Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Ikke lenge siden det ble skrevet om «vekst-emisjoner», men nå er det plutselig «ABC» at emisjoner er noe helt annet

1 Like

Du skjønner at en tråd består av enkeltindivider som tenker individuelt og har egne differensierende meninger?

Ja, som @Savepig

Mitt anliggende.

Har ingen ting imot at vedkommende deler sine synspunkter. Men å blåse opp poengene 30-40%, som man ettertrykkelig har vist, og fortsatt stå fast på sitt, vel… da blir det tumulter. Når man vet at @Savepig vet så mye bedre.

Når det er sagt; dette har fått mer enn nok spalteplass.

1 Like

Jeg har en følelse av at kamphanene i denne tråden til en viss grad har snakket forbi hverandre.
Med påstanden om at emisjonsaksjer skal absorberes i markedet, tror jeg skal forstås som at de blir en del av det totale antall potensielt salgbare aksjer. Tilbudet blir da gjerne større enn etterspørsel i en periode.
Oppfattet aldri @Savepig til å mene at alle disse aksjer automatisk skulle faktisk selges ut igjen.

11 Likes

Ingen misforståelser. Alle skjønner det grunnleggende. Her hersker det ingen uenighet.

Det er derimot en vesensforskjell i det å skulle absorbere samtlige 60 mill aksjer kontra kanskje halvparten. Et poeng som bør være lett å justere seg etter. Over 30% av aksjene havner på langsiktige hender som ikke selger (og stort sett heller ikke kjøper utenom i emisjoner) eller hvor sjansen for at de selger er svært lav.

1 Like

Dette er bare synsing. Man kan like gjerne tenke at emisjonsaksjer har større sannsynlighet for å bli solgt fordi de representerer en ekstra kostnad som eieren kanskje ikke hadde ønsket.
Ikke alle har uendelig med penger.

1 Like

Du må ta med hele setningen…:

Historien er på Aalebys side.

1 Like

Kommentaren har ingen betydning whatsovever med tanke på kurs/selskapet. Det som derimot kan påvirke er kommentarer som feks:“snakket med selskapet de virker veldig positive”, “ser ut som de har full kontroll”, “kommer kontrakter snart, må bare være tålmodig”, “tror det ender med
oppkjøp”. Men det er ikke noen her inne som reagerer på disse utrolig nok.

3 Likes

Dette sammenfaller med hvem som garanterte for større beløp enn hva de må ut med gjennom emisjonen. Så nei, ikke synsing. Ikke kun i det minste.

Uten tvil et evig paradoks. Og en like evig fallgruve. Potensielt sett. Håp er svevende, kritikk er gjerne mer konkret og kan lettere sables ned. Og så har man insentivet. Som er skjevfordelt så det holder.

Garantistene ser ut til å ha valgt aksjer fremfor cash som oppgjør. Nærmest selvsagt at James valgte aksjer, men allikevel positivt og sammenholdt med at han forsvarte posisjonen sin i emisjonen viser jo at han har tro på framtida (og hvem har bedre forutsetninger enn nettopp han til å vurdere det…).

4 Likes

Forstår at mitt lille forsøk på megling, var til liten nytte. Mente kun at absorbere etter mitt hode ikke betyr selge i denne sammenheng.

2 Likes

Etter å ha skumlest de siste 150 meldingene her siste døgnet må jeg bare si en ting: folk må lære seg å være uenige, det er helt greit at folk har forskjellige meninger og oppfatninger. Ikke tolk alt som et angrep

1 Like

Det betyr å påvirke dynamikken. De største eierne er passive og er ikke en del av dynamikken. Tilbud blir større enn etterspørselen av én eneste grunn; en viss andel av villige kjøpere har brent kruttet side om side med at en viss andel sitter på for mange aksjer. Som sørger for en skjevfordeling som må utliknes. Og dette tar tid. En betydelig andel aksjer må kvernes. Men på langt nær så mange som ble beskrevet av :pig:. Derav reaksjonene når dette ble gjentatt som en sannhet og ikke dementert. Som sagt på en privat melding: Handler utelukkende om redelighet for min del.

2 Likes

Er det noen som vet om disse aksjene blir tilgjengelig å selge allerede fra i morgen, eller blir de først tilgjengelig for garantistene samtidig som resten av aksjene i emisjonen blir tilgjengelig 6. oktober?

1 Like

Jeg tenker noen har posisjonert seg i forkant med å låne aksjer som er solgt. «Risikofri» short når man mottar aksjer til 1,23 for tilbakelevering….

2 Likes

Registrerer at Teigland til stadighet kjøper aksjer! Er inne på lista igjen. Han vil med stor sannsynlighet treffe bedre denne gangen :rofl:

Teigland sine ulike posisjoner bør ikke vurderes som noe positivt i noen sammenheng.

2 Likes

Enig! Det.som er interessant er at Nordnet Livsforsikring har stått for det meste av nedsalg den siste uka, ref listene. De største aksjonærene sitter rolig eller har økt.