Det var et kommersielt salg til Masdar, men desert hadde ikke fått salgs/produktgodkjennelse på den tiden, så de måtte kjøre det som et lite ”pilot” prosjekt for å få det gjennom regulatorisk. Nå som desert har fått alle godkjenninger på plass og Masdar virker fornøyd og reklamerer for LNC, så kan det fort komme større avtale der. Fin reklame for desert at en uavhengig tredjepart skryter og reklamerer bruk av LNC:)
Bummer
Riktig.
Nailed it
P.S - Jada, for tidlig å si, I know…
Ser ut som jeg (for en gangs skyld) traff med å øke porteføljen på 5.68…(14k)
Ikke vanskelig å se hvor fokus ligger og vil ligge fremover.
Greit fokus i Saudi Arabia også når det gjelder vannbesparelse
Noen som dumper siste rest nå? Ser heldigvis ut som aksjene blir slukt rått på 6 kr, men forstår ikke strategien…
Hadde håpt på litt momentum etter en god fredag, men nei…fortsatt selgere som dominerer🤔
for hvert salg vil det alltid være noen som ikke forstår strategien
samme med hvert kjøp.
har du conviction på nåværende kurs kjøper du, ellers lar man vær.
kan lett forstå begge deler her egentlig
Man kan lett forstå begge deler for det finnes så ekstremt mange grunner til å kjøpe og selge en akjse. Mer tro på selskapet, mindre tro på selskapet, selge for kortsiktig håp om lavere inngang, Kortsiktig trading, kortsiktige bevegelser, trade spread, langsiktig investering (vekstpotensial/utbyttebetaling over tid), fundamental (inntjening, vekstutsikter, ledelsen, bransjeutsikter), teknisk analyse, markedsnyheter, duversifisering, skattehensyn, spekulasjon, sentimentanalyse, selskapsbevigenheter, regulatoriske hendelser, likviditetsbehov, sosiale ig miljømessige hensyn, inflasjonsbeskyttelse, skiftende bransjetrender, sektortrender, mislighold, personlige forhold, kortsiktig behov for cash, psykologiske faktorer, geolpolistiske hendelser, eksogene faktorer, og mye mer.
Fordelen for fundamentalister som har lest seg godt opp er at de har en lngsiktig Edge og kan kjøpe selge raskt om det kommer fundamentale hendelser som vil påvirke selskapet. Og de har langsiktig aksjemarkedets trend med seg, vi blir fler i verden, økonomisk vekst, innovasjon og inflasjon gjør at på sikt tralter aksjemarkedet oppover. Så om det fundamentale består så vil langsiktighet lønne seg, selv om det er umulig å spå kortsiktige svingninger og om det fundamentale vil fortsette og stå sterkt, start ups vil svinge mye. Godt opplest = edge over veldig mange andre. Akkurat nå er det en no brainer å kjøpe, hvorfor selge nå og håpe på kurs på 4,- når den like så godt kan stå i 10 dagen etter for fundamentalister?. At fundamentale som har tro på teknologien og selskapet selger nå er faktisk totalt uforståelig, men det er mange strategier og grunner til å kjøpe og selge, så at noen selger er ikke uforståelig.
Solgte selv brorparten før Q4-rapporten og hev ut det resterende før helgen. Har klokketro på det fundamentale sett med 2025-briller, men er pdd ikke villig til å sitte gjennom et nytt år med for stor grad av triggertørke. Forventer at den vil forbli volatil og kan løfte seg fra dagens, men er mer tvilende til at løftet blir varig med det første. Kjøper mer enn gjerne på høyere nivåer om DC skulle overraske med å få ballen til å rulle kjappere enn forventet.
Så da selger du i håp om å få kjøpt billigere eller ikke mye høyere selv med det fundamentale inntakt/styrket og da kjører du en annen vanskelig øvelse som er å prøve å spå kortsiktige svingninger, stagnasjon, det kan fungere, men vanskelig og kanskje mer flaks om det treffer. Og som i min mening er et uforståelig salg fra dagens kurs (Tror mange har gjort som deg dog)om man har klokketro på det fundamentale og teknologien. Men som for all del kan fungere.
Jeg er med på tankesettet til @Aaleby .
DC er sterk på bortimot alt. De får til nettverkssbygging, leverer kvalitet, har fokus på kritiske faktorer som kan forstyrre suksess, lukter lunta i god nok tid ift finansieringsbehov, får på plass elegante og aksjonærvennlige løsninger, fremstår svært sterk på forbedringskultur, ekstremt transparent og tilgjengelig for aksjonærene, jobber vitenskapelig og målrettet, fremstår strategisk sterk osv.
Det som likevel kan knekke kursen er hvis inntektene, eller utsiktene til de, ikke er gode nok før dagens kontantbeholdning nærmer seg tom. Foreløpig har selskapet litt å bevise på at de faktisk får ballen helt over mållinjen. Jeg har full forståelse for at enkelte “ikke legger ut på langtur når værmeldingen er usikker”.
Når det er sagt, så har jeg valgt en annen retning, rett og slett økt, senest på 5,39. Min betraktning er at brikkene fundamentalt faller mer og mer på plass. Dessuten har jeg et skrudd hode som liker å gå mot strømmen. Finner tilfredstillelse i å kjøpe når andre ser spøkelser i en fallende aksjekurs.
For øvrig enig med Aaleby i at utsikten til triggere i år ikke er krystallklar. Så kan man argumentere for at det i seg selv gir rom for positive overraskelser.
Feil. Utelukkende det fundamentale som styrer. Risk/ reward. Selger for å satse på andre case. Finner selskapet i overkant forutsigbart for det kommende året. I tillegg er det en kjensgjerning at et hinder må forseres. Ulti-fadesen har også vært med på å tvinge frem en mer opportunistisk holdning til investeringen i DC. Kan forøvrig nikke anerkjennende til @Hayen sitt innlegg over og si meg svært enig.
Ok, tror du undervurderer andre forhold som forventninger, tekniske faktorer, sentiment og følelser, politiske hendelser og incentiver, likviditetsstrømmer. Fundamentale, blir styrket selv om det er forutsigbart, forskningsrapporter, piloter, kommersielle avtaler, videre utrulling med limoneira etc. Pluss en del jokere som kan komme, som ikke er veldig forutsigbart, så litt uenig med deg.
Greit nok at man er redd for pengene skal bli brukt opp, men veldig uenig at det kan knekke kursen om det fundamentale stadig styrkes. De fikk hentet godt med penger på 6,75 kanskje rundt den værste perioden å hente penger ut i markedet, styrkes det fundamentale, tror jeg kursen øker og eventuell pengeinnhenting blir null problem. Skal dette være en frykt så er det egentlig en stopper for ”deg” å investere i start ups/vekstselskap generelt uansett. Og litt rart og bruke det som et argument noen måneder etter de har hentet penger, uten å vite hva de får ut av pengene, da har man kanskje ikke troa på at desert skal klare å skape noe ut av pengene i utgangspunktet.
Og selge for at man har mer troa på noe annet er helt fair, man kjøper det man har mest troa på, får man mer troa på et annet selskap så er jo det også en grunn til at man selger:) mange grunner til at man selger og kjøper akjser, men fundamentalt har troa på teknologien og er langsiktig, så mener jeg at det er uforståelig å selge desert på dagens kurs.
Jeg er også med på det tankesettet, som jeg skrev i første innlegg. Forstår det veldig godt, bare så det er sagt.
Man selger i håp om at en annen aksje skal stige mer i en gitt tidsperiode, blir det samme for meg som å selge med håp om å kjøpe billigere.
Da har du ikke solgt for der fundamentale langsiktige, teknologien. Men spekulasjon på at noe annet skal stige mer i mellomtiden.
Bare at Siemens en av verdens mest anerkjente teknologiske og innovative bedrifter tar med desert på stand og panel debatter, som har et hav av følgere, kan skape traction og nye investorer til desert control, en enorm anerkjennelse. Dette hadde blitt hypet massivt på kurs 40,- knapt likt på kurs 6,- men betydningen er den samme for selskapet.
Har troen på DC på lang sikt, men mer usikker på kort sikt. Håper de kan overraske positivt på q2 eller q3, som jeg tror er det eneste utenom eventuelle børsmeldte store golfbanekontrakter, som kan være positivt kursdrivende i år. OKS har selv uttalt at dem kun kommer til å børsmelde kontrakter av særdeles høy økonomisk eller strategisk verdi, hvilket betyr at all annen informasjon rundt inntekter fås i Q-rapportene. Jeg har forståelse for at enkelte tror de kan tjene mer andre steder i det korte bildet, men personlig tørr jeg ikke selge posten min. Den jeg har er jeg komfortabel med, også har jeg en post som tilsvarer ca 30% av denne som jeg trader for å få ned gav’n. Tenker det er lov å ha to og tre tanker i hodet samtidig…
Jeg tror absolutt ingen har noen som helst tro på at desert kommer til å tjene særlig med penger i år eller at det skal komme noe særlig med kortsiktige triggere, jeg tror de fleste tenker akkurat det du sier her:)
Har ingen kontroll over andre sine forventninger, tekniske faktorer eller plutselige politiske hendelser/insentiver. Agerer på det håndfaste. Hva man vet her og nå. Og hva som er grunn til å forvente frem i tid.
Merkelig påstand. Mine disponeringer er ikke kritikk av selskapet. Ting tar den tiden det tar. Inntektene kommer, men klarer ikke etter beste evne å se hva som skal generere inntekter av betydning i 2024. Og for meg er det grunn god nok til å stå utenfor. I påvente av eventuell ny informasjon som kan påvirke veivalget.
Igjen en merkelig påstand. Det er en kjensgjerning at det på generell basis lønner seg å unngå vekstselskaper med kapitalbehov i vanskelige tider. Knapt noen har gjort en kule av å bli sittende i tiden før og over en emisjon. Valgte å stå løpet i fjor, med troen på at selskapet skulle finne en god løsning. Selv om det i etterpåklokskapens navn mest handlet om å være apatisk. Solgte halvparten på kr 23 og burde aldri ha kjøpt tilbake på kr 14 noen måneder senere med visshet om at kassabeholdningen nærmet seg tom.
Selvsagt er det noe som heter vekstemisjon som kan tenkes å havne betydelig høyere kurs enn dagens, men spørsmålet for DC er om tilstrekkelig mange biter rekker å falle på plass i tide. Vil gi det en 50/50 sjanse. Som ikke fremstår veldig hot. Især når man uansett kan kjøpe seg inn i etterkant. Føler ingen behov for å være grådig. Vil være mer enn nok av oppside igjen når DC er tilstrekkelig kapitalisert med flust av fase 2-prosjekter i bagasjen.
Feil. Nok en gang. Man selger basert på rådende informasjon her og nå. Og kjøper tilbake når forholdene ligger til rette. Basert på egne kriterier. Hva man kjøper av aksjer forøvrig er irrelevant. For mitt vedkommende om ikke annet.
Det er endel andre faktorer:
- Opptil flere piloter i USA kan gå videre
- LNC kan bli et godkjent produkt for vannbesparende tiltak i USA ( f.eks Georgia), og dette vil utløse finansielle støtteordninger
- Det er gjennomført piloter for store prosjekter i Midtøsten allerede. Det kan komme kontrakter/leveranser/inntekter av betydelig størrelse derfra
- Det kan bli etablert ulike strategiske partnerskap, spesielt i USA, som vil fremstå veldig positive
OKS har signalisert økende inntekter utover året, spesielt mot slutten. Dette gjelder både USA og Midtøsten.
For øvrig også realistisk å tro på en/flere kontrakter med Limoneira