IPO kom inn større aksjonærer på rundt 12 kroner, selskapet sikret 200 mill og skulle redde verden, det kom forventninger om Spark, aramco kontrakt, ingen konkurranse, de kunne bare få opp produksjonen og det de produserte ble solgt i morgen, det kom fler og fler småaksjonærer til forumet, masse artikler, stordalen kjøpte, det va julaften og nyttårsaften på samme dag. Likevel ikke spesielt høyt volum, så retails dro den opp ved hjelp av noen få større til 40,-. Det var mange her inn som var ekstremt positive, OKS ble kalt pastoren og en liten negativ kommentar og man fikk huden full og vist døren ut av forumet. Positive kommentarer, positiv magefølelse og blindhet for negative kommentarer øker med økt aksjekurs.
Så kom realiteten, de hadde egentlig bare trutlet på flyet reist over til UAE med en cola flaske med gjørme, spruter litt her og der og fått validert effekt, validert effekt som ble fyrstikken som tente lunten. (Veldig satt på spissen). Ting tar tid, det tar tid og teste dette ut, det tar tid å bygge relasjoner, troverdighet, effektiv produksjon og påsmøring, kunder og cashen ble mindre og mindre for hver måned. Så kom inflasjon med hurtige renteøkninger, en start up sin værste fiende, og kursen raste 90% til her vi er nå. Negativiteten og usikerheten økte jo mer kursen falt.
Nå tror jeg vi er der hvor siste optimist har blitt pessimist og de som sitter har tapt nok til at de enten har tatt tapet eller de gir mer faan i aksjen og avventer og ser hvordan selskapet blir til slutt, følger ikke med så mye lenger. Det kan man også se på forumet. Nå venter jeg bare til at det skal komme et lite glimt av optimisme igjen, så kommer det fler også enda fler og syklusen går sin gang. Jeg tror det meste av negativitet er priset inn, renteøkninger har stoppet, jeg tror man skal kjøpe generelt grønne selskaper i år og jeg tror dsrt er et av de selskapene som vil overleve, et av de selskapene som er nærmest å tjene gode penger, et av de selskapene med størst marked, et av de selskapene med færrest konkurrenter, et av de selskapene med størst potensiale. SPARK er nærmere reslisering muligens med LNC , NEOM, TOPIAN, generelt større prosjekter i UAE skal gjøres om fra ord til handling i ÅR, jeg tror desert blir en del av løsningen for disse prosjektene. Jeg tror landskap kommer til å få en boost. Jeg tror at det nå kommer forventinger til kontrakter, bare at nå er det mer reelt at de kommer enn for 2 år siden, de begynner å få en solid pilot portefølje, de har fått ROI validering i USA og UAE, jeg tror Arizona universitet sin interim rapport vil gi mye oppmerksomhet i USA. Forskningsrapporter har stor betydning i USA, det skiller fake fra ekte, og Arizona university er et av de mest anerkjente forskningsinstituttene. Jeg har troa på OKS, jeg har troa på teknologien, jeg har troa på at de får en høyere verdiprising i år og at det vil være større interesse for aksjonærer til å komme inn på høyere kurs. Vi hadde james på 6,75, han skilte seg ut og investerte når ingen andre ville. Jeg tipper han selger når alle andre vil investere. Jeg tror ikke det er mange selgere igjen på denne verdivurderingen, og at det ikke skal veldig mye positivitet, troen igjen for å sende aksjen ganske så bra opp fra dagens kurs. Jeg er selvsagt ikke sikkert på at dette er bunnen, men jeg tror vi er veldig nære og veldig mye høyere før året 2025 tikker inn.