Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Hadde ikke forestilt meg at det skulle komme en melding om problemer med de få kontraktene de faktisk har landet.
Jeg mener bare at kursen er lav av en grunn og i dette tilfelle kanskje det delvis handlet om skepsis til levering/gjennomføring av prosjekter. Hvordan det går live i prosjektr og ikke bare piloter. Trøbbel som dette kan hindre selskapet i å lykkes og da kan det ende opp i null. “For bra til å være sant» snakket får også vann på mølla. Vi får vel bare se hvordan de adresserer problemene nå og hvilken løsning det blir på finansieringsfronten

Blir en bakvendt måte å se det på. Vi alle har visst at selskapet skynder seg langsomt helt bevisst. Nettopp fordi man må rydde eventuelle barnesykdommer unna før man kan gå bredt ut i markedet. Da er det vi som aksjonærer som må se på oss selv om vi blir nærmest sjokkert av at det kan oppstå utfordringer som følger av nybrottsarbeid.

1 Like

Er DSRT da et “vekstselskap” ?

1 Like

Jeg fikk akkurat samme tanke :nerd_face:
Er dere her av idealisme for å hjelpe et grønt selskap eller for å tjene penger?
(Har selv bare en liten lottokupong og følger knapt med)

De beviste jo nå at de ikke har kommet til vekst delen enda, at dette vil ta litt lengre tid og fortsatt er i early stage tech og er i en pre-vekstfase. Så mulig man må vente på vekstdelen til neste år nå.

Man har en fot innenfor scale-up fasen, hvor denne hendelsen forlenger runway før det skal begynne å ta av.

Jeg er her for å ha en fot innenfor når veksten akselererer. Har stått utenfor nettopp grunnet vissheten om at det fortsatt var langt opp og frem. Uten denne fuck-up’en og alt lå til rette for å angripe golfmarkedet ytterligere utover H2. Som blir forskjøvet. Åpenbart.

2 Likes

Veksten akselerer? De har trukket guiding. Q1 Desert var -22mil. 1.5m inntekter. De har 45m i cash.
Hvor skal de få pengene fra?

1 Like

Limoneira har en markedsverdi på ca 10x av Desert (278m usd). Er ikke de nærmest en markedsleder? Skal Desert bli 10x av Limoneira?

Limoneira er en citrus/avocadoprodusent. Desert Control noe helt helt annet. Mulighetsvinduet til ørkensanden er enorm. Men det vil ikke skje over natten. Innføre noe helt nytt i en høyst konservativ bransje er ikke gjort i en fei. At selskapet er underfinansiert hjelper ikke på.

5 Likes

De har jobbet med dette i rundt 18 år nå. Hvor lang tid mener du det er rimelig å vente til de har klart å bevise forretningsideen?

2 Likes

Hva tenker disse om mulighetsvinduet? Tar de feil?

1 Like

Å sammenligne Desert Control med Limoneira gir egentlig ingen mening. Det er to fundamentalt forskjellige selskaper med helt ulike forutsetninger. Limoneira er et etablert, konservativt landbruksselskap som dyrker sitrus og avokado. Det er et lavrisiko, lavvekst-case uten ambisjon om å endre verden.

Desert Control utvikler derimot teknologi med global relevans og potensielt enorm påvirkning. De retter seg mot et akutt og voksende problemområde, nemlig vannmangel og matproduksjon i tørre områder. Hvis teknologien deres fungerer i stor skala, og de lykkes med kommersialisering, er det ikke snakk om 10 ganger Limoneira, men mulighet for 100x (eller mer) dagens verdivurdering.

Jeg er likevel fullstendig klar over risikoen. Selskapet er underfinansiert, og det finnes en reell fare for kraftig utvanning. Selv om Desert lykkes, kan dagens investeringer ta svært lang tid å hente inn. Dette er ikke en trygg plassering, men et høyrisiko-case med ekstrem oppside hvis de lykkes.

Derfor gir det lite mening å bruke Limoneira som referansepunkt for verdivurdering. Det er to selskaper i helt forskjellige kategorier. Og hvis man ikke ser det, eller ikke har tro på teknologien og visjonen, finnes det langt tryggere steder å sette pengene sine.

For øvrig, når det gjelder prising og oppside, kan det være mer interessant å se på hva selskaper i relaterte sektorer faktisk er verdt. Yara, som opererer globalt innen landbruk og bærekraftig teknologi, prises til over 100 milliarder kroner. Selv 1 % av den verdien tilsvarer mer enn fire ganger dagens børsverdi til Desert. Det sier noe om hvor enormt markedet er, og hvor lavt Desert Control prises i forhold til sitt potensielle nedslagsfelt.

4 Likes

Les hva jeg har skrevet opp til flere ganger om å time rett inngang. Hvem bryr seg her og nå om mulighetsvinduet x antall år frem i tid? Hvertfall ikke undertegnede. Midtøsten og jordbrukssegmentet kunne ikke brydd meg mindre. Sistnevnte kommer når det kommer, mens førstnevnte er 🤷 Kursutvikling her og nå speiler det korte vinduet.

1 Like

Og for å svare på spørsmålet: Nei, de er ikke markedsleder innenfor sitt felt. Ta en titt på Dole og deres marketcap.

Sliter med å skjønne relevansen. Hvorfor skulle en bonde i USA bry seg om at DC har jobbet i 18 år med teknologien? Vedkommende ønsker å kunne føle seg trygg og vite med sikkerhet at LNC kun har en oppside og ingen nedside med potensial til å ødelegge livsgrunnlaget. Derav hvorfor det gjennomføres et 5-årig studie via Universitet i Arizona. For å vise nytteverdien gjennom objektive vitenskapelige briller som hensyntar påvirkningen av ulike vekstsesonger.

Skvatt litt av denne.
Tenker du avvikling?

Har vært spekulasjoner om det samme her inne. Kan dateres tilbake til november i fjor sånn ca. Aner ikke sannhetsgehalten, men det er ikke Teigland alene som har konstruert noe helt ut av det blå.

1 Like

Du ser ikke at det er det som skjer i det korte bildet som bestemmer hva som skjer i det lange bildet? Driter de seg ut nå blir det ikke langvarig. Markedet er ikke helt ute å kjøre her tror jeg.

Markedet bryr seg om det korte bildet. DC har en fungerende teknologi og overlever garantert. Aksjonærverdiene i det korte bildet må hver enkelt vurdere.

1 Like

Fordi “å jobbe med teknologien” normalt vil bety å dokumentere virkning under ulike forhold?
Skal man i ettertid måtte bruke 5 år på testing for hvert område, så blir dette et svært langvarig prosjekt før inntektene blir av betydning. Jeg skjønner at bønder er skeptiske og konservative av natur, men selv de godtar normalt dokumentert effekt av produkter de kjøper, uten å måtte kreve egne tester på egen jord? Tenk bare på alle mulige sprøytemidler, gjødsel og redskaper.

1 Like