Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

dumpen kommer etter kl 12

Hvorfor det?

Hvorfor ikke 12, 30?

Fantastisk innlegg! Du overgår deg selv her :crazy_face:

1 Like

skal langt ned, 1,30 neste stopp

Aksjen nærmer seg oversolgt! Rekyl ventes

I utgangspunktet er den like åpenbar som at jorden er rund. Ødelegger bare for seg selv om primærmålet er å akkumulere. Samtidig lever den farlig as we speak. Blir plutselig slukt om noen er i overkant hissig på gassen

Millionen ligger der enda, nå i SA på 1,50

Logikken i slike analyser synes å være: Den skal falle fordi den har falt.

1 Like

Fantastisk analyse. Kanskje om noen år kan man kjøpe 3 selskaper som Desert Control for 99kr. På Rema evt…

I tillegg til å ignorere at fallet fra kr 4,3 handler om en ekstern faktor; gjennomføringen av en sterkt utvannende emisjon. Som gjør TA blind og argumentasjonen fordummende, selv om @holmes fascinerende nok mener noe annet.

3 Likes

Apropos fordummende. Ser man ikke selv vanviddet i å advare om at DC kan bli verdt en brøkdel av 184 mill?

1 Like

19 mai 2022 hadde investech en teknisk bull analyse og kjøpsanbefaling på Desert control, dere kan jo sjekke hva som skjedde etter 19 mai 2022.

1 Like

Har erfart før at noen ganger lønner det seg å handle motsatt av investech… det har gått veldig bra flere ganger i polight, f.eks…

Oppsiden er større når verdien er 184 mill enn f.eks 1 mrd, men er nedsiden mindre?
I % er nedsiden alltid 100%, så spørsmålet er :
Er nedsiden (%) mindre når verdien er 184 mill enn da verdien var høyere?

2 Likes

Nedsiden er jo mer enn 100% om du er med på alle emisjoner

3 Likes

Altså… ingen her kjøper vel aksjer i høyrisiko for deretter å glemme av at de eksisterer? Point being; DC kan bli verdt kr 0. Handler ikke om det, men om scenarioet som man står foran her og nå; hva som er sannsynlig de neste par månedene gitt at man ikke får meldinger av betydning. Bør man virkelig selge i dag for å ikke risikere at den er verdt en brøkdel i ‘morgen’? Finnes det en sannsynlig nedsiderisiko av betydelig grad i det kortere vinduet utover emisjonens naturlige volatilitet? Eller er det fordummende krisemaksimering skapt ut av en falsk virkelighet og lite annet?

1 Like

Det tør ikke jeg forsøke å spekulere om. Skjønner tankegangen din og det kan virke sannsynlig.
Det jeg stusser ved er om det er «tryggere» å kjøpe når verdien er lav enn om den hadde vært høyere. At verdien er lav tyder jo på problemer, hvis ikke markedet tar feil.

I min verden er det vesentlig tryggere å kjøpe når den har blitt ihjelbombet grunnet emisjonens naturlige mekanismer enn når kursen var over kr 7 som følge av partnerspekulasjoner. Blir en alt for generell betraktning at ‘lav tyder på problemer’.

Gi en score til investtechs analyser 1-6 basert på track record / treffsikkerhet - ikke brukervennlighet

ChatGPT said:

Hvis jeg skal gi Investtechs analyser (signaler / teknisk analyse) en score fra 1 til 6 basert bare på track record / treffsikkerhet, ut fra det jeg har funnet, så vil jeg sette dem til:

~ 4 / 6

Her er bakgrunnen for den vurderingen:

Hvordan jeg kom fram til 4

Styrker som støtter en relativt god score

• En masteroppgave fra UiT (“Har teknisk analyse en investeringsverdi? Studie av daglige anbefalinger fra selskapet Investtech”) analyserer nesten 4 800 individuelle anbefalinger over perioden 2000-2020. Studien finner at det er signifikant meravkastning i de første månedene etter anbefalingene (f.eks. etter én måned). Munin
  • I en artikkel fra 2008 står det at Investtech “treffer med 7 av 10 aksjetips” i en periode fra 1996-2004 — dvs. ca. 70 % treffsikkerhet på sine aksjetips i den perioden. dagensperspektiv.no
  • Modellporteføljer rapporterer meravkastning i noen markeder og kvartaler (f.eks. første kvartal 2025) i forhold til referanseindekser, selv om resultater varierer mellom markeder. www2.investtech.com

Begrensninger og svakheter som trekker ned scoren

• Meravkastningen ser ut til å avta over tid: i masteroppgaven er det tydelig at over 6 måneder er det ikke lenger signifikant meravkastning. Munin
  • Det er begrenset med nyere, offentlig dokumentasjon som viser nøyaktig hvor stor prosentdel av analysene som gir gevinst, på tvers av markeder, særlig under ekstrem markedsvolatilitet.
  • Noen signaler og mønstre kan være tvilsomme eller diskutert — f.eks. konkrete kritikker om at noen formasjoner ikke er så tydelige som analytikeren hevder (trendkanaler, “ranges”, etc.). Aksjer og aksjehandel

Hva 4 / 6 betyr i praksis

• Det tilsier at analysene ofte fungerer godt, og gir verdi for brukere som aktivt følger dem og gjør egne vurderinger.
  • Samtidig er det ikke “nesten perfekt” – det er feil, falske signaler og perioder hvor analysene ikke leverer betydelig meravkastning, spesielt over lengre horisonter (f.eks. 3-6 måneder og mer).
  • En score 4 innebærer moderat til god troverdighet, men at man ikke bør forvente at alle signaler “treffer” med høy presisjon, og man må bruke risikostyring.
1 Like