Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Like bærekraftig som ved golfanlegg i ørkenen i USA. Må også huske at bruk av kompost er hensiktsmessig når man regelmessig pløyer opp åkeren (må tilføres på nytt minimum en gang i året), men langt fra like hensiktsmessig når man har å gjøre med landskap eller golfanlegg.

Anyhow

Nettopp derfor jeg sier det er fint om det er kun vann og gjødsel som er brukt for, det er ikke bærekraftig i USA viser det seg og det er ikke bærekraftig i Saudi Arabia, pga begrensede vannressurser, derfor må de gjøre det mer bærekraftig som å inkludere bruk av vannbesparende teknologier, vannrensing og gjenbruk, økologiske praksiser for å bevare miljøet.
Du har ikke lest mye om det red sea project? Er et av de større prosjektene i Saudi og mye mer en bare en golfbane. Prosjektet drives med strenge miljø og bærekraftstandarder for å minimere innvirkningen på økosystemet i området. Det legges stor vekt på bærekraftig utvikling. Et luksus skryteprosjekt, som skal tiltrekke seg turisme og investorer. En del av Saudi Arabias visjon 2030 initiativ. Tipper de beste og mest moderne teknologien blir testet ut her.

1 Like

Spesiell takk til @Aaleby og @jobbis for at dere holder liv i tråden. Synes dere er flinke til å få frem nyansene i caset. Jeg leser i alle fall innleggene deres (og alle andres), med stor interesse. Jeg tilhører de som tror og håper at triggere vil komme i år, uansett er det langsiktighet som gjelder for min del. Synes de som selger nå er “tøffere”, enn de som kjøper. Jeg tør ikke stå utenfor denne nå, etter å ha vært med i flere år.

10 Likes

Dagens handelsmønster har vi sett før….lite reelt salg, men aktør på begge sider av bordet (min teori nå og tidligere)

Betyr lite, kommer til å bli blåst liv i denne, just wait and see:)

Linker til et nylig innlegg på Finansavisen-forum som jeg likte:

1 Like

Man kan hvertfall umulig være uenig i at man ikke kjøper på all time low mcap, med lnc utrulling som aldri har vært nærmere, med en kjerne som aldri har vært så liten og de mest optimistiske som har gidd opp kortsiktig. Virker som mye nedside er priset inn hvertfall og lite oppside. Vi har vel allerede et par kontrakter, en i usa og en i uae, men tror også det vil komme flere i kjølevannet av disse, selv om jeg tror det er helt andre ting som vil dra kursen opp kortsiktig, mot sommeren.

2 Likes

Hvilke helt andre ting er det snakk om da?!

IPO kom inn større aksjonærer på rundt 12 kroner, selskapet sikret 200 mill og skulle redde verden, det kom forventninger om Spark, aramco kontrakt, ingen konkurranse, de kunne bare få opp produksjonen og det de produserte ble solgt i morgen, det kom fler og fler småaksjonærer til forumet, masse artikler, stordalen kjøpte, det va julaften og nyttårsaften på samme dag. Likevel ikke spesielt høyt volum, så retails dro den opp ved hjelp av noen få større til 40,-. Det var mange her inn som var ekstremt positive, OKS ble kalt pastoren og en liten negativ kommentar og man fikk huden full og vist døren ut av forumet. Positive kommentarer, positiv magefølelse og blindhet for negative kommentarer øker med økt aksjekurs.

Så kom realiteten, de hadde egentlig bare trutlet på flyet reist over til UAE med en cola flaske med gjørme, spruter litt her og der og fått validert effekt, validert effekt som ble fyrstikken som tente lunten. (Veldig satt på spissen). Ting tar tid, det tar tid og teste dette ut, det tar tid å bygge relasjoner, troverdighet, effektiv produksjon og påsmøring, kunder og cashen ble mindre og mindre for hver måned. Så kom inflasjon med hurtige renteøkninger, en start up sin værste fiende, og kursen raste 90% til her vi er nå. Negativiteten og usikerheten økte jo mer kursen falt.

Nå tror jeg vi er der hvor siste optimist har blitt pessimist og de som sitter har tapt nok til at de enten har tatt tapet eller de gir mer faan i aksjen og avventer og ser hvordan selskapet blir til slutt, følger ikke med så mye lenger. Det kan man også se på forumet. Nå venter jeg bare til at det skal komme et lite glimt av optimisme igjen, så kommer det fler også enda fler og syklusen går sin gang. Jeg tror det meste av negativitet er priset inn, renteøkninger har stoppet, jeg tror man skal kjøpe generelt grønne selskaper i år og jeg tror dsrt er et av de selskapene som vil overleve, et av de selskapene som er nærmest å tjene gode penger, et av de selskapene med størst marked, et av de selskapene med færrest konkurrenter, et av de selskapene med størst potensiale. SPARK er nærmere reslisering muligens med LNC , NEOM, TOPIAN, generelt større prosjekter i UAE skal gjøres om fra ord til handling i ÅR, jeg tror desert blir en del av løsningen for disse prosjektene. Jeg tror landskap kommer til å få en boost. Jeg tror at det nå kommer forventinger til kontrakter, bare at nå er det mer reelt at de kommer enn for 2 år siden, de begynner å få en solid pilot portefølje, de har fått ROI validering i USA og UAE, jeg tror Arizona universitet sin interim rapport vil gi mye oppmerksomhet i USA. Forskningsrapporter har stor betydning i USA, det skiller fake fra ekte, og Arizona university er et av de mest anerkjente forskningsinstituttene. Jeg har troa på OKS, jeg har troa på teknologien, jeg har troa på at de får en høyere verdiprising i år og at det vil være større interesse for aksjonærer til å komme inn på høyere kurs. Vi hadde james på 6,75, han skilte seg ut og investerte når ingen andre ville. Jeg tipper han selger når alle andre vil investere. Jeg tror ikke det er mange selgere igjen på denne verdivurderingen, og at det ikke skal veldig mye positivitet, troen igjen for å sende aksjen ganske så bra opp fra dagens kurs. Jeg er selvsagt ikke sikkert på at dette er bunnen, men jeg tror vi er veldig nære og veldig mye høyere før året 2025 tikker inn.

8 Likes

Jeg er overbevist om at samarbeid med Siemens vil gi økt fokus på selskapet (DC), og dets muligheter.

At Siemens velger å ta med seg Desert Control til paneldebatt på “den store scenen” på årets Hannover-messe, verdens største industrimesse er intet mindre enn imponerende/oppsiktsvekkende. Det er nok mange bedrifter som kunne ønsket seg den posisjonen/markedsføringen. Siemens har mange flinke kunder å velge blant.

Siemens velger nok heller ikke en slik partner uten videre. De vil tjene penger på samarbeidet.

Jeg jobber mye med Siemens industrielle løsninger, og jeg tror det er løsninger for målinger i felt (jorddata eks. temperatur, fuktighet, pH, m.m.) fra diverse sensorer som skal samles inn, prosesseres (i PLS’er - industrielle datamaskiner), loggføres og presenteres på en oversiktlig måte i/via en av deres rapportsystemer, alternativt en 3.parts løsning. Poenget er å gjøre det enkelt, oversiktlig og lønnsomt for bonden.

Presentasjon av real-time data for bonden kan realiseres på PC/telefon/nettbrett/Web og integreres i ERP-systemer, for større kunder.

Maskin-læring (automatisert optimalisering via historiske data)/AI er en naturlig forlengelse av dette. Siemens leverer alt av utstyr fra sensorer til ferdige rapporter, og ser nok for seg at mange agri-bransjen i økende grad henger seg på automatiseringsbølgen.

Jeg anser det som sannsynlig at DC har benyttet Siemens løsninger for innsamling av felt/prosessdata på sine pilotprosjekter, og at Siemens nå ser et mulighetsvindu for å utnytte dette i et forholdsvis nytt og “kommende” marked.

Jeg blir ikke overrasket hvis de nå kan/ønsker å fronte en ferdigutviklet løsning for bonden hvor han kjapt og enkelt kan implementere en enkelt løsning, selvfølgelig skalerbar etter behov/ønsker. Gjerne også finansiert via finansieringsløsninger som Siemens tilbyr, og/eller som en abonnements løsning for kunden. Eks. abonnement/salg//lisensinntekter til DC og produktsalg til Siemens.

Dette er løsninger som for øvrig kan selges uavhengig av om bonden ønsker å bruke LNC eller ikke, samt dokumentere effekt av eventuell bruk av LNC (eller andre løsninger/produkter).

https://www.linkedin.com/posts/siemens_norway-pioneering-sustainability-stronger-activity-7176921313389801473-EkkV/?originalSubdomain=no

11 Likes

Veldig enig, og som jeg skrev tidligere at en anerkjent aktør som Siemens som en global leder innen teknologi, industri og infrastruktur velger scale up selskapet desert control er en enorm anerkjennesle og gir en enestående mulighet til å få eksponering for et bredt publikum, få anerkjennelse fra en etablert aktør og få muligheten til å knytte verdifulle forbindelser. Det kan også gi selskapet troverdighet og tillit blant potensielle investorer, partnere og kunder, og åpne dører for fremtidig samarbeid og forretningsmuligheter.

Når det ble postet her for et par uker siden, fikk det ikke veldig mye oppmerksomhet og ble nærmest forbisett. Dette er stikk motsatt fra om den hadde kommet for 2,5 år siden og en av mange grunner/tegn på at om aksjen ikke har bunnet så er vi ikke langt unna, tror jeg.

Tror du er i overkant optimistisk

How Technology Enables Future Proof and Sustainable Solutions in Volatile Market Conditions

Desert Control, Kongsberg maritime, Morrow Batteries, and Agri-E are utilizing Siemens techology as integral part of their offert solutions.

Global market trends calls for sustainable solutions and offers substantial business opportunties in the future. How does Norwegian companies handle this?

Dette står i programmet.

2 Likes

Denne er litt interessant imperial county er det noen potensielle mega kunder, IID leverer vann fra Colorado river til 500 000 acres i imperial valley, til sammenligning er potensiale hos limoneira i Yuma 1 300, enorme områder i imperial valley. Han John Carrier som kommenterer, eier Imperial CBD Extraction som hjelper hemp bønder optimalisere dyrkingen, er vel medisinsk canabis det er snakk om her, i imperial valley er det 12 000 acres som det dyrkes hemp på. Kanskje desert skal inn i narkotika bransjen etterhvert. Bør ligge en del penger der:p

9 Likes
3 Likes

Lagt ut for 6 timer siden ( 26 minutter langt intervju) :

19 Likes

Megler som operer i Canada og Australia dette, bra han går ut å selger caset til større investorer. Det er viktig.

Australia?? Jeg ble jo hudflettet for å foreslå det :rofl:

Jeg snakker om investorer, de kan komme fra hvor som helst, Australske markedet for produktet kan vente til de for litt mer fotfeste i USA og UAE først:)

Overbevisende, tvers gjennom. Må være vanskelig den balansen, hvor det er helt tydelig at OKS streber etter å under-promise and over-deliver, i en tid hvor selskapet blir neglisjert av markedet. Kudos for å stå fjellstøtt, Sivertsens tillitsvekkende aura er selskapets viktigste assets.

8 Likes