Tror du tar feil, tror makro har ristet ut for langt ned og det fundamentale og potensiale vil reprises kun på dagen quo. Er bare indre kjernen/retails pluss en større aksjonær som har solgt, de største sitter i ro, så piloter, videre vekst, større oppmerksomhet rundt problemet desert løser, renteøkning stoppet og forventninger mot 2025 og ukjente triggere er nok. Men tror vi får noen triggere i tillegg.
Skal ikke mye gnist til, såpass kan vi lett enes om.
Kan dette være LNC eller finnes det andre metoder å gjøre dette på 30 dager? Så OKS likte posten.
Det er ikke slik at man må bruke LNC for å få noe til å gro på på kort tid. Handler bare om å gi sanden tilstrekkelig vann og næring. Kluet med LNC er å forandre egenskapene til jordsmonnet til det vesentlig bedre. Mao; i dette tilfellet kan det være alt og ingenting. Selv om det forståelig pirrer nysgjerrigheten at OKS gir innlegget oppmerksomhet.
Ingenting som tyder på det hverken i kommentarfeltene eller når man googler red sea global +Desert Control.
Hadde det vært et samarbeid hadde vi visst det
OKS liker nok for å støtte oppunder og nettverke
Det er veldig mange initiativ og mindre samarbeid vi vet ingenting om. Sånn må det nesten være.
Red sea global er svære greier, 15 milliarder involvert
Omfattende bruk/behandling er usannsynlig. Det ville blitt børsmeldt.
Men at de kan ha noe på gang er mulig. Og helt i det blå.
Som Aaleby sier, så kan man få ting til å gro like raskt uten lnc. Det er bare å kjøre på nok vann og gjødsel.
Det er min bekymring at utifra en helhetsvurdering så velger en etter en og fortsette som før og heller hanskes med naturen som den er. Det er en stor beslutning å gå inn på en stor avtale på LNC og gjøre seg avhengig av et kostbart produkt fra et lite norskt firma som ikke har lang fartstid. Men hvis DC kommer i kompaniskap med/blir kjøpt opp av en eller annen gigant er det mer trolig at det kan ta av
Når business caset er godt for mange aktører /områder selv med dagens pris?
Og hvordan gjøre seg avhengig når det er snakk én behandling?
Du har en logikk som er vanskelig å følge. Mange påstander og mange følelser.
Jeg har sagt det før og er fremdeles like usikker på om enkeltaksjer er det rette for deg, spesielt gjelder det små selskap i oppstartsfasen
Hva tenker du er risikolementer når det gjelder DC @Hayen ? Trodde det var snakk om flere behandlinger påfølgende år jeg, da har jeg misforstått når det gjelder det.
Her diskuterer vi jo i en tid der selskapet kan ha mye spennende på gang, men kursen er ned 80-90%, klart mye handler om følelser og hva man tror på/ikke tror på.
Det er ikke en stor beslutning om de får svart på hvitt, på basis av gjennomført pilotprosjekt, at LNC gir betydelige besparelser. Ingen som sier nei til å oppnå signifikante driftsfordeler om man føler seg trygg på prosessene. Som er selve kongstanken til pilotprogrammet.
Ok, jeg frykter det kan være forhold i beslutningsprosessene som kan spenne bein på casene og at det er fare for at det blir undervurdert her.
Heter å være paranoid dersom man ikke kan peke på noe eksplisitt som kan tenkes å bidra til dette. Prosessene er tross alt rimelig strømlinjeformet. Fase 1 gir en smakebit, hvorav fase 2 er tilstrekkelig grundig til at den potensielle kunden kan regne hjem ROI. Skjønner ikke helt hvor fallgropene skulle befinne seg.
Ok, etter hva jeg har lest meg til så er det ikke så enkelt, vil ta lang tid og er meget kostbart. De må da ha god tilgang til mye vann, da ørkenområder har lite nedbør og ørken krever i seg selv mye vann. Gjødsel inneholder næringsstoffer som fosfor, nitrogen og kalium som beriker jorden og gir næring, men siden ørkenjord er fattig er fattig på næringsstoffer og organisk materiale så må de også ha jordforbedringsteknikker, som kompost eller organisk materiale for å forbedre jordkvaliteten og fremme plantevekst. Og selv med dette så trengs det regelmessig vedlikehold med vanning, gjødsling og jordforbedring. Så jeg lurte egentlig på om de kan ha brukt noe annet som vil gi så gode resultater på kort tid som også vil være bærekraftig over store arealer og over lengre tid. Eller om det beste alternativet og sannsynligheten her er at de har brukt LNC. Jeg vet ikke, men er litt morsomt å drodle litt rundt det og høre andre sine tanker.
OKS har likt posten ja, vi vet de jobber med neom og king Salman, og oks har sagt at de jobber med noen very very large project som vil gi oppside om de får større kontrakter med disse. The red sea hub er jo et av de store prosjektene og med golf fokuset desert har np, så er det kanskje ikke usannsynlig. Derfor jeg jaktet litt mer om det kunne være noe annet de har brukt, jeg tviler litt på at det kun er vann og gjødsel.
Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.
Vil med rimelig stor sikkerhet påstå at dette er en overdrivelse. Man må ingen ting, utover å ha nok vann og gjødsel. I Cadiz-ørkenen testet Limoneira bruk av kompost og fant det lite hensiktsmessig. Kostet vesentlig mer enn hva det tilførte av nytteverdi.
Det er heller ikke slik at sandy soil besitter utelukkende dårlige groegenskaper hva grønne vekster angår. ChatGPT oppsummerer:
“Sandy soil is good for growing crops because it provides excellent drainage, allowing excess water to drain away quickly. This helps prevent waterlogging, which can suffocate plant roots. Additionally, sandy soil warms up quickly in the spring, promoting earlier planting and better germination for many crops. However, sandy soil tends to have low nutrient retention, so it’s important to supplement with fertilizers and organic matter to ensure adequate nutrition for the plants”
Nei, men daså, da har vi jo løsningen for å stoppe desertifisering da, vi kan jo bare bruke vann og gjødsel. Litt av en achivment red sea hub bli applaudert for da, de brukte bare en haug med vann og gjødsel.
Ørkenmiljøet er ekstremt varmt og tørt, noe som kan gjøre det vanskelig for planter å overleve selv med vann og gjødsel. Ørkenområder er utsatt for erosjon, på mangel av vegetasjon og eksponering av vind og vær. Selv om vanning og gjødsling kan bidra til å etablere vegetasjon, kan erosjon være et vedvarende problem som reduserer effektiviteten av disse tiltakene.
Ørkenområder har generelt svært lite nedbør, og det kan være utfordrende å tilføre tilstrekkelig med vann for å støtte plantevekst.
det vil være vanskelig å opprettholde tilstrekkelig fuktighet i jorden over lengre tid.
Ørkenjord er vanligvis svært næringsfattig og mangler organisk materiale som er nødvendig for å støtte plantevekst. Selv om gjødsel kan tilføre noen næringsstoffer til jorden, kan det være behov for betydelig mengde organisk materiale for å forbedre jordstrukturen og øke jordens evne til å holde på fuktighet.
Tviler på at det kun er vann og gjødsel som er brukt her, men det er jo flott at det ikke er så mange andre bærekraftige alternativ enn LNC da.
Saklig Ingen som betviler at LNC er langt å foretrekke kontra alt annet som finnes av alternative teknologier. Poenget er at du overdriver. Her er hva ChatGPT sier om hvor lang tid det generelt tar å få gress til å vokse i sandy soil:
“The time it takes to grow green grass in sandy soil can vary depending on factors such as grass type, climate, soil condition, and maintenance. Generally, it can take anywhere from 1 to 3 weeks for grass seeds to germinate, and another 4 to 6 weeks for the grass to establish and become visibly green. Regular watering, fertilizing, and proper maintenance can speed up the process”
Javel, er jo ikke jeg som overdriver, er jo hentet fra respekterte folk og nettsider jeg har lest på. Uansett var poenget om det var andre løsninger enn lnc som har kunne vært brukt her, om det kun er vann og gjødsel så er det ikke bærekraftig, pga erosjon, vannbruk, mengde, areal, etc… så det hadde jo vært fint det, men enda bedre om det var lnc som ble testet. Som ikke hadde vært veldig sjokkerende. Men vi legger den død, kommer ikke noe videre her.
Prøvde meg på en chat gpt selv:
Vil gress gro bra i ørken ved kun bruke vann og gjødsel?
Samlet sett kan det være utfordrende å oppnå vellykket vekst av gress i ørkenområder kun ved bruk av vann og gjødsel på grunn av de ekstreme klimatiske forholdene og begrensningene i jordkvalitet og vannressurser. Det kan være behov for en mer helhetlig tilnærming som inkluderer jordforbedring, plantevalg og andre landbrukspraksiser for å oppnå ønskede resultater.