Apropos (XI):
Både fredag og mandag har sine spennende og særegne implikasjoner for handelen de respektive dagene etter min mening.
Fredag som siste dag før aksjene registreres og handles. Mandag som første handelsdag med omsettelige emisjons-aksjer.
Det jeg tenker er spennende er at insentivene for kjøp/salg endrer seg fra fredag til mandag.
Om aksjen da skal opp eller ned har jeg ingen formening om 
Sikter vel kun til at det var fredag før helgen at ETT solgte (ref påstanden om siste dagene). Ingen ting annet.
Hadde vært fint hvis dette selskapet som leverer noe så mange bare må ha snart begynner å levere litt hyppigere børsmeldinger som står i stil. Så slipper alt å handle om denne emien og kurs utifra det. Vet ting tar tid, men piloter har de holdt på med så lenge jeg kan huske.
Begynner ikke prisingen av denne aksjen å bli litt merkelig…? De siste tegningsrettene ble solgt på over 60 øre…
Jeg har vært med på min andel emisjoner og det er ganske standard utvikling. Har du tro på aksjen logger du inn om 3 måneder og ser på kursen da
Harrehfred. Aksjene fra emisjonen er jo absorbert i emisjonen ffs, om de blir solgt i etterkant er faen ingen nøyaktig vitenskap.
Men, proffe opportunistiske markedsaktører vet vi eksisterer.
Det blir totalt feil å si at “markedet” skal absorbere aksjene over børs, de er allerede på aksjonærenes hender.
Det sagt, om ingenting har endret seg etter emi så vil jo “markedet” verdsette selskapet til x nok. Om da markedet mener at selskapet er verdt det samme som før emi vil jo kursen falle tilbake proporsjonalt med utstedte aksjer. Kan det hende det er dette savepig mener med absorpsjon?
Det er marginalaksjen som setter prisen på selskapet til enhver tid. Det er ikke så forbanna komplisert, egentlig.
Minimum 30 kalenderdager etter endt emisjon. Som vel betyr 6 november. Nytter ikke med hukommelse utover dette. Pur slump.
De hadde target 7,5 som ble nedjustert fra 10 i sommer, etter de tekniske problemene.
Med mer enn dobling av antall aksjer så tenker jeg det er naturlig at kursmålet senkes med 50-60%. Skal vi si nytt kursmål i rangen kr 3,00 - 3,50 fra Arctic - rett rundt hjørnet?
De bør være litt konservative etter de har bommet såpass kraftig tidligere. Men det er vel også grunnen til at de får oppdragene (høye og luftige kursmål) 
Aner ikke. 30 dager er vel rett rundt hjørnet i aksjemarkedet….
60% rabatt fordi de har fått penger på konto??
Første gap som må lukkes er 2,92kr. Neste er ca 5kr. Det kan være kursmål…
5% av dagsomsetningen
svaret er nei. Psykologien i markedet fikser den biten selv. Holde kursen nede that is.
Helt umulig å vite hva de løse kanonene i Arctic og andre meglerhus setter som kursmål.
Men, basert på NOK 7,5 sist er det lite trolig at de setter 12mnd kursmål så høyt som NOK 5 med mer enn en dobling av aksjer, hvertfall min mening.
Men, jeg tror det vil avhenge sterkt av hva kurs står i på det tidspunktet de begynner å lage analysen, stor forskjell på om daværende kurs står i 1,50 eller om den står i 2,50. Det burde ikke bety noe, men det gjør det åpenbart.
Det virker som investorer venter med inngang etter at emiaksjer kommer på markedet, vil tro aksjen fortsetter ned de neste dagene, og begynnelsen av neste uke før det flater ut!
Vi får håpe vi er flere som sitter med trålen klar. Men sånn rent teknisk, er det kanskje flere som venter til volumet tørker inn. Det blir et par spennende uker fra Mandag…
Det er naturlig at Arctic vil være forsiktige i sin kommende analyse. De virret jo opp og ned på kursmålet sitt i sommer. Fra 8 til 10 til 7.50. Basert på 54 mill aksjer.
Nå er antallet 121 mill. (Korrigert fra 115 mill) og kursen 1,50. Jeg tenker de legger inn en moderat suksess med nye golfbaner inn i 2026 og setter 12 mnd kursmål på mellom 3 og 3.50.
3.50 gir i så fall en cap på ca 425 mill. Det skal komme en del kontrakter og cashconvertion i 1H 2026 for å forsvare det.
Og så har jo dere tro på partnerkontrakter med cash upfront eller til og med rettede emisjoner mot partnere. Time Will tell.
Noe må i hvert fall skje vedr kommersialiseringen av produktene. Og det raskt. Ellers er det på han igjen neste sommer for Arctic og selskapet.
Da fikk jeg lov til å bli med å rette på feil igjen:)
Har du lest analysen? Jeg stusser på at du skriver den er basert på 54 millioner aksjer?
«Etter å nylig ha fullført sin første fullskala golfbaneutplassering, mener Arctic at Desert Control er ved et vendepunkt på reisen mot kommersialisering av teknologien. Meglerhuset forventer flere nye fullskala golfbanekontrakter før årets slutt, selv om timingen fortsatt er usikker.»
Kursmål kr 10 ble satt og denne uttalelsen var en del av begrunnelsen. På det tidspunktet var det 54 mill aksjer i selskapet. Tviler på om de tok høyde for mer enn en dobling av antallet i analysen sin.
Og så tok de målet ned til 7.50 før sommerferien etter de tekniske problemene. Og regnet med null flere golfbaner i 2025.
Ja, men har du lest hele analysen? Siden du skriver den er basert på 54 millioner aksjer, så håper jeg ikke du har lest den og du bare antar, spekulerer. For det er nemlig feil.