Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Interessant den partnerskap modellen Syngenta pleier å bruke.

Det ligger nå 2 kjøp anbefalinger under analytiker anbefalinger i Nordnet. Den ene er jo Arctic, men kom en ny for noen uker siden, noen anelse om hvilket meglerhus dette er?

Noen har pengeproblemer åpenbart. Fikk påfyll på 1.66. Billigsalg nå.

Får se om det ikke blir enda et skred når IKZ får sin tildeling, samt når aksjene er på plass. Billig kan fort bli billigere.

3 Likes

TL;DR
Show me the money i 2026

Oppdatert min modell i openai:

Flott – la oss lage en oppdatert market cap– og cash-matrise for Desert Control, basert på at emisjonen er fullført.

:small_blue_diamond: Forutsetninger

• Før emisjon:
    • Aksjer utestående: ca. 53,75m
    • Kurs (ca.): 1,68 NOK (fra siste bilde du la ved)
    • Market cap: ~ 90m NOK
  • Etter emisjon:
    • Nye aksjer: 60,74m
    • Totalt antall aksjer: ~ 114,5m
    • Emisjonskurs: 1,2347 NOK
    • Brutto emisjon: 75m NOK
    • Netto kontantinnskudd (etter kostnader): ca. 68m NOK
  • Burn rate: ~11–13m NOK per kvartal (base case, fra tidligere forecast).
  • Cash per 30.06.2025 (Q2): 24,8m NOK
    • Etter Q3-burn (~11m) = ca. 13,8m ved utgangen av september.
      • emisjon = 81–82m NOK cash ved Q4 2025.

:small_blue_diamond: Market Cap & Cash Matrix

Scenario (per Q4 2025) Antall aksjer (m) Kurs (NOK) Market Cap (MNOK) Forventet Cash (MNOK) Enterprise Value (EV)*
Pre-emisjon 53,7 1,68 90 24,8 65,2
Post-emisjon (kurs=1,68) 114,5 1,68 192 81–82 ~110
Post-emisjon (kurs=1,23, emisjonskurs) 114,5 1,23 141 81–82 ~60
Post-emisjon (kurs=2,00) 114,5 2,00 229 81–82 ~148

*EV = Market Cap – Cash. (Siden selskapet ikke har gjeld, er EV et godt mål på “hva man egentlig betaler” for driften.)

:small_blue_diamond: Tolkning

• Før emisjon: EV på 65m → lavt, men selskapet hadde også kun ~2 kvartalers runway.
  • Etter emisjon: EV er omtrent det samme (!) på emisjonskurs (60m) , men runway er utvidet til H1 2027.
  • Med kursen på 1,68 er EV ~110m, altså nesten en dobling av verdsettelsen, men med komfortabel finansiering.
  • En kurs på 2,00 vil verdsette selskapet til 229m market cap, med EV ~148m.

:point_right: Dette viser at emisjonen ikke egentlig økte “prisen” på selskapet dramatisk , men ga dem finansieringstrygghet. Det er en re-rating-mulighet
- dersom Desert Control begynner å levere på vekstmålene i 2026.

Min personlige note: Rett etter emisjon har selskapet mye kortere runway enn jeg ville være komfortabel med. Det burde i mitt syn blitt hentet minst 100 millioner på dette tidspunkt.

Chartet er svakt, allerede før markedet skal absorbere alle de nye aksjene som har kostpris så mye lavere enn kursen i skrivende stund. Men mer kjøpbart på støttelinjen nær 1,65 enn motstanden på ~2

5 Likes

Hva tror du om det fundamentale? Tror du Woodland blir den eneste banen eller tror du det kommer flere etter og flere kontrakter i golf?

Det er hva Show Me The Money betyr:

Jeg er tror 100% det er mulig de får traction og vil kunne levere på guiding for revenue neste år, men de må bevise det.

Med så kort runway som de har nå, så er det fokus på må. De trenger desperat å vise at det er en business der, ellers er veien til neste finansieringsbehov ubehagelig kort.

4 Likes

De må bevise det med mer skalering ja. De fikk jo litt problemer, så flere vil bevise at der er på track.
Hvor mange golfbaner tror du de kan klare å levere på neste år da?

Du tror ikke veldig på MOUen med Syngenta da?
Har du sett på hvordan de har ingått partnerskap med lignende aktører som desert tidligere?
Jeg har sett litt på det nå.

Det jeg vet er at selskaper som kommer hanglende inn i forhandlinger om partnerskap med null revenue og mangelfull finansiering stiller svakt og ender opp med avtaler som gir for mye av verdien til partner.

Du kunne bare sagt nei det har jeg ikke sett på. For det er ikke slike modeller Syngenta bruker eller har brukt tidligere. Det er faktisk veldig interessant hvilken modeller de bruker, og det gir veldig mening at de ville ha intern og ikke ekstern utvanning nå, for med en slik modell som Syngenta vanligvis bruker, så betyr ikke kursen noe for den skal ikke brukes som valuta til forhandling. Da sier jeg om det blir samme modell som de bruker på tilsvarende selskskap som dsrt og om testene er gode nok til at det blir partnerskap. Men anbefaler deg å se på modellen de bruker, veldig interessant.

1 Like

Noen som har troen på et “fiendtlig bud” på selskapet dersom kursen holder seg her nede? Ser det spekuleres om det på xtrainvestor.

Syngenta (eiet av ChemChina) har ingenting å tape på å inngå partnerskap gjennom MoU’s rundt omkring. Det har kommet svært lite ut av den høyt profilerte (på Tekinvestor) “avtalen” foreløpig. Så vet vi at disse prosjektene tar tid. Hvis Syngenta så store muligheter her så hadde de tatt en posisjon i emisjonen. Carnegie har garantert kontaktet dem. Man kan alltids håpe på en formell partneravtale som inkluderer cash/eierskap, men det er kun et håp. Kursen faller jevnt og trutt - også etter emisjonen er sluttført. Som Savepig skriver - de MÅ bevise at det er kommersielt grunnlag for produktene i 2026 - og helst i 1. halvår. Neste emisjon blir ellers enda mer grusom.

Sandnes, Norway, 31 July 2024-Desert Control signs a Memorandum of Understanding (MoU) with Syngenta Crop Protection AG (“Syngenta”), part of Syngenta Group, one of the world’s largest agricultural technology companies, to explore potential synergies aimed at enhancing soil health and promoting sustainable agricultural practices.

The MoU marks the beginning of a collaboration to evaluate the potential benefits of combining organic and biological additives, including advanced biostimulants from Syngenta, with Desert Control’s Liquid Natural Clay (LNC).

The joint efforts will initially focus on exploratory studies and field evaluations in arid regions characterized by challenging soil conditions (sandy and fast-draining soils) and high water stress. Initial field studies are anticipated to be initiated in the Middle East region during the second half of 2024.*

Jeg skal gi deg et hint. Eksklusivitet.

Nå nærmer vi oss syltynne nivåer… Det spekulative innbakt i garantert er ikke et fnugg bedre enn det som måtte finnes av overpositive toner.

2 Likes

Jeg finner det helt naturlig at Carnegie har snakket med etablerte partnere til Desert Control i tillegg til eksisterende aksjonærer. På menigheten her inne virker det også som Syngenta er en potensiell aksjonær.

Ikke aksjonær nødvendigvis nei, må se hvordan de har gått inn tildligere med ligenende aktører som DC. Eksklusivitet er stikkordet. Sjekk ut Bioceres avtalen F eks.

Eksakt samme tankegang som de (over)positive. Du finner det helt naturlig. På et utelukkende spekulativt grunnlag. Same shit, new wrapping.

1 Like

Helt uenig. Det går på erfaring fra tilsvarende prosesser. På samme måte som jeg i sommer advarte mot at den kommende emisjonen ville bli svært utvannende og antagelig ned mot kr 1. Det var også basert på erfaring og tolkning av info rundt selskap/balanse/livssyklus.

Som er noe helt, HELT annet* enn å leke smart-ass hva angår Syngenta sine interne preferanser i slike situasjoner. *Det er derfor TA fungerer. Det som har skjedd før, skjer gjerne igjen. Har selv ingen meninger i den ene eller andre retningen. Bare så det er sagt. Sitter inne med en ok slump av forventinger om at noe vil inntreffe som løfter den fra dagens nivå. Partnerskap inngår i den spekulative bolken.

Jeg tenker MoU’s generelt er ganske uforpliktende og ofte renner ut i sanden (bokstavelig talt). Det kan karakteriseres som den laveste form for avtale man kan etablere. Uten forpliktelser basically.

Men det kunne vært nyttig med en oppdatering fra Desert Controll på MoU’ene de har i skrivebordskuffen.