dumpen kommer etter kl 12
Hvorfor det?
Hvorfor ikke 12, 30?
Fantastisk innlegg! Du overgår deg selv her 
skal langt ned, 1,30 neste stopp
Aksjen nærmer seg oversolgt! Rekyl ventes
I utgangspunktet er den like åpenbar som at jorden er rund. Ødelegger bare for seg selv om primærmålet er å akkumulere. Samtidig lever den farlig as we speak. Blir plutselig slukt om noen er i overkant hissig på gassen
Millionen ligger der enda, nå i SA på 1,50
Logikken i slike analyser synes å være: Den skal falle fordi den har falt.
Fantastisk analyse. Kanskje om noen år kan man kjøpe 3 selskaper som Desert Control for 99kr. På Rema evt…
I tillegg til å ignorere at fallet fra kr 4,3 handler om en ekstern faktor; gjennomføringen av en sterkt utvannende emisjon. Som gjør TA blind og argumentasjonen fordummende, selv om @holmes fascinerende nok mener noe annet.
Apropos fordummende. Ser man ikke selv vanviddet i å advare om at DC kan bli verdt en brøkdel av 184 mill?
19 mai 2022 hadde investech en teknisk bull analyse og kjøpsanbefaling på Desert control, dere kan jo sjekke hva som skjedde etter 19 mai 2022.
Har erfart før at noen ganger lønner det seg å handle motsatt av investech… det har gått veldig bra flere ganger i polight, f.eks…
Oppsiden er større når verdien er 184 mill enn f.eks 1 mrd, men er nedsiden mindre?
I % er nedsiden alltid 100%, så spørsmålet er :
Er nedsiden (%) mindre når verdien er 184 mill enn da verdien var høyere?
Nedsiden er jo mer enn 100% om du er med på alle emisjoner
Altså… ingen her kjøper vel aksjer i høyrisiko for deretter å glemme av at de eksisterer? Point being; DC kan bli verdt kr 0. Handler ikke om det, men om scenarioet som man står foran her og nå; hva som er sannsynlig de neste par månedene gitt at man ikke får meldinger av betydning. Bør man virkelig selge i dag for å ikke risikere at den er verdt en brøkdel i ‘morgen’? Finnes det en sannsynlig nedsiderisiko av betydelig grad i det kortere vinduet utover emisjonens naturlige volatilitet? Eller er det fordummende krisemaksimering skapt ut av en falsk virkelighet og lite annet?
Det tør ikke jeg forsøke å spekulere om. Skjønner tankegangen din og det kan virke sannsynlig.
Det jeg stusser ved er om det er «tryggere» å kjøpe når verdien er lav enn om den hadde vært høyere. At verdien er lav tyder jo på problemer, hvis ikke markedet tar feil.
I min verden er det vesentlig tryggere å kjøpe når den har blitt ihjelbombet grunnet emisjonens naturlige mekanismer enn når kursen var over kr 7 som følge av partnerspekulasjoner. Blir en alt for generell betraktning at ‘lav tyder på problemer’.
Gi en score til investtechs analyser 1-6 basert på track record / treffsikkerhet - ikke brukervennlighet
ChatGPT said:
Hvis jeg skal gi Investtechs analyser (signaler / teknisk analyse) en score fra 1 til 6 basert bare på track record / treffsikkerhet, ut fra det jeg har funnet, så vil jeg sette dem til:
~ 4 / 6
Her er bakgrunnen for den vurderingen:
Hvordan jeg kom fram til 4
Styrker som støtter en relativt god score
- En masteroppgave fra UiT (“Har teknisk analyse en investeringsverdi? Studie av daglige anbefalinger fra selskapet Investtech”) analyserer nesten 4 800 individuelle anbefalinger over perioden 2000-2020. Studien finner at det er signifikant meravkastning i de første månedene etter anbefalingene (f.eks. etter én måned). Munin
- I en artikkel fra 2008 står det at Investtech “treffer med 7 av 10 aksjetips” i en periode fra 1996-2004 — dvs. ca. 70 % treffsikkerhet på sine aksjetips i den perioden. dagensperspektiv.no
- Modellporteføljer rapporterer meravkastning i noen markeder og kvartaler (f.eks. første kvartal 2025) i forhold til referanseindekser, selv om resultater varierer mellom markeder. www2.investtech.com
Begrensninger og svakheter som trekker ned scoren
- Meravkastningen ser ut til å avta over tid: i masteroppgaven er det tydelig at over 6 måneder er det ikke lenger signifikant meravkastning. Munin
- Det er begrenset med nyere, offentlig dokumentasjon som viser nøyaktig hvor stor prosentdel av analysene som gir gevinst, på tvers av markeder, særlig under ekstrem markedsvolatilitet.
- Noen signaler og mønstre kan være tvilsomme eller diskutert — f.eks. konkrete kritikker om at noen formasjoner ikke er så tydelige som analytikeren hevder (trendkanaler, “ranges”, etc.). Aksjer og aksjehandel
Hva 4 / 6 betyr i praksis
- Det tilsier at analysene ofte fungerer godt, og gir verdi for brukere som aktivt følger dem og gjør egne vurderinger.
- Samtidig er det ikke “nesten perfekt” – det er feil, falske signaler og perioder hvor analysene ikke leverer betydelig meravkastning, spesielt over lengre horisonter (f.eks. 3-6 måneder og mer).
- En score 4 innebærer moderat til god troverdighet, men at man ikke bør forvente at alle signaler “treffer” med høy presisjon, og man må bruke risikostyring.