Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Ah ok. Gir ingen mening å endre rabatten. Og det betyr egentlig veldig lite om man skal fulltegne.

Det er nok en sikkerhetsventil de har lagt inn. Mulig det er for oppkjøpsscenario ved veldig høy kurs? Jeg ser egentlig ingen grunn til høyere rabatt når kursen ligger i ruiner.

Det var nok for å friste garantistene til å garantere. Også hadde de litt ekstra flex teoretisk

Hadde vært tidenes spytt i trynet på OKS og Olesen.

1 Like

1,2347

Det ble det ikke. Magefølelsen min var feil.

Nå blir det spennende å se reaksjon på kursen på fredag og mandag. Forventer reaksjon ned på fredag pga emikurs er annonsert. Og på mandag forventer jeg reaksjon ned fordi det er ex tr. Emisjonskurs på 1.23 er 49% lavere enn dagens kurs.

Litt bull at cfo tegner seg for en halv million kroner i tillegg.

1,23! Ja ja jeg traff ihvertfall bra.
Herregud for et opplegg

3 Likes

Bingo1.23 - du mangler bare et punktum i brukernavnet ditt.

2 Likes

Presset på tegningsrettene som blir spennende. Om det blir pøst ut eller om kjøpsvilligheten er tilstede.

Traff vel greit denne som jeg fikk veldig mye tyn for:

13 Likes

I sak 5 - forstår jeg riktig at selskapet ber om fullmakt for 50M aksjer?

Partner-time?

Dette er regnet ut for lenge siden og du har fått din velfortjente hyllest for lenge siden. Du bommet likevell, for du sa det ble på bekostning av oss aksjonærer, her blir ingen utvannet, som du trodde.

Les en gang til.

Jeg sa fortrinnsrettet emisjon mot dere aksjonærer NED mot kr 1.

Gratulerer, du blir ikke utvannet. Men du har tapt 75% av beholdningen på 2 mnd og betalt 1,4kr per aksje for privilegiet…

Skikkelig grisete løst.

7 Likes

Ja :ok_hand: det er faktisk akkurat sånne situasjoner en så vid fullmakt (som i punkt 5) kan være designet for.

:small_blue_diamond: Hvorfor dette passer med en strategisk partner

1. Fravik av fortrinnsrett

• Styret har fått mulighet til å utstede aksjer uten at dagens aksjonærer må få fortrinnsrett.
    • Dette åpner for å gi en ny aktør en stor blokk aksjer direkte – typisk en industriell eller strategisk partner.
  2. Betaling i aksjer

• Fullmakten åpner også for emisjoner mot andre innskudd enn penger.
    • En strategisk partner kunne for eksempel bidra med teknologi, distribusjon eller kontrakter, og motta aksjer som delbetaling.

:small_blue_diamond: Signalverdien

• Dersom dette kun var ment for å hente mer penger i markedet, kunne de holdt seg til en normal emisjonsfullmakt (10–20 % av aksjene).
  • At de har bedt om 41–44 % (etter emisjonen) peker mot at de vil ha rom til noe større – typisk en industriell partner som må få en meningsfull eierandel.

:small_blue_diamond: Risiko vs. mulighet for aksjonærene

• Risiko: Hvis fullmakten kun brukes til å hente mer penger fra finansielle aktører, vil utvanningen bli kraftig.
  • Mulighet: Hvis den brukes til å hente inn en strategisk partner som løfter selskapets kommersielle potensial (f.eks. i Midtøsten eller golfsektoren), kan utvanningen oppveies av kraftig økning i verdipotensialet.

:white_check_mark: Konklusjon:
Ja – punkt 5 gir en klar åpning for å hente inn en strategisk partner på kort varsel. Størrelsen og fleksibiliteten i fullmakten gir styret verktøyene til å slippe en stor aktør inn uten å måtte innkalle til ny generalforsamling.

1 Like

Det skal ikke stå på spekulasjoner :rofl: i mellomtiden skal vi ned til satt emikurs!

Hva hadde TI vært uten spekulasjoner? Evnen til å sile ut bullshit er opp til den enkelte.

Ja, det kommer 61 mill nye aksjer til kr 1,23.

Totalt ca 115 mill aksjer.

De ber om fullmakt til å trykke ytterligere 50 mill aksjer. En slik fullmakt har de fleste børsnoterte selskaper, dog ikke på så mye som 40% av kapitalen. Det vanlige er 10-20%.

Jeg tenker også at kursen skal ned mot emisjonskurs etter hvert. Mange vil selge umiddelbart om kursen ligger vesentlig over.

115 * 1,23 priser selskapet til snaue 140 mill. Greit nok det tenker jeg. Da er ny cash på netto 60 mill med i vurderingen. Men den faller jo med 20-25 mill år kvartal. så vekter ikke mye.

Strålende gjennomført emisjon og en kanongod emisjonskurs. Gratulerer