Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Godt oppsummert. Kunne ikke vært mer enig. Det er nøyaktig de tankene jeg også har.

Finnes nok av opportunistiske emi-sjonglører som kaster seg på om rabattene er store nok. Frasen om få kommersielle avtaler er kun en del av bildet. Mange avtaler heller enn få avtaler (og desto større oppsidemuligheter) ville gitt inngang på helt andre nivåer. Og nei, man snakker om alt annet enn Utopia hva angår realistiske sjanser for å få traction i golfsegmentet. Og ja, ingen har glemt at det eksisterer en fuck-ups som må ryddes av veien.

Man har helt sikker muligheter i golfmarkedet og andre markeder. Men det teller ikke akkurat nå når cash er på vei til null.

Dumpingemisjoner med gribbeinvestorer har det vært færre av de siste årene men det kan alltids skje.

Tror da mer på en fortrinnsemisjon mot dere eksisterende aksjonærer. Antagelig ned mot kr 1.

Det er mitt tips.

1 Like

Selvsagt teller det iom at det er en del av bakteppet for at de kunne (og burde om det ikke fantes andre muligheter for hånden) gjennomført en emisjon lenge før cash var på vei mot null. Glem ikke at nest største aksjonær er søkkrike sjeiker fra Dubai. Og at det finnes interesser også i UAE (Mawari). Blir litt for lett å legge sammen 1+1 og ende opp med noe bombastisk som svar. Når det er sagt; min take er fortsatt at det er alle for seg selv og at ingen kan hevde å sitte på noen svar. Undertegnede ikke minst.

Ja, du har rett i det. Og det KAN være diskusjoner med noen av de du nevner. Jeg har respekt for ditt ståsted og din sobre penn.

Men jeg tror bare ikke det kommer milde gaver. Arabere er forretningsfolk. Hvis de skal inn med 50-100 mill i en rettet emisjon så tror nå ikke jeg prisen pr aksje blir veldig høy.

Jeg leser om aksjonærer lenger oppe i tråden som snitter ned nå. Det tror jeg er feil.

4 Likes

Ingen som fikk med seg “Inntil”? Dvs. At det kan komme fortsettelse av applikasjoner når løsning er implementert.

«Inntil analysene er fullført og løsninger er implementert forventes ingen nye storskala applikasjoner innen golfsegmentet i 2025 og selskapet trekker derfor tilbake tidligere inntektsguiding for 2025.»

3 Likes

Bør nevnes at dette er eierne av Saudi Desert Control. Sjeiker med direkte forbindelse med kongefamilien. Som har kjøpt aggressivt i markedet heller enn å vente på den opplagte muligheten; emisjon. Og som garantert ikke ser seg tjent med at selskapet går konkurs (man vet hva man har, ikke hva man får).

Mitt anliggende er ikke å sable ned sjansene for at dette går rakt til helvete. Har justert egen beholdning etter nyhetene til et betraktelig mer edruelig nivå. Nettopp fordi man ikke kan vite. Som er poenget. Det burde i utgangspunktet ikke vært et tema å ende i en situasjon hvor selskapet ikke har kontroll på egen skjebne. Så gjenstår det å se hva realitetene vil vise.

Fra Xtrainvestor:

Screenshot from 2025-07-24 20-30-19

Er dette slik dere også forstår det, altså at inntektene de har forventet i 2025 ikke faller bort, kun guidingen som faller bort?

De kan ikke vite, ergo kan det ikke guides. Alt avhenger vel av hvor lang tid det tar å fikse Mr Fuckup.

Hva var inntektsguidingen for 2025?

Er det noe som stopper James fra å kjøre en rettet emisjon mot sitt eget selskap? Det er vell i tilfelle ikke et helt usannsynlig utfall det heller.

Det som stanser det er aksjeloven……

Aksjonærene bestemmer det gjennom generalforsamling…

Takk for tilliten, men på dette området er nok andre trolig vesentlig dyktigere enn meg. Jeg har brukt endel tid på caset i noen år nå. Mange års erfaring i finans også, men her tror jeg likevel andre er like gode på spekulere som meg.

For øvrig - jeg har ikke solgt en eneste aksje, og kommer nok ikke til å endre på det. Jeg har aldri hatt flere aksjer enn nå.

Jeg prøver å opparbeide innsikt rundt situasjonen.
Skal ærlig innrømme at det var som å få en liten spade I trynet tirsdag, men er ikke der nå.
Jeg heller mer og mer til at dette er løsbart og ikke ekstremt omfattende. Jeg trodde helt klart på Siemens og/eller Syngenta inn på eiersiden og som en sterk alliert videre før tirsdag.
Akkurat det opplevde jeg kunne kollapse etter informasjonen for to dager siden da konsekvensene fremstod potensielt enorme. Mulig dialogen med partner x fremdeles risikerer havari, men tegnene er stadig sterkere på at disse problemene har oppstått “langt ute i prosessen”, og ikke er knyttet til å måtte endre på enhet, lnc formel, stor justering på prosess med påføring osv
Og lnc fungerer veldig bra. Det er sikkert.
Derfor er jeg nå litt 50/50 for om det kommer partnerskap og penger inn derfra, eller en helt vanlig emisjon i markedet. Å stable på beina sistnevnte på kort tid fremstår kaotisk. Det virker sånn sett lite sannsynlig at det skjer, men vanskelig å si.
Jeg har lenge lurt på om dc har en backup i en skuff i form av låneavtale som bare mangler Deserts signatur. Holder det også som en reell mulighet.
Så jeg er kanskje på partner x 50%, emisjon I markedet på 30% og låneavtale (eller lignende) på 20%.

2 Likes

Jeg har ikke greie på det, og har heller ikke fulgt selskapet, men i mitt hode er det mest logisk, og også basert på hva jeg har sett skje noen ganger i andre selskaper, at låneavtale er det sannsynlige fordi det er mest aksjonærvennlig/snilt mot kursen. Dvs låneavtale hvor långiver står fritt til å konvertere til aksjer i fremtiden eller ikke. Dersom det skjer, kan jeg ikke skjønne annet enn at det blir en fin oppgang på meldingen fordi markedet ser ut til å prise inn en skitten emisjon, og dersom det blir låneavtale blir det ingen emisjon.

Hvis du tenker at det er 30% sjanse for emisjon i markedet, og med tanke på den nye guidingen og motbøren de møter nå, så må jeg si du er veldig risikovillig. Og må ha ekstremt tro på selskapet.

Det er ikke kritikk, men er bare forundret at folk er villige til å satse så mye og potensielt tape veldig mye penger på caser som har mange røde flagg.

Personlig så satser jeg aldri på aksjer hvor selskapet har åpent gått ut og sagt de må hente penger. Risikoen er for høy mener jeg. Men uansett så gjør folk akkurat det de ønsker selv, men en bør tenke seg om to ganger før en evt. øker, og hva en kan komme til å miste.

1 Like

Helt ærlig - det fremstår flåsete .

• De har en løsning som fungerer meget godt.
  • Businessescaset er svært godt for flere store markedsområder pt
  • Det finnes i praksis ingen andre konkurrenter
  • Verdensmarkedet er “tenk på et tall”
  • Den nye enheten blir en gamechanger av svært mange årsaker
4 Likes

Dc har tidligere klart sjeldenheten å hente inn penger rundt 20% over sist omsatt.

Hvorfor denne plutselige enorme interessen for Desert Control @Netromo?

Jeg er veldig sikker på at aktører rundt SDC eller Soyl ikke er tiltenkt å delta i penger til DC i denne runden,iallefall at det ikke var planen.

Mitt poeng var heller at den “sikkerheten” ligger i bunn ref krisemaksimeringen. Eksempler på sterke interesser for å holde selskapet over vannet.

1 Like