Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Er ikke lett å lufte sine tvil her. Men de som gjør det tenker helt rett. Uansett hvor velargumentert man er. Stå på og følg magefølelsen. De fleste som klager på argumentene har ikke noen bedre selv.

Da jeg kom med gode argumenter for emisjonsfrykten som vi ser i markedet var det ingen klapp å få uansett :wink:

Så det er ikke argumenter de vil ha, men en annen konklusjon bare.

1 Like

Har ingen ting i mot negative innspill, overhodet. Solgte selv halvparten før Q4-rapporten grunnet en forventning om nyhetstørke de kommende månedene som en tyngende faktor. Men å fable om hva som vil skje dersom et selskap mislykkes handler ikke om magefølelse eller argumentasjon. Det er en øvelse i å slå inn vidåpne dører utelukkende for å få luftet ut egen redsel. Og vedkommende bedriver denne øvelsen i en rekke aksjer. Senest Ultimovacs i går.

Et innlegg bør bidra med noe. I en eller annen retning. Alternativt har man alltids Hegnar Online.

5 Likes

Nå er det vel ikke frykten for ny emisjon som tynger aksjen…mangel på positive nyheter (for de kortsiktige) er nok en mer sannsynlig forklaring. Men det er klart at det er lov til å være bekymret…det finnes ingen garanti for suksess…heller ikke på lang sikt

1 Like

Man er vel her på forumet av ulike årsaker, men jeg ser ikke bort i fra at enkelte ønsker å få tilbakemeldinger på tvil man har, fra folk man vet følger med i samme aksje som seg selv.

Det gir jo folk som liker å hause en god anledning til å skinne sitt lys på tråden, med sine fantastiske argumenter og ualminnelige innsikt.

1 Like

Jeg vil gjerne argumentere for at det er emisjonsfrykt som tynger aksjen. For det er det det er. Men innlegget blir bare flagget.

Det kommer en emisjon…enig i det, men ikke på en stund enda. Mot slutten av året tenker jeg er sannsynlig, og da er det å håpe at selskapet har fått til noe slik at kursen er betydelig høyere enn i dag. Bedre med en vekstemisjon enn en kriseemisjon

Jeg har også sagt i løpet av året. Helt enig i at noen gode nyheter sammen med eller før emisjonen er best. Kriseemisjon blir det jo lengre tid det tar. Man må anta at hvis emisjonen kommer på slutten av året uten noen store kontrakter så blir det stor rabatt.

10% rabatt som det vel ble sist er jo ingenting mtp. kurssvingningene her, og aksjonærene får jo typisk også mulighet til å tegne. Kunne tegnet meg for alt av aksjer jeg ville sist for å si det slik :slightly_smiling_face:

Da fikk de inn 67 millioner. Hvor lenge tror du det vil vare?

De har penger til q3 2025 uten medregnet noen inntekter. Mye vann skal renne under broen før den tid. Rapport fra Arizona, muligheter for governmental økonomisk støtte, kontrakter golfbaner, piloter tar neste steg, unkown større institusjoner/prosjekter i uae, etc. første steg nå er å få omgjort pilotene til kontrakter. Kommer det positiv newsflow så tror jeg kursen og en sannsynlig emisjon blir satt et godt stykke nord for dagens kurs. News tørke og ingneting skjer, så vil kursen mest sannsynlig falle og emisjon blir satt lavt. Da er jeg nok ute for lengst. Jeg har investert i selskapet og forventer fortsatt god utvikling for å være investert. Så får tiden vise hvordan selskapet gjør det og hvor kursen skal. Jeg står på at selskapet står foran en break trough nå og tror de vil levere over det analytikerne tror i 2024.

1 Like

Poenget mitt var bare at det er begrenset hvor redd en skal være for en emisjon, det er vel først og fremst et risikoelement om det blir vanskelig for selskapet å hente inn penger, og da vil de underliggende forholdene sannsynligvis være mye værre for kursen enn selve emisjonen.

Er den med klart flest innlegg i denne tråden. Er det din påstand at jeg liker å hause? Hvem er egentlig hauseren her inne?

Faktum er at DC leverer varene. Gjennomgående. Om man vurderer basert på guidingen til selskapet. 20 ulike fase-1 kontrakter ble landet i 2023. Den første storskalakontrakten kom i havn. Det bør ikke overraske noen at prosessene med å omgjøre fase 1 til fase 3 kontrakter tar tid. Jordbruk er sesongbasert. Kan man skylde på selskapet når aksjemarkedet ikke lar seg begeistre og kursen stadig synker? Kun dersom man har blitt forledet i form av ‘over-promise and underdeliver’.

Og hvem kan man egentlig skylde på når teknologien helt nylig har blitt validert av en av markedslederne innen citrusbransjen i USA, selskapet bygger stadig stein på stein i et forhåndsproklamert tempo og kursen befinner seg på ATL? Ingen andre enn seg selv. Om man ikke har stamina til å stå løpet ut eller ikke har tatt innover seg at man har å gjøre med et vekstselskap i utfordrende finansielle tider - som skaper volatilitet og gjør kursen ekstremt sårbar når det er tørke på nyhetsfronten.

Point being; man må kunne kalle en spade for en spade og ta ansvar for egen investering. Bekymringer må mer enn gjerne ytres, men da må de ha et snev av virkelighet i seg. Ikke oppkonstruert på pur frykt, uten et snev av begrunnelse. Erke-eksempel kan sees her :point_down:

Eventuelt akseptere at innleggene får motbør og at enkelte til slutt blir ‘fed up’

10 Likes

Sist hadde de mål om å hente 60-80 mill og fikk 67.5 mill. Tror du det hadde vært lettere i dag?

Jeg snakker ikke om deg hele tiden @Aaleby

Men liker at du svarer med å legge med noen gode argumenter

Dess nærmere inntekter av betydning, jo “enklere” blir det å hente penger. Åpenbart. Men det betinger at investorene har tiltro til fremtidsutsiktene. DC befant seg i limbo i fjor sommer, men maktet å hente penger til minimal rabatt.

Selskapet trenger ikke å hente penger i dag, men vil ha betydelig mer food for thought på plass når fase 1 prosjektene er ferdig utført og x antall er omgjort til fase 2. Utfordringen blir å få synliggjort dette utad. Helst i betydelig større omfang enn hva tilfellet er per i dag.

2 Likes

Hvor stor forskjell er det på fase 1 og fase 2 da? Og hvor mange tror du kommer der?

Fase 1 er en smaksprøve. Vise kunden med egne øyne at teknologien virkelig har noe for seg.

I tilfellet Limoneira ble LNC testet på 50 citrustrær. Resultatene derfra ga grønt lys til fase 2, som omhandlet 4000 trær fordelt på 40 hektar.

Fase 2 gir kunden et objektivt grunnlag for å fatte en endelig investeringsbeslutning. Besparingspotensial, grad av økte avlinger etc.

Selskapet guider at minst 50% av fase 1 blir omgjort til fase 2 og det samme til fase 3. Så langt er det gitt grønt lys for 3 fase-2 prosjekter (inkludert Limoneira, som er sluttført. Som betyr at det gjenstår ytterligere 7 av 17. Tidslinjen er uklar. En rekke fase 1 prosjekter sluttføres as we speak (vintersesongen i Yuma varer fra november til mars).

7 Likes

Tallene virker veldig små. Blir spennende å se hvor mye penger det blir av dette.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Og markedet har så liten tro på at det blir noe særlig av dette her så det nesten ikke er noe igjen av kursen. Hvis man vedder i mot og de lykkes så kan man tjene enormt selvfølgelig.