Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Er dette seriøst?

1 Like

Ja. Han har satset litt av sin formue på DC
Han jobber selvfølgelig på spreng og med all sin kraft nå, men er klar over risikoen selvfølgelig i et selskap som dette. De må få inn penger.

Uavhengig av hva løsning som kommer fra selskapet så synes det unødvendig og en smule klønete å avvente så lenge som de har gjort, det skaper bare en masse usikkerhet og følgelig masse spekulasjoner ene og andre veien med negativt press på kurs som resultat.

Å tro på en konkurs mener jeg er i nærheten av tullete, det framstår mer som skremselspropaganda. Selskap i lignende situasjon har fortløpende dialog med sine største eiere og således har de fleste oftest fått signal om de ønsker å bidra eller ikke ved en eventuell kapital utvidelse.
Det finnes få grunner om noen overhodet for at ikke noen av de største i DC vil stå som garantister for en forestående kapital innhenting, pris på den er et helt annet spørsmål, men at dersom det er en ordinær emisjon DC velger så tror jeg ikke det vil medføre store utfordringer å få gjennomført.

Ordinært lån har jeg ikke veldig stor tro på pr idag, finansinstitusjoner krever som regel at man har inntekter som står ift det, at man kan for en periode få utvidet eventuelle kreditter er dog en kortvarig mulighet for eventuelt å kjøpe seg litt tid dersom dette kreves, men selvsagt til en langt høyere rente.

Konvertibelt lån kan være en mulighet, men anser den som svært liten for at noen på nåværende tidspunkt vil gå inn med si 50-100 mill. Selv om teknologien virker å være trygg mangler selskapet større avtaler og det vil være relativt høy risiko å låne ut store summer som enkelt aktører da, tror jeg.

Som tidligere skrevet tror jeg fortsatt på en helt ordinær emisjon hvor et par av eller flere av de største aksjonærene har garantert for deler av eller hele emi beløpet, da med en rabatt, uvisst hvor høy.

Så ønsker jeg bare å si at agendaen til Hayen kan dere bare legge til side, den mannen er genuint opptatt av DC , han er åpen og ærlig slik undertegnede kjenner han og sitter inne med mer kompetanse enn de fleste hva angår DC. Så er nok ikke han og jeg enige om hvordan DC vil hente sine penger, men det er en absolutt fair sak, likevel vet jeg at han ikke bare hoster opp noe, det er gjennomtenkt og analysert.
Hva svaret blir vet ingen derimot før fasit foreligger.

14 Likes

Tror også på en emisjon der noen garanterer for deler av beløpet.
Og at kursen blir lavere enn der vi er nå

1 Like

Emisjon der noen garanterer for deler er også en sannsynlig mulighet. Jeg tror det ville skapt relief i markedet da.

Ingen på topp 50 som solgte på rapporterinsdagen, kun småaksjonærer, så det er klart det er en del frykt blant mindre aksjonærer nå. Det har jeg også full forståelse for.

De får sikkert inn penger til en lav kurs så blir det å legge aksjene i skuffen og håpe at de får orden på problemene og deretter klarer å lande kontrakter.

Det er deilig at noen klarer å sette ord på følelsene småsparere sitter med nå :blush:

2 Likes

Alle storeiere sitter dønn fast og har ingen sjanse til å gjøre noe enten ene eller andre veien i markedet, om ikke meglere klarer å spore opp noen som vil kjøpe eller selge.

200.000 kroner omsatt i aksjen hittil i dag er ikke akkurat miljøet for å gjøre de store krumspringene.

3 Likes

Grunde kom seg greit ut han, om du virkelig vil så får du det til. Men dette vet du selvsagt

Ja det er bare å senke prisen det, så får du nok solgt.

nettopp, så om de ville så hadde de nok klart det. Finnes teknikker også for å få den prisen best mulig:)

1 Like

I alle casene jeg har sett har gått til skogen har aksjonærerlistene alltid sett spennende ut helt frem til oppbudet. Så det er ikke noe målestokk. De kommer seg ikke noe sted nei

1 Like

Ja da sier vi det, de sitter bom fast og helt umulig at de kan ha tro på selskapet fundamentalt og at dette løser seg på en fin måte.

Jeg tror at grunnen til at selskapet nå tilsynelatende venter til siste frist med å annonsere emisjon, er at de mener at de innen kort tid vil kunne publisere en løsning på de tekniske problemer. Dermed kan man få gjennomført en kapitalutvidelse til langt bedre betingelser!

Ironi?

Nei, faktisk ikke. Finner ingen mer logisk forklaring på at ledelsen venter så lenge med å hente inn kapital.

Hvis du tror at ledelsen gambler med selskapets fremtid på den måten, så er det noe alvorlig alvorlig galt.

1 Like

Kan være at potensiell investor ville ha avklart problemene med golfen først?

Helt enig, jeg tror de har en god plan A og en god plan B, klarer ikke å se for meg at Eismark med sin erfaring og James med sin erfaring gambler.

1 Like
  • En spørreundersøkelse viser at nedgangen i kapitalinnhenting for tidligfaseselskaper i første halvår 2025 er på hele 35% sammenlignet med samme periode i fjor.
  • For mindre selskaper med høyt kapitalbehov er nedgangen på hele 37%.
  • Enkelte store emisjoner drar opp totalvolumet, men dette skjuler nedgangen for mindre selskaper.
2 Likes