Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Imponerende journalistikk :flushed:

Jaha, ser da riktig ut det:
https://naob.no/ordbok/kjemikalie

naturlig eller kunstig fremstilt stoff

1 Like

Hva baserer du det på? At kursen var oppe og luktet på det nivået?

I perioden begynnelsen av juni til nesten slutten av juli var kursen relativt stabil over 7 kroner…

Tror det kommer en rettet emisjon her, og den nærmer seg konklusjon, derfor flyttet de fram rapport, rettet emisjon innen 2 uker er mitt bet og de kommer inn i styret, derfor er det åpnet plass. Eneste logiske, hvis man ikke tror James er en villstyring uten kontroll da, og det er han jo ikke.

4 Likes

På veldig lav omsetning. En emisjon er i praksis at selskapet kommer og dumper ut månedsvis av omsetning på salg på en gang, tror du virkelig kursen hadde holdt seg på 7-8 kroner da?

1 Like

Tror det er en aktør de har jobbet med lenge, så worst case minimal rabatt, bull case har de avtalt pris over dagens kurs for en stund siden. Det er hva jeg tror.

1 Like

Ehhh…skjønner ikke hvor du vil hen med det utsagnet

Du tror ikke det hadde vært mulig å hente penger i den perioden?

Til kurs 6-7? overhodet ikke.

Edit:
Altså, basert på daglig handel i aksjen. Volumet omsatt på en uke var noen få millioner kroner.

Skulle en emisjon bli satt på den kursen måtte det altså vært basert på helt andre parametre enn løpende kurs. (Slik jobbis håper på over her.)

Sånn sett kunne jo den teoretisk blitt satt mye høyere også. Om den er basert på andre parametere og likviditet i markedet har f eks sendt mcap unaturlig lav.

Teoretisk sett, absolutt.

Ok, dette blir jo bare tro og tvil…

1 Like

Kanskje faktisk sannsynlig også, skal virkelig et knippe småaksjonærer på en uregulert småbørs i Norge bestemme verdien av en teknologi som store industrikonsern og nasjoner som Saudi-Arabia og USA satser på? Man kan tenke, Selvsagt ikke. Verdien må måles mot uavhengige tredjepartsvurderinger og hva bransjen selv mener internasjonalt – der de store beslutningene tas. Helt andre parametere er mye mer reelle.

Btw, i eksempelet mitt over, så kjøpte Tencent en større del av Funcom før de la inn bud på hele selskapet.

En vanlig fremgangsmåte det.

Samme praksis utøver Siemens

I mitt hode står det ikke til troende at en 64 år gammel ringrev fra finans (jmf Desert Control Group - Småprat 3 - #6978 av jobbis) plutselig skal vie livet sitt over lengre tid til å følge opp Desert Control ute i felten. Som er den kanskje klareste indikasjonen sett utenfra på at noe foregår og at det har vært viktig for selskapet å ha James Thomas i en aktiv rolle mens man har jobbet med å få dette noe på plass. Så skal det sies at jeg personlig ikke er villig til å satse egne kronasjer på et slikt bet, men kjøper rasjonalet (som tar flust av faktorer med i beregningen) til @Hayen, @jobbis med flere.

8 Likes

Siemens er ikke aksjonær, kun partner.

Skrev denne tidligere til netromo.

Ja, dette er en av flere aktuelle kandidater og her avslører du egentlig en begrenset innsikt i selskapet, noe som kanskje burde legge en demper på bastante uttalelser om emisjon på en krone og lignende.

Forholdet mellom Desert Control og Siemens har utviklet seg langt utover et vanlig kundeforhold. Desert Control er nå innlemmet i Industrial Operations X , og Siemens har tatt en aktiv rolle i arbeidet med å få en ny, skaleringsklar enhet ut i markedet.

Når et selskap utvikler en løsning basert på Industrial Operations X , har Siemens mulighet til å investere kapital for å støtte utviklingen, sikre seg eierskap i prosjektet eller teknologien, og inngå samarbeid for å industrialisere og skalere løsningen. Dette skjer oftest med startups og scaleups som jobber med innovativ teknologi innen AI, IoT, automasjon og lignende områder.

Det er også verdt å merke seg at Siemens har sitt eget investeringsapparat: Next47 – et venturefond som investerer i tidligfase- og vekstselskaper, med særlig fokus på industriell digitalisering, kunstig intelligens, IoT, bærekraft og relaterte teknologier. Dersom et selskap utvikler noe som passer inn i Industrial Operations X -økosystemet, kan Siemens investere direkte gjennom Next47.

Alt i alt mener jeg det ikke er spesielt søkt å foreslå dette som en aktuell kandidat.

2 Likes