterkt at aksjen holder så bra når Teigland selger såpass hardt på dagens liste.

2 Likes

Det lå jo en kjøper der på 200k, den er veldig sterk for tiden

1 Like

Indisk artikkel.

LNC såvidt nevnt

“… and innovations like liquid natural clay that can retain moisture and nutrients in sandy soils.”

Fortsatt sjansen til å komme inn før meldingen smeller Inn og fortsatt sjansen til å selge seg ut før den smeller inn.

Gruer meg bare til vi forlater euronext grøt, og formueskatten blir adskillig høyere.

Er vel liten tvil om at den smeller opp. For oss som har vært med fra starten så har den vært nede på bunn lenge.
Men vi venter fremdeles på nyheter, og akkurat nå er det ganske stille. Stille før stormen.

1 Like

Når kommer vekstemisjonen?

Hvis selskapet emitterer nå, hva vil de pengene brukes til? Investering i vekst, eller dekke løpende kostnader som selskapet ikke greier å gjøre selv med nåværende inntekt?

Finnes det åpenbare investeringer/CapEx for selskapet dersom de hadde hatt større midler tilgjengelig?

Den bør jo bli meldt snart. Er vel ikke så mye penger igjen i kassa. Men emisjon trenger ikke å være negativ.
Var nettopp med på en i polight. Ble tildelt rett på 8400aksjer til 2,69kr, prøvde å kjøpe 20 000 ajsjer da vi kunne overlegne. Fikk kjøpt 11200aksjer. Emisjon var nesten dobbel overtegnet. 2 dager etter aksjer etter emisjon kom på markedet nå på mandag likker kursen på 4.1kr. Trodde jeg skulle få kjøpt flere aksjer til lav kurs ned mot emisjonskurs 2.69, men nei.

Så en emisjon kan bli kjekt det med rette strategiske partner for fremtiden:-)

3 Likes

Når som helst. Stor sannsynlighet i juli.

2 Likes

Ja. Den siste prototypen av maskinen som blander sammen LNC er nettopp ferdig/svært nær ferdig. De vil bruke midler til å bygge flere sånne maskiner. CEO sa bl.a på q1 at han tror at Desert Control blir begrenset av produksjonskapasitet og ikke oppdrag i H2-25.

Den neste generasjonen av maskinen vil være et STORT løft i produksjonskapasitet, som gjør at de kan behandle store golfbaner som typisk har svært korte vedlikeholdsvinduer.

4 Likes

Selskapet befinner seg nå i overgangen fra utvikling og piloter til kommersiell utrulling, noe som representerer et betydelig strategisk skifte. Dette ser vi både gjennom den operative utrullingen av LNC-teknologien, spesielt innen segmenter som golfbaner og daddeldyrking og gjennom konkrete prosjekter som på Oasis-daddelfarmen, hvor implementeringen nå er i gang.

Lederskiftet, der OKS er byttet ut med James, understreker også denne overgangen: Fra en fase preget av utvikling og konseptvalidering til en ny fase hvor kommersiell skalering står i fokus. Ikke bare usa, men også Midtøsten. Det er i denne fasen selskapets teknologi er klar til å møte markedets behov i større skala, blant annet i Midtøsten, et område med betydelige utfordringer innen vannforvaltning og landbruksproduktivitet. Golfbaner i USA der vannet bare blir dyrere og dyrere.

Når det gjelder spørsmålet om en eventuell emisjon, vurderer jeg det som sannsynlig at nye midler i all hovedsak vil benyttes til å finansiere vekst. Typiske bruksområder vil være: utvidelse av produksjonskapasitet for LNC-enheter, investering i support- og serviceorganisasjon, styrking av salg og markedsføring i nye regioner, samt mulig finansiering av arbeidskapital knyttet til nye prosjekter. Basert på den fasen selskapet nå er i, fremstår ikke emisjon som nødvendig for å dekke et løpende driftsunderskudd, men snarere som en mulighet til å akselerere vekst og skalering.

Dette er også det stadiet i en selskapsutvikling hvor industrielle eller strategiske partnere typisk kommer på banen. Når en teknologi er validert, markedet er identifisert, og selskapet er klart for skalering, blir det attraktivt for større aktører å gå inn – både for å sikre tilgang til teknologien og for å bidra med kapital og distribusjonskraft.

Selskapet er nå klart for skalering, etterspørsel større enn kapasitet. Jeg tror en rettet emisjon vil bli meget hyggelig mottatt av markedet og at det lure er å sitte posisjonert før den kommer.

5 Likes

Hvilken implementering er igang hos Oasis? Dette tror jeg har gått meg hus forbi

Oasis har 250 000 + daddeltrær.
De er spredt på mange farmer.

9000 trær fikk lnc februar.
Planen er at alle 250 000 trærne hos Oasis skal nyte godt av lnc, og at dette vil bli gjort farm for farm.

2 Likes