Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Kan også være greit å ha i bakhodet, at det har vært endel sjeler her som har ytret at “LNC er altfor dyrt for kornproduksjon”

Likevel fronter selskapet resultater korn

Det er for dyrt, ikke sant? Hvete er en av de avlingene vi dyrker som krever mest vann. Vann har en pris, og bøndene mottar betydelige subsidier fra stater. Bare i USA subsidieres bøndene med titalls milliarder hvert år, så det er en helhetlig regning å ta hensyn til her. Hvorfor skal man øke prisen på vann og deretter øke subsidier? Hallo, jorden er i ferd med å tørke ut og vi vil få et massivt matproblem i verden - det er prisen vi betaler. Hvis vi får et produkt som kan redusere vannforbruket med 50% samtidig som avlingen øker med 40%, er det åpenbart en no-brainer. Da får de gå til statene som subsidierer dette, de vil ha vannforbruket ned, så de kan enten tvinge bønder til å legge områder brakk for å spare vann, eller de kan “tvinge” hjelpe bønder over til teknologi som gjør at de sparer vann. Dette realiteten nå, bønder må legge områder brakk på grunn av vannmangel, og vi må ha mat. Jeg vet også at desert har dialog med government angående dette i USA, dette fra en samtale jeg hadde med OKS: vi jobber også med government relations i USA for å påvirke reguleringer og incentiver etc

2 Likes

Agriculture
Agriculture is one of the most water-dependent sectors and is highly vulnerable to water scarcity. The availability of water directly influences crop yields and livestock health. In regions where water is scarce, farmers are often forced to rely on less water-efficient irrigation methods or abandon irrigation altogether, leading to decreased crop yields. This has a cascading effect on food security, as lower yields can result in increased food prices and potential shortages. In extreme cases, prolonged periods of water scarcity can lead to desertification, rendering the land unsuitable for any form of agriculture. The economic impact on farmers and the agricultural supply chain can be devastating, leading to increased poverty and social instability.

Men dette tror jeg ikke noen her er uenig i. Det blir som å være uenig i at jorden er rund.

Ser jeg rett på listene nå? Var det ikke omsatt rundt 500k aksjer 06.03, det er altså solgt totalt 75k akjser, ingen som har dumpet ut en stor mengde med aksjer, her er det noen som styrer kursen akkurat som de vil. Så der har man svaret på hvorfor alt som ble solgt ble tatt i mot, de som solgte, kjøpte også, styrer kursen og lurer ut noen få på veien. Fin måte å samle seg aksjer i illikvide papirer.

Eksakt som jeg trodde. Var et shit show uten like. Får se på de neste listene om det blir mulig å bli noe klokere på hvem og hva. Eller om det forblir et mysterium nok en gang.

3 Likes

Tenkte likt når jeg så listene. Fortsetter de(t) slik skal jeg prøve å “snappe” til meg noen flere aksjer til uka. Mine får de iallefall ikke til slike kurser. Takk til alle medaksjonærer som deler info/nyheter om selskapet og dets muligheter, og bidrar med relevant info. Jeg er overbevist om at selskapet vil lykkes, og at pengene kommer tilbake “med renter”. Derisket veldig med Limonera, som jeg tror blir en stabil og god kunde, Snart kommer forhåpentligvis også “en haug” med golfbaner ++ i pipeline, og royalties fra UAE samt Saudi Arabia kan fort overraske på oppsiden.

7 Likes

Ser OKS consulting har økt med 120.000 aksjer. Veldig bra, men burde det ikke ha kommet melding om innsidekjøp ?

Det har kommet melding.

Sandnes, Norway, 22 February 2024: CEO in Desert Control AS’ (“Desert Control” or the “Company”), Ole Kristian Sivertsen and participant in the Company’s share incentive program have on 22 February 2024 exercised a total of 200,000 subscription rights at a strike price of NOK 0.003. Each subscription gives a right to subscribe one share in the Company. The Company has resolved to settle 80,000 options with cash consideration to allow the beneficiary to settle taxes. After the tax settlement, the Company shall deliver a total of 120,000 shares to Ole Kristian Sivertsen. The rights exercised will be settled by issuance of new shares in the Company. Following the exercise, the Board of Directors, pursuant to the authorization granted by the Company’s Annual General Meeting, has decided to increase the Company’s share capital by NOK 360 by issuing 120,000 new shares of par value NOK 0.003. Subsequent to the transaction, Desert Control’s share capital will be NOK 160,883.93 divided into 53,627,977 shares, each share having a par value of NOK 0.003 and carrying one vote in the Company’s general meeting.

The 200,000 rights are exercised by a primary insider of the Company, Ole Kristian Sivertsen, CEO. Primary insider notifications pursuant to the market abuse regulation article 19 are attached.

Smart å forhåndsbetale skatten, slik at han forhåpentligvis ikke trenger å selge aksjene med det første.

2 Likes

Dette er en del av lønnen, han vil heller ha aksjer enn lønn:)

Noe spesielt du bet deg merke i her?

1 Like

Ikke annet enn at man får vite litt om selskapets nye Head of R&D. Snev av myknytt.

4 Likes

5 Likes

Denne her var fin! Håper Dsrt lobbyerer som f fremover og kan ta en del av kaka her. For kaka blir svær:
«This initiative is supported by a $15.4 billion investment aimed at confronting Western water challenges and bolstering climate resilience. The Biden administration said this funding stems from “landmark legislation” and is crucial for the sustainability and security of the nation’s water resources amid ongoing climate challenges.»

5 Likes

Må få slengt en fagfellevurdert artikkel på bordet til ansvarlig myndighet så kjapt som overhodet mulig. Samarbeidet med universitet i Arizona er ekstremt verdifullt i så måte.

5 Likes

Ja, de jobber med det, fra min korrespondanse med OKS: vi jobber også med givernment relations i USA for å påvirke reguleringer og incentiver etc

5 Likes

Det er nettopp det - blir mye kake. Se denne også.

FN sitt eget United Nations Environment Assembly (UNEA 6) har just hatt møte i Nairobi. Der kom det en egen resolusjon rundt “land degradation” i tillegg til

" the announcement of the logo and slogan for the 16th Conference of the Parties to the United Nations Convention to Combat Desertification (UNCCD COP16), to be held in Riyadh, Saudi Arabia from 2 to13 December 2024."

Så er det jo bare å kjøre ligningen 2 + 2 og gjette på om svaret blir 2, 4 eller 16. For alle som følger selskapet vet at DC er godt representert i området og at vi frem til Dec 24 vil ha en god del flere avtaler enn i dag. Jeg tenker at siden tema på COP16 er spot on LNC så vil det kunne bli ganske så gøy - og ikke minst viktig for å snu den negative utviklingen rundt just “land degradation”

Går utifra at det blir en del blest om denne resulosjonen fremover så vi får dele den infoen vi finner.

2 Likes

Har vi noen direkte forbindelse her utover at vedkommende jobbet for DC inntil for et år siden?

Nei, ikke annet enn uae, linkedin profil som har “LNC production & application”, “profilbilde på linkedin med Dc logo bak og at oks liker posten som er tagget” sustainable farming ".

Mulig (kort) slutning her om at det er sannsynlig med en kobling mot lnc/dc