Skal være enig i at det vil kunne skje blant noen. Fair poeng.
Gamle aksjonærer har snittpris mye høyere enn 1,23 så de selger ikke masse. Garantistene kan shorte nå og hente garantert gevinst senere. Derfor ser kursen svak ut. Når nye aksjer er ute og shorterne dekker normaliseres alt og kursen viser mer realistisk verdi.
Dersom det er garantistene som er shorterene, så trenger de ikke kjøpe tilabke i markedet, da leverer de bare tilbake med emisjonsaksjene.
Gamle aksjonærer sitter rolig fordi snittprisen deres er høyere enn 1,23 Det å selge på 2 nå gir nesten null gevinst etter TR kost. Det er shorterne som presser kursen. Ikke at folk løper for å ta penger. Du er ok eller???
Garantistene trenger ikke kjøpe aksjer tilbake. De leverer bare de gratis aksjene når emisjonen går. Alt presset nå er kunstig og midlertidig.
Dere er helt på linje og enig. Poenget til @Secundum er at gamle aksjonærer som kunne tenkes å selge (ref innlegget til @emitl) bør selvsagt selge på forhånd heller enn å avvente til emi-aksjene ankommer markedet.
Noen som ble hardt og personlig truffet av clown emoji for en tid tilbake skjønner jeg.
Stemmer. Er jo utrolig å gå sånn ut her og ikke lese hva jeg svarer på. Hvis intensjonen til en eksisterende gammel aksjonær er å selge, så gjør man det nå og ikke når emisjonsaksjene kommer.
For veldig mange er det følelsene som råder, så dersom kursen etter emisjonsaksjer blir mulig å omsette, begynner å gå ned endel, er veien til å selge kort for mange, og så kan man fort få en snøball som ruller - sikkert mange som har hevet seg på nå i det siste også, så det er langt i fra kun gamle aksjonærer som styrer løpet.
I løpet av de få seks årene jeg har vært på børs, har jeg blant selskapene jeg har overvåket, kun sett ett tilfelle hvor kursen ikke gikk ned til emisjonskurs eller lavere - så må jeg innrømme at det ene tilfellet var emisjonen i Desert Control på 6,75 - men så gikk det under til slutt da (mulig jeg husker litt feil her, den gikk kanskje ned til emisjonskurs da også, uff jeg må sjekke …).
Kan såklart skje her og. Spesielt hvis garantistene med «free lunch» dumper ut for å sikre gevinst. Det er jo absolutt plausibelt.
Ikke fått meg med meg det. Er vel bare drittunger som i ettertid skjønner at de dreit seg ut som leverer slike eller??? Bare vanskelig å skjønne dine post fra hvor du står. Du har økt kraftig den ene dagen å uka etter har du bare tatt litt den siste tiden. Let me enigheten u. Hold on.
Det gjelder kun svenskene, og du ser short. Og svenskene vil ha mest mulig også, hvis de velger aksjer iver cash, sånn som det ser ut som de gjør, så vil de maksimere den gevinsten.
Alle andre garantister sitter allerede med lassevis av aksjer.
Vanligvis får vel garantister betalt i NOK. Hvis de velger aksjer i stedet så tror de vel det gir gevinst over honoraret?
Kan jo være at det er alt de får av aksjer ettersom mange trolig har overtegnet…
Er dere alle blitt tradere nå? Siden dere kun diskuterer kortsiktige finurligheter og mulige krumspring i forbindelse med emisjonen, i stedet for å fokusere på selskapet?
Må huske at de aller fleste er av typen rettet emisjon. Hvor emikurs er emikurs og alt over dette er gevinst. For samtlige aktører. I dette tilfellet er bildet vesentlig mer komplekst. Mange har enten kjøpt i forkant eller handlet tegningsretter. Alle disse vil i realiteten ha kjøpt emiaksjer for rundt kr 1,83. Da står man igjen med gamle aksjonærer som velger å benytte seg av sine tildelte tegningsretter. Her kan man selge for ned mot 1,23 og tenke at det er en god deal. Hvor mange dette gjelder? Tiden vil vise.
(Nevner ikke garantister, her er det umulig å spå).
Forskjell på midlertidlig kurspress og fundamentalt.
Som er noe av poenget. Samtlige vil selge med tap om kursen går under 1,67. De aller fleste trenger en kurs godt over 1,8.
Det meste av dagens volum har tydeligvis en annen opprinnelse. Alt under mot 1,67 er ballespark.
Helt uenig i dette de vil ikke tenke at det er en god deal, de vil tenke at under det de valgte å ikke selge tegningsretten sin for og her heller bruke retten til å tegne er en elendig deal. Og som vi så på rettene så ble det tatt unna haugevis av retter 0,4-0,6. det er kur 1,64 - 1,84. Ingen som kommer til å synes under det er en god deal. Hvis ikke man får overtegnet en del, som jeg har prøvd på selv. Og garantistene som all gevinst er gevinst, men de vil tro maksimere gevinsten mest mulig og ikke dumpe. Derfor er de sikkert short nå. Det er ikke så ekstremt mange aksjer det er snakk om og halvparten er allerede solgt.
Forsåvidt helt enig. Prøvde å forstå @emitl sin innfallsvinkel, ble i overkant open minded. Gir ingen mening å selge særlig under kr 1,8 om man valgte å investere i tegningsrettene heller enn å selge.