Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Jeg fikk med meg disse i februar. Men at det jobbes med påføring på mer etter disse har jeg ikke fått med meg. Er det noen kilde på dette?

Bra post @jobbis! Noen tanker fra meg:

Dette krever også et helt annet selskap enn det vi har sett hittil. R&D og salgsfolk er sjeldent de samme folkene.

Altså, skal selskapet fortsette med R&D, så må de fortsatt ha R&D folkene dine ansatt og du må gjennomføre R&D prosjekter. Flinke R&D folk ønsker ofte ikke å drive med salg, kundeservice, vedlikehold osv. Jeg antar de vil beholde R&D delen av selskapet og at den delen av selskapet vil fortsette å tape penger framover.

Samtidig, selskapet skal bygge opp avdelinger for markedsføring og salg, kundeservice, vedlikehold, fakturering osv. Man må nødvendigvis bygge opp dette svært kraftig fra dagens tilstand. Med tanke på at man har en R&D avdeling som bruker penger, så gir det mening å prøve å skalere opp dette relativt fort, slik at man får større inntekter som i det minste dekker R&D utgiftene.

Som sagt, jeg forventer en vekstemisjon hvor de henter penger til å utvide selskapet markant.

Godt eksempel med Polight, her har markedet troen på at det vil snu. Hvis man ser på årsregnskapet deres, så ser man samtidig at det ikke nødvendigvis har gått så bra hittil.

At Desert Control Group har fått laget et markedsledende produkt vil ikke si det samme som at de faktisk lykkes kommersielt.

4 Likes

Jeg blir ikke overrasket om Siemens får en rolle i dette fremover.

2 Likes

Uttalt av oks på q pres, og gjentatt på direkte spørsmål 1:1 rundt Oasis

En vesensforskjell på markedsledende og first-of-its-kind

3 Likes

Spørsmålet er jo da hva slags deal de får hvis Siemens får en stor rolle i utrullingen. Du tenker at Siemens sluker DSRT?

Godt sagt! Markedsledende blir du hvis du har det beste markedsførings/salgs- og serviceapparatet, ikke det beste produktet. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Nei, jeg tenker det blir et aktivt partnerskap, der Siemens får/tar et spesifikt ansvar for å sikre global utrulling av LNC.

På sikt kan Siemens finne på å kjøpe DC, men jeg tviler sterkt på at det blir nå.

Redigert :
Vi vet ikke at Siemens går inn på eiersiden nå, men de er langt oppe på listen over aktuelle partnere.

Så Siemens lisensierer produktene til DSRT? Kanskje? :thinking:

Eksakt. En utfordring som DC ikke vil møte med det første. Her handler det først og fremst om å overbevise potensielle kunder om at LNC sine uovertrufne egenskaper vil kunne øke fortjenesten betraktelig. Som ikke er gjort i en fei hva grønne vekster angår inntil man har fått napp hos tilstrekkelig mange first movers. Heldigvis har man Pay-As- You-Save (PAYS) som gjør dørterskelen betraktelig lavere i golfsegmentet.

10 lnc enheter klarer dc og partnere å administrere og drifte selv.

Men med skalering til 50 og 400 enheter må dette settes i system.
Produksjon må strømlinjeformes, drift/service /vedlikehold må gjøres av en dedikert instans slik at dette standardiseres, dokumentasjon av prosesser, sertifisering av deler/komponenter, samkjøring av informasjon på tvers som gir forbedring i produksjon av neste enhet, osv

Alt dette krever industriell kompetanse for å sikre at lnc i stor skala når ut globalt. Siemens har alt av løsninger og prosesser på plass. Desert Control vil måtte bygge opp dette selv.
I mitt hode vil Desert Control ha mer enn nok med å være en slags global prosjektleder i utrulling av lnc. Siemens på laget for å sikre kvalitet, produksjon og vedlikehold av lnc enhetene fremstår som en perfekt løsning.

Redigert :

For øvrig @Christian, takk for gode spørsmål og innspill som gir en god diskusjon

1 Like

Det finnes utallige måter å gjøre dette på, en tilnærming er lik den med Mawarid i Midtøsten, et JV strukturert samarbeid. Her har Mawarid alt dette, organisasjonen og Desert stod for produktet og kompetansen, R&D etc. Dette ble senere gjort om til at Desert lisensierte ut teknologien.

Siemens er en god kandidat siden de har hatt partnerskap over flere år nå, og Siemens har vært den sentrale aktøren for i å øke produksjonskapasiteten og legge til rette for industriell skalering. Dette er en modell Siemens bruker for sine investeringsarmer, først partnerskap og når selskapet vurderes å ha nådd et tilstrekkelig modenhetsnivå og viser potensial for global utrulling, aktiverer Siemens gjerne sin vekstkapital med investeringer i størrelsesorden 50–500 millioner kroner. Hensikten er å akselerere kommersiell utrulling gjennom strategisk kapitaltilførsel, teknologiimplementering, industriell optimalisering og tilgang til Siemens’ globale industrielle og kommersielle økosystem.

Men det finnes mange strukturelle og finansielle løsninger. Om du så posten min som handlet om James Thomas og hans erfaring rundt akkurat slike prosesser. Han har en unik kompetanse på området. En kompetanse de fleste her ikke er i nærheten av, muligens ingen. Så når det gjelder å sikre optimal kapitalallokering og verdiskaping for selskapet seg selv og aksjonærene så tror jeg det er lurt å la han få gjøre det han kan best og stole på at han kan dette bedre enn oss. (Hvert fall bedre enn meg).

4 Likes

Var også med på emi i polight. Vi kjøpte jo 1 krone for 50 øre. Og det er akkurat det du sier, at alt kommer an på hvilken partner den er rettet mot, og formål. Polight skal jo bruke kr på en ny produksjonslinje i USA, og for Desert’s del, er det vel litt det samme ; og rampe opp… konklusjonen er ; jeg er ikke redd for griseemisjon her.

Problemet med å utlisensiere teknologien er at det ikke nødvendigvis skjer en damn shit. Da har du overlatt roret på skuta til noen andre som har sin egen agenda.

Krysningspunktet mellom R&D og kommersialisering tror jeg er noe av det tyngste man kan få et selskap gjennom. Har vært innom et par selskaper i den fasen og det har vært noe dritt. Tror jeg tenker på pre-money sketchen* hver gang jeg vurderer å gå inn i et slikt selskap igjen. :see_no_evil:

*Ikke at jeg finner igjen linken, men kort sagt, det er et sketch om et startup-selskap hvor den ene snakker om å begynne å faktisk selge ting, hvor en av de andre bare nei, nei, nei, det er mye lettere å selge seg ut pre-money, dvs før de faktisk begynner å ha inntekter. Noe som gir mening, for det er ofte noe dritt. :stuck_out_tongue:

1 Like

Enig i prinsippet, men jeg ser ikke for meg at Dc utlisensierer. Iallefall ikke nå.
De vil nok ha eierskapet på det meste inntil videre.

Veldig godt poeng, og helt enig i at krysningspunktet mellom R&D og kommersialisering er en av de mest krevende fasene for et vekstselskap. Det er her både teknologisk risiko og markedsrisiko kulminerer, og det er sjelden man har et team eller en organisasjon som er like sterke på begge sider av bordet.

Det du refererer til med “pre-money sketch” er spot on, det er mye enklere å selge en visjon før realitetene i markedet begynner å slå inn. Før man har reelle kunder, logistikk, leveranseapparat, compliance-krav og marginpress, er det fritt spillerom for narrativ og multipler på fremtidige forventninger. Når man først skal over i kommersiell fase, handler det plutselig om helt andre ting: prosesser, robusthet, organisasjonsbygging og go-to-market-eksekvering, alt det som ikke lar seg løse med bare flere linjer kode eller fine roadmaps.

Så ja, det er tøft, men det er også her de virkelig store verdiene kan skapes, for de som faktisk lykkes med å knekke den koden.

Og det er jo her jeg mener Desert har nok av bevis for å nettopp være den aktøren som lykkes og har POC på at de har en skalerbar forretningsmodell. At allerede den luftige drømmen har sprukket fra over 40 kroner aksjen til her på 7 kroner vi har vaget i snart 3 år og er klar til å vokse med aksjekurs fra nå.

Så min vurdering er at Desert allerede har kommet betydelig lenger i denne fasen enn veldig mange andre deeptech-selskaper. De har gjennom flere år jobbet tett med industrielle partnere, blant annet Siemens, for å bygge opp produksjonskapasitet og få teknologien først over i industrielle piloter og prosjekter, til større prosjekter med betalende kunder innen golf og spesielt daddel i landbruket.

Der er forbi det stadiet hvor produktet kun fungerer i lab eller i en prototypefase. De har vist at teknologien virker i praktisk bruk, i krevende miljøer, og har fått på plass de første kommersielle avtalene.

Det betyr selvfølgelig ikke at alt er på plass ennå, skalering, global utrulling, industrialisering og distribusjon er krevende, men jeg mener Desert har adressert mange av de klassiske fallgruvene i denne fasen.

6 Likes

Koden = de som klarer å kommersialisere?

Spørsmålet er om det er best risk/reward å kjøpe:

1. Nå, på 7,5 kr før man har fasit på hvordan de løser finansieringen av kommersialiseringen og hvor vellykket den vil å være.
  2. Senere, mest sannsynlig på en høyere kurs, når man ser at det går veien.
  3. Senere på en lavere kurs når de er midtveis i kommersialiseringen, men det ikke har løsnet enda og de evt må hente mer penger

For min del, så må det nesten bli 2., etter at man ser at kommersialiseringen etter all sannsynlighet blir en suksess. Muligens også på 3., men det vil være et scenario hvor det kanskje aldri blir lønnsomhet…

En ting jeg liker med selskapet er at de har redusert kostnader de to siste årene. Det er fortsatt langt opp til nullen, så er spørsmålet hvor fort man tror de kan nå den? :thinking:

4 Likes

Den åpenbare fordelen med å kjøpe på eksisterende nivå er at det strengt tatt ikke er voldsomt mye forventninger bakt inn i kursen om snarlig kommersiell giga-suksess. Vel og merke så lenge finansieringsutfordringene løses på en gunstig måte. For hva som er suksess er relativt. Og at DC ikke skal kunne få snarlig traction i golfsegmentet virker lite trolig. Hvorvidt de vil lykkes i de andre markedene gjenstår i større grad å se. På kortere sikt først og fremst. Også hvorvidt MENA-regionen vil sørge for inntekter av betydning gjennom utlisensieringen. Selv om det vil imponere i negativ forstand dersom de ikke snart lykkes med å selge vann i Sahara.

3 Likes

Selskapet guider h2 2026. Med nok kontrakter, spesielt innen pays golf, er det veldig realistisk.
(Berkeley og Woodland vil gi ca 2 mill netto neste år)

Og der ligger millionspørsmålet - får de kontrakter raskt nok?
Jeg tenker vi vil ha mange svar/indikasjoner fra nå av og til ca årsskiftet.

Kan for øvrig legge til, at jeg har kjøpt aksjer så sent som idag. Jeg tror vi har solide nyheter i vente snart i form av ny enhet og ordrer på denne, svært spennende partnerskap som går inn på eiersiden og flere signerte golfkontrakter.
Trolig er flere leveranser til Oasis også nært forestående.

3 Likes

Koden lik at de lykkes med overgangen fra et rent R&D drevet til kommersielt selskap med skalerbar drift og lønnsom vekst.

For meg nå, sannsynligheten er så høy for industriell inn, ingen vil selge og med låste nye akser på en industriell vil det bli trangt inn, tror jeg.

Kommeralisering, et produkt som er validert, en kapasitet som er validert, og kunder som venter på kapasitet, jeg synes sannsynligheten her også er så høy at RR blir meget god. Men helt klart lavere risiko å vente.

Det er triggere på rekke og rad som vil drive kursen opp i tillegg, tror jeg.

1 Like

De var altså 50 MNOK i minus, så de trenger da minst 25 slike kontrakter innen H2 2025.

1 Like