Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Ja :ok_hand: det er faktisk akkurat sånne situasjoner en så vid fullmakt (som i punkt 5) kan være designet for.

:small_blue_diamond: Hvorfor dette passer med en strategisk partner

1. Fravik av fortrinnsrett

• Styret har fått mulighet til å utstede aksjer uten at dagens aksjonærer må få fortrinnsrett.
    • Dette åpner for å gi en ny aktør en stor blokk aksjer direkte – typisk en industriell eller strategisk partner.
  2. Betaling i aksjer

• Fullmakten åpner også for emisjoner mot andre innskudd enn penger.
    • En strategisk partner kunne for eksempel bidra med teknologi, distribusjon eller kontrakter, og motta aksjer som delbetaling.

:small_blue_diamond: Signalverdien

• Dersom dette kun var ment for å hente mer penger i markedet, kunne de holdt seg til en normal emisjonsfullmakt (10–20 % av aksjene).
  • At de har bedt om 41–44 % (etter emisjonen) peker mot at de vil ha rom til noe større – typisk en industriell partner som må få en meningsfull eierandel.

:small_blue_diamond: Risiko vs. mulighet for aksjonærene

• Risiko: Hvis fullmakten kun brukes til å hente mer penger fra finansielle aktører, vil utvanningen bli kraftig.
  • Mulighet: Hvis den brukes til å hente inn en strategisk partner som løfter selskapets kommersielle potensial (f.eks. i Midtøsten eller golfsektoren), kan utvanningen oppveies av kraftig økning i verdipotensialet.

:white_check_mark: Konklusjon:
Ja – punkt 5 gir en klar åpning for å hente inn en strategisk partner på kort varsel. Størrelsen og fleksibiliteten i fullmakten gir styret verktøyene til å slippe en stor aktør inn uten å måtte innkalle til ny generalforsamling.

1 Like

Det skal ikke stå på spekulasjoner :rofl: i mellomtiden skal vi ned til satt emikurs!

Hva hadde TI vært uten spekulasjoner? Evnen til å sile ut bullshit er opp til den enkelte.

Ja, det kommer 61 mill nye aksjer til kr 1,23.

Totalt ca 115 mill aksjer.

De ber om fullmakt til å trykke ytterligere 50 mill aksjer. En slik fullmakt har de fleste børsnoterte selskaper, dog ikke på så mye som 40% av kapitalen. Det vanlige er 10-20%.

Jeg tenker også at kursen skal ned mot emisjonskurs etter hvert. Mange vil selge umiddelbart om kursen ligger vesentlig over.

115 * 1,23 priser selskapet til snaue 140 mill. Greit nok det tenker jeg. Da er ny cash på netto 60 mill med i vurderingen. Men den faller jo med 20-25 mill år kvartal. så vekter ikke mye.

Strålende gjennomført emisjon og en kanongod emisjonskurs. Gratulerer

Det er 10 mill kr høyere enn dagens markedsverdi. Så nesten likt. Hm.

hvis det er lov å tippe, så kan jeg tenke meg at kursen kommer til å stabilisere seg på rundt 2kr

De som kjøpte på 2,5 har en snittpris på ca. 1,83, leste jeg på XI. Så da tenker jeg 1,83 må bli den første målstreken. Kanskje.

Bare å ta livet med ro, doble aksjeantallet sitt, + litt til i emisjonen, og vente på den nye, større produksjonsenheten,og bestilling på disse fra Midtøsten, så blir nok mcap mer enn 200mill. Desert kan fort bli årets julekule, hvis tidskjemaet holder…

får satse på at neste emisjon blir mindre grisete

Jeg kan ikke gå 100% god for nøyaktigheten, men ifølge GPT er denne ordlyden i innkallinger benyttet av ca 15 selskap siden 2020, enkelte flere ganger. Testet på både engelsk og norsk, og tallet ble noenlunde det samme. Flere av selskapene i oversikten har vært inkludert i dealer rett i forkant eller annonsert rett etterpå. Dette inkluderer feks. smartcraft (mange oppkjøp), NTI med nylig spesiell finansiering, teco2030 som hadde en deal, knox energy som annonserte deal, nordic halibut som skal gjøre oppkjøp osv. Men andre ord, denne ordlyden er veldig uvanlig, og i mange av tilfellene hvor den er blitt brukt så har det skjedd noe.

3 Likes

Jeg putter mine penger på Syngenta og / eller Siemens i hvert fall.

3 Likes

Hva tenker en om J. E. Thomas i dag? Jeg aner ikke hvor mange ganger CV`en hans ble brukt som en forsikringen om at dette ville bli en svært aksjonærvennlig emisjon.

Står han like høyt i kurs nå eller tenker man at dette er en mann som ikke holdt det som var forespeilet?

1 Like

Nok en gang får man bekreftet hvor langt unna et forum som dette er å å forstå noe som helst.
Det er marked helt åpent for gambling. Flashing av muligheter trekker til seg håpefulle investorer, men i virkeligheten er dette et spill det egentlig hadde vært best om man ble beskyttet fra. Sårt oppsparte midler blir kastet ut av vinduet gang etter gang.
Mest sannsynlig går det at skogen med dette selskapet også

1 Like

Den er jo aksjonærvennlig på det viset at alle blir likebehandlet. Grepene i forkant derimot, inkludert sendrektigheten… not so much.

3 Likes

Og likevel har du aldri eid flere aksjer. Hva skal man si?

Jeg er ikke noe bedre jeg.

1 Like

så formålet med all denne klagingen er?

Det burde være lov å klage, på lik linje som det er lov å skrive positivt og spekulere i partner etc. Hvor langt ned skal vi i morgen, det er det jeg lurer på!

Det er vel først etter at tegningsrettene er sikret at vi eventuelt faller?