Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Neivel? Har du satt deg inn i hva James via feks Thomas, McNerney & Partners har gjort tidligere?
De har vært med på mange runder i statups på summer som er mange ganger dette.

Har de ikke fått til en avtale med en partner så er nok James klar for å spytte inn mer selv.
Tror du han tar over rattet og styrer det rett i grøfta 6 måneder senere?

Jeg tror bare ikke på milde gaver til alle aksjonærene… og tror nåværende aksjekapital vil blø…

1 Like

Det er her du bommer, dette er ikke snakk om en gave. Det dreier seg om en langsiktig strategi, en plan utarbeidet sammen med en industriell aktør. Denne planen har vært på plass siden Siemens kom inn og bidro til å legge grunnlaget for skalering. Først skal selskapet gjøres skaleringsklart, deretter skal en industriell aktør inn for å få teknologien ut i markedet.

Jeg kaller det en gave om det kommer inn kapital som ikke vanner ut dagens aksjonærer med 30-40% minst. Jeg tror dog det blir mer utvanning.

En industriell aktør er ingen garanti for ny likviditet inn i selskapet.

Vi er enige om at det trengs minst 50-60 mill.? Og at dette holder kanskje 1 år.

1 Like

Du snakker som om dette var et selskap som tidligere hadde store inntekter, men som nå har fått fallende omsetning på grunn av endrede markedsforhold, og derfor befinner seg i en presset situasjon uten særlig fremtidsutsikter. Dette er et nyetablert selskap som nettopp har blitt klart for skalering, og som har et enormt marked foran seg.

1 Like

Du snakker om et selskap som ikke har et marked foran seg og som ikke vil lykkes. De henter ikke 60 mill for å drifte det et år nei. Da har du misforstått

Aboslutt ikke. Da hadde man hatt dokumenterte inntekter. Det har ikke DC. Og det gjør jo situasjonen mer komplisert.

Du refererer til Siemens som leverer en teknologisk plattform til DC. Tror du at de er interessert i å bidra med kapital?

Du minner meg om meg selv når jeg snakket om oljeservice for en del år tilbake.

Jeg tror de er interesser i å få ut teknologien ja.

De er et Start up

Det er langt fra å kun levere en teknologisk plattform til å delta med kapital i et selskap uten cashflow…

DC er vel kun en kunde av Siemens? Eller har de inngått et bredere samarbeid?

"Vi leverer løsninger for datainnsamling og automasjon til selskapet, som vant spesialprisen i Norges smarteste industribedrift 2022.

– For at Desert Control skal kunne bli en datadrevet organisasjon, er det avgjørende at data- og automasjonssystemer integreres tett sammen. Det er her vi i Siemens kommer inn, sier Ståle Våga.

Han er kundeansvarlig for Desert Control i Siemens, og har vært med på å levere teknologien som gjør at Desert Control kan benytte it-baserte verktøy og arbeidsprosesser, utvikle egen programvare, og dra nytte av Siemens’ omfattende portefølje av produkter og programvare."

1 Like

Først og fremst for de som velger å skyte fra hoften. For en industriell partner derimot er det et ypperlig tidspunkt til å investere i en teknologi som er blottet for konkurranse. Hvor bøygen først og fremst består i å gjøre markedet oppmerksom på teknologiens unike kostnadsbesparende og inntektsøkende egenskaper.

Siemens har strategi, og historikk å vise til, for at de går inn med kapital og kompetanse i selskap som kan dominere/ være enerådende innenfor helt nye og potensielt store markedsområder.

Desert Control er en kunde av Siemens og utover at det gir litt penger i kassa er det er utrolig utstillingsvindu for denne delen av Siemens om DC lykkes

Det tror jeg er wishful thinking! DC er en vanlig kunde av Siemens. Det er far fetched å tro på at de skal spytte penger inn i driften.

Like far fetched som å blankt avvise muligheten med nisselua i hånden.

Tenker du må sette deg inn i Siemens sin historikk og strategi.

Eller som en kamerat av meg sa nylig , som har jobbet 20 år i Siemens systemet : “Slik jeg kjenner Siemens, så passer det perfekt for Siemens å gå inn i Desert Control nå med kapital, kompetanse, automasjon osv”

Fasit kommer snart. Vil det si at du kaster kortene hvis Siemens ikke går inn med kapital?

Det kan finnes flere gode løsninger.
Jeg har kjøpt mer så sent som denne uken

For øvrig håper jeg dc faktisk går tom for kapital snart, så denne tråden ikke blir som idag i mange måneder fremover :grinning:

1 Like

Det har jeg null tro på. Investeringskomiteen i Siemens Norge har nok ikke så vide fullmakter.

Så du tror vi snakker om at dette blir underlagt Siemens Norge?!