Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Som sagt over så har jeg fulgt selskapet en stund. Litt på samme måte som jeg følger andre nye, spennende selskaper som går på børs. Prøver å finne case. Tjene en slant.

Når oppdateringen kom på tirsdag så ble jeg overrasket over mange av innleggene som fortsatt var positive. Jeg tolket det som negativt. Og når jeg leste Q1 rapporten igjen så ble jeg ikke oppmuntret. Spesielt ikke siden cash runway nå er veldig kort. Det må skje noe.

Kombinert med utsettelser og mer usikkerhet om fremtiden så er dette en dårlig kombo.

Siden sikkert ikke alle her inne har lang erfaring på børs så er det greit med noen advarsler. Selv om DC sikkert er helt annerledes enn andre selskaper som har gått på likviditetssmeller så likner dette veldig på en utvikling jeg har sett før. Og så er det kanskje litt flåsete å kaste ut forslag til emisjonskurs. Jeg tar den.

2 Likes

Kommentaren min om flåsete var knyttet til at “… det ligner en konkurskandidat og at det er reell fare for det utfallet”

Det kommer ikke til å skje.
Som @Aaleby er inne på, så vil ikke SDC eller Mawarid la det skje

2 Likes

Jeg har skrevet over at det meste av nåværende EK kan ryke i en evt kommende utvanning.

Ellers står jeg på at det likner en konkurskandidat.

CEO James Thomas har gjennom Woods End ca 10% (5,34 mill aksjer) med snitt på 6,48 NOK. Tviler på han er interessert i noe grise emisjon

2 Likes

Han er interessert i en emisjon, vil jeg tro, for å redde selskapet. De bør vel hente penger for minst 1 års drift. Det kan dreie seg om 75-100 mill. Jeg kjenner ikke CEO’s privatøkonomi men det kan kanskje bli tøft å forsvare sin 10% andel?

Hvis de finner garantister for emisjon så kan man kanskje slippe unna med 20-30% rabatt. Hvis ikke så må de kjøre emisjon med fortrinnsrett/t-retter for aksjonærene. Da kan det bli lave kurser. Men det spiller ikke så stor rolle - hvis du kan delta i emisjonen for å opprettholde din andel.

3 Likes

Det fortsetter å dukket opp nye poster i sosiale media (nye innenfor siste døgnet), her på Twitter https://x.com/kencannagence/status/1948412724029071776 og Instagram https://www.instagram.com/p/DMepNJiyktS/

Jeg postet tidligere i dag også lenke til et par innlegg på Facebook. Dette er såpass mye det siste døgnet at jeg begynner å mistenke at Desert Control har brukt penger på et markedsføringsbyrå som har kjøpt publisering av innlegg om Desert control på blant annet sosiale media. Men det fremstår litt rart for meg at de skulle gjøre dette, men jeg ser ingen annen forklaring egentlig.

Som nevnt lenger oppe, så sendte jeg Thomas en epost med ett spørsmål.
Jeg lurte på om problemet hos Woodland og Pga West var like, og kanskje også med samme utstyr involvert.

Svaret oppsummert:

• Like problem, men ikke identiske
  • Ikke samme utstyr på de to banene.
  • De har en grundig gjennomgang av alle prosesser for å avdekke årsak og sette inn treffende løsninger
  • Løsning forventes å være en kombinasjon av hyllevare utstyr satt inn etter at lnc er produsert, og opplæring av operatør
  • De virker å være sikker på at dette er løsbart, men akkurat nå så vet de ikke nøyaktig hvilket utstyr som må settes inn
  • Tid til løsning er på plass er et usikkerhetsmoment
  • De bruker erfaringene til å bli dyktigere i fremtidige påføringer
17 Likes

For å få meg virker dette som en overreaksjon fra markedet, men det skyldes vel gjerne økt usikkerhet mtp. den kortsiktige kapitalsituasjonen (som jo har presset kursen lenge).

Noen med tanker om det er mulig for dem å fikse lån siden de ikke har gjeld?

3 Likes

Jeg lurer på om selskapet er overrasket over reaksjonen i markedet. Og isåfall; kan det hende vi får en ny melding med litt mer info eller en oppdatering fra dem?

2 Likes

“James Thomas is the Managing Partner of Thomas Maritime and Ithaca Marine. He is also Chairman of the Board of Stamford Health, an $900 million health-care system. He was the co-founder and a partner at Thomas McNerney & Partners, a health care focused private equity firm that invested in biotech, medical devices, and diagnostics in that sector. Prior to that, James was a partner at Warburg Pincus and a Vice President at Goldman Sachs. James attended the University of Pennsylvania and earned his Master’s of Economics at the London School of Economics.”

Jeg tror han skal klare å forsvare sin posisjon. :wink: Tviler også på at de kommer til å hente så mye som du skisserer

3 Likes

Utfordringene fremstår forbigående.
Prosesser må justeres, og det er helt normalt.
At dette oppstod på et uheldig tidspunkt er sånt som kan skje.

Trekker partner x seg fra en lang prosess pga dette?
Jeg tviler. Det er ikke lnc eller produksjonen av lnc som feiler.
Og som vi vet - LNC virker og verden trenger det.

7 Likes

Ser av oppdaterte aksjonærlister at E.T.T Holding AS (Teigland) økte med 17k aksjer på tirsdag og har nå 372k aksjer. Utover det har jeg begrenset tilgang til listene, så jeg ser ikke hvilke andre spennende bevegelser det har vært den dagen. Men det er det kanskje andre som gjør, og om det er noe bemerkelsesverdig den ene eller andre veien, kanskje vil dele det her?

Dette er en misforståelse i min bok. For storeiere er ikke kursen så utrolig viktig, de har mer fokus på eierskap og kontroll

Storeiere og retail investors sine interesser er ikke nødvendigvis de samme…

1 Like

Overraskende lite spennende. Tandsæther, en dyktig aksjeplukker som er aktiv på XI, kjøpte tilbake deler (40k) av aksjene som ble solgt før kursfallet og Sortin Invest var den eneste fra topp 50 som solgte (100k, eier 700k).

1 Like

«:saudi_arabia: With over 12 years of expertise, the Saudi Desert Control is the exclusive operator of LNC in the Kingdom and has:

:deciduous_tree: Implemented LNC in Qiddiya, and Green Riyadh pilot zones
:chart_with_downwards_trend: Achieved up to 50% irrigation cost reduction in urban landscapes
:desert: Enhanced soil structure and nutrient retention across multiple desert farming trials
:microscope: Led applied research in collaboration with Estidamah and King Saud University (KSU)»

Er disse pilotene kjent fra tidligere?

Mange sterke tall for dadler i posten @Tronni :

3 Likes

Svært lite sannsynlig. Selskapet har ikke dokumentert tilbakebetalingsevne. På langt nær.

2 Likes

Var jo nesten utrolig at bare en «storaksjonær» solgte.

Enig. Topp 50 holder, og for å komme inn på topp 50 må du nå ha 115 000 aksjer++

Sortin Invest solgte 130k for noen uker siden, så skulle nesten bare mangle at ikke de responderte ytterligere. Gjenstår å se om det hovedsakelig er denne aktøren som selger tungt as we speak.