Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Klart du ikke hadde solgt om du trodde desert kursen skulle gå høyere enn det andre selskapet du er investert i.

Nei, du har ingen kontroll over disse, men det er faktorer man også må tenke over i forhold til selskapet man investerer i. Dermed flaks om man treffer på kortsiktig spekulasjon, selv om man mener man har full kontroll på det fundamentale og det fundamentale tilsier at en kurs skal ligge flatt. Noe jeg også mener du bommer på i desert, jeg tror det kommer massevis av spennende ting i desert i år.

Som sagt ingen forventer inntekter i 2024, men jeg tror ikke det er dette som vil dra kursen heller. Eneste jeg sa om dine disponeringer er at du har mer troa på et annet selskap en desert, hvert fall kortsiktig. Det er jo åpenbart og heller ikke noe galt i.

Har desert mer kapitalbehov enn andre vekstselskaper/start ups på ose? Ikke som jeg kan se. Dermed er man redd for et vekstselskap med kapitalbehov, så bør man jo holde seg unna vekstselskap. Dsrt begynte å virkelige å falle når renta gikk opp, nå er renteøkninger stoppet og verden begynne å venne seg til høyere rente og kanskje litt lavere. Tror vansklige tider er priset inn i grønne selskaper som har falt 90% og at risikokapital er på vei tilbake igjen. Når desert hentet på 6,75 var det virkelig tungt.

Vi får se hvem som får rett, har det som ganske større sansynlighet enn 50/50 på at desert henter penger på høyere kurs enn 6,75.

Har aldri sagt at det er kritikk av selskaper du har kommer med, jeg vil ha kritikk av selskapet her. Jeg tror bare du tar feil.

Jeg er evig optimist og har kjøpt meg kraftig opp på kurser mellom 5.50 og 8. Tror vi kan få overraskelser raskere enn det flere her tror (Hayen nevner flere). Uansett; dette blir en gullkantet pensjon for meg eller så går det til H….og dersom siste alternativ inntreffer skal jeg alltids greie meg, men det hadde vært morsomt da om selskapet får det til

8 Likes

Noen selger når en har tapt nok. Forståelig nok. At en velger og trekke seg ut etter flere tap er fair. At andre vil kjøpe er jo et pluss.

Om en skal kalle kjøpet på 400 000 aksjer for et støttekjøp vet jo ingen. Men jeg velger og tro at noen vet bedre, selv om det også kan være en feilvurdering.

4 Likes

Er enig i og klar over alt du nevner der, men ingenting, eller lite av det du skriver kommer i all sannsynlighet til å bli børsmeldt, ref OKS sine egne uttalelser. Hvilket innebærer at vi må lese om det i Q-rapportene, eller andre kanaler som LinkedIn og face etc. Derav tror jeg kursen ikke kommer til å øke og stabilisere seg på et høyere nivå før DC kan vise til økt omsetning gjennom rapportene. Det er nok også slik at om de skulle falle inn i programmer for tilskuddsordninger, så skal man fortsatt igjennom piloter (dog kanskje bare fase 2) før inntektene kommer. Q2 er for meg den rapporten de bør kunne vise til økt turnover av piloter samt inntekter av litt betydning i Midtøsten. Jeg håper du er den som får rett, og en del av meg tror det au, men den edruelige biten er redd det fortsatt kommer til å ta noen måneder før kursbelønningen kommer.

1 Like

For meg er det vesentlige hva som utløser den aktive handlingen. Hvor du definerer det som spekulasjon (alt av børsrelaterte handlinger kan tilfalle en slik definisjon), mens for meg handler det om å aktivt beskytte nedsiden. Ved å agere på løpende informasjon og tolke virkelighetsbildet her og nå. Med det fundamentale som den viktigste rettesnoren. Hadde hatt vesentlig større tap i DC enn 60k fra første investerte krone om jeg hadde forholdt meg utelukkende passiv de siste 2 1/2 årene. Og selvsagt er det ingen som kan vite noe for sikkert. Men veldig kortsiktig er det ikke akkurat å agere i februar på forventet utvikling de neste 12 månedene.

Fikk det som opplevdes som en attraktiv utgang alt tatt i betraktning (kr 7,2) og grep den. Motivasjonen handlet om DC og å følge den fastsatte planen. Selge på Limoneira oppgang, som gikk fløyten, og ikke sitte unødig over Q4.

Du skrev også følgende

Og nei, det er intet i veien med troen for egen del. Pengene blir nok skjøttet på best mulig vis, men tempoet er i stor grad gitt. Og for å få et virkelig oppsving i kursen må man evne å lokke inn nye investorer i betydelig omfang. Har personlig vanskelig for å se hvordan det skal kunne skje når kun kontrakter av særdeles høy økonomisk eller strategisk verdi vil bli børsmeldt. Five Rivers Cattle Feeding innehar et slikt potensial. Men er det realistisk? Og vil det være krise å kjøpe seg inn i etterkant av en uventet storkontrakt? På ingen måte.

da har man kanskje ikke troa på at desert skal klare å skape noe ut av pengene i utgangspunktet.

Om man leste hele det innlegget så trodde jeg man forstod at dette var en generell betrakting på hayesn sitt innlegg, var ikke ment spesifikt på deg, men samme det.

Man trenger ikke investorer av betydelig omfang, det er så få askjer ”tilgjengelig” i desert, så man trenger bare en James til, eller et par halvstore som ser potensiale i teknologien for å få betydelig oppsving i kursen. Jeg tror man er for opptatt av hva som vil bli børsmeldt og lite triggere her inne at man glemmer hvor langt teknologien har kommet og hva den kan utrette. Jeg tror flere vil se dette og jo fler resultater de får fremover, Arizona, piloter, komersielle utrullinger i uae og usa, jo mer vil forventinger komme. Jeg tror på en betydelig kursøkning lenge før en større kontrakt er skrevet, kun på forventninger og tiltrukket nye investorer. Jeg tror større investorer leser mer en bare børsmeldinger og jeg tror flere større vil se det f eks. James ser. Å dele podiet med Siemens og Arizona rapport vil være en start, enda flere resultater og komersielle kontrakter vil være en fortsettelse. De har penger til Q3 25, fortsetter de med disse resultatene og det fundamentale bedres, så kommer forventninger og også kontrakter lenge før dette og en eventuell emisjon tror jeg vil komme på langt høyere kurs enn dagens kurs før Q3 25. jeg sier ikke det er feil å kjøpe etter en større kontrakt, jeg sier bare at jeg tror man da kjøper på en langt høyere kurs.

Enhver må få lov til å ha sin egen strategi….

Slike vil aldri handle over børs. Utover eventuelle blokksalg, men det finnes ikke akkurat flust av potensielle selgere i den størrelsesordenen. DC trenger etter hvert penger, som vil være inngangen til nye investorer ala James.

Nettopp, så man trenger ikke veldig mange investorer som ser potensiale for å dra opp kursen. Det kan fort holde med noen få og som kanskje også allerede er investert. Største selger er så og si tom, så skal ikke mye til.

Vi får se. Må ny informasjon av vesentlig grad til for å skape et betydelig løft. Etter min mening. Som kan skje, men det er helt i det blå. Antall nye triggere som tilkom i fjor var forsvinnende få. Kan ikke se hva som er annerledes i år. Utover at man heller ikke vil få særlig innsikt i nye piloter. Det som derimot er helt sikkert er at kvartalsrapportene for Q2 og Q3 vil bli finkjemmet for tegn til inntektsøkninger med ditto pisk om det glimrer med sitt fravær. Samme gjelder børsmeldinger utover H2. Eller eventuelle fravær. Og hva skal egentlig skape forventninger når selskapet knapt peker mot noe som helst det neste halve året? Vil piloter omgjort til fase 2 skape noe blest av betydning når det uansett fortsatt er et solid steg unna fase 3? Det er mye som kan skje, men for min del blir det alt alt for tynt.

Samtidig har @Hayen (og forsåvidt også du) helt rett i følgende:

1 Like

Må ny informasjon av vesentlig grad til for å skape et betydelig løft. Etter min mening.

Jada, det er bare på dette punktet jeg tror du tar feil. Jeg tror ikke at det må ny informasjon til for å skape et betydelig løft. Jeg tror informasjonen man allerede har og forhåpentligvis videre bekreftet er nok. Jeg tror det vil komme mye spennende i 2024 som vil skape forventninger, inntekter nei, men forventninger og da er ikke større kontrakter veldig langt unna. Makro han smadret grønne aksjer, så det skal heller ikke veldig mye til for at sentimentet får et løft. Jeg tror det vil bli og som allerede er bekreftet enda mer fokus på vannsikkerhet i 2024 og jeg tror det vil bli gjort enda flere spesifikke tiltak fra regjerings hold rundt dette. Jeg tror 2024 er året man skal plukke smadrete grønne aksjer og jeg finner ikke et bedre alternativ enn desert, hva gjelder potensial, ingen konkurrenter, unik teknologi, enormt marked, et livsnødvendig marked, en proaktiv, investert og aktiv ledelse. Fra dagens kurs, så tror jeg ikke man trenger så mye nytt for å få et betydelig løft. Vi får se:)

Hvorav jeg tror det blir business as usual, hvor selskapet fortsetter med å legge et fantastisk grunnlag for fremtiden. Og at det fortsatt vil skje i det skjulte. I for stor grad. For alle andre enn den innerste kjernen.

Når det er sagt, helt enig i denne

Og isolert sett denne

1 Like

Enig, forskjellen er at jeg tror at dette vil gi en kursøkning fra dagens kurs, da bekreftelser kommer, forventninger begynner å komme igjen og den innerste kjernen som har blitt minket betraktelig de siste 2,5 årene vil begynne å ekspandere igjen.

Snart er alle enige med meg her. Hvis folk ikke slutter å mase om nye kontrakter eller emisjonen snart så havner tråden på side 2 pga lite aktivitet.

1 Like
4 Likes

Vannsituasjonen I vestlige usa har vært gjenstand for diskusjon og påstander over tid her på ti.:

( for øvrig en artikkel OKS la ut link til på linkedin idag)

1 Like

Vannsitusajonen er ikke noe diskusjon, den er kritisk og tiltak MÅ gjøres.

3 Likes

Foreløpig er tiltakene av høyst begrenset verdi. Det som må til er at følgende tvinger seg frem. Begrensninger hva vannforbruket i landbruket angår. Heller enn tilnærmet gratis vann i ubegrensede mengder.

Og hvordan begrense vannforbruket uten å minske matproduksjonen? Svaret vet vi alle. Får bare håpe at man snart får se klare tegn på bevegelse for akkurat den ballen. Med en fagfellevurdert artikkel på plass som muliggjør at 2+2 blir 4 også på myndighetsnivå.

4 Likes

Tiltakene kommer nå: FACT SHEET: Biden-Harris Administration Protects Stability and Sustainability of Colorado River Basin, Advances Water Conservation Across the West | The White House

Fortsatt av høyst begrenset verdi. Kan ikke se tegn til nye former for tiltak rettet mot jordbruket. Gjør nærmest vondt verre at man kan legge åkre brakk og tjene lettvinte penger kontra at det blir fordyrende å forbruke mye vann.

2 Likes