Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Det er forventet og nødvendig at selskapet sparer penger og effektiviserer der det er mulig. Jeg tenker denne meldingen derfor er helt nøytral.

Det er jo ikke store butikken vi snakker om her.

Man kan knapt si at selskapet er i en kommersiell fase ennå med inntekter på noen få millioner i sine testprosjekter. Så for et FoU selskap med begrenset likviditet er det nå på tide å klare den vanskelige spagatøvelsen å tre inn i kommersialiseringen av produktene, dvs sikre steady, kontraktuell cashflow som gir markedet tro på at det ikke blir emisjon i 2026.

Partneravtaler som gir cash upfront eller salg av aksjer til Syngenta/Saudi er et lite håp, men ikke noe jeg selv ville veddet penger i aksjemarkedet på.

3 Likes

Mange innlegg med overtolking. Spørsmålet må jo være om grepet totalt sett virker fornuftig, fremfor å ikke gjøre noe. I mitt hode virker det som et godt grep, hverken mer eller mindre,… frem til vi vet noe mer.

2 Likes

Feil fokus på feil tidspunkt. Ja kostnadskontroll er alltid viktig, men for et teknologiselskap på terskelen til kommeralisering er vekst og posisjonering viktigere enn små kutt.
Et selskap som befinner seg i “the valley of death” (mellom FoU og kommersiell fase) kan ikke spare seg til suksess.

Nå må kapital allokeres aggressivt mot verdiskapende kommersialisering - ikke smådrift og overforsiktig “overlevelsesmodus”.

Derfor tror jeg ikke denne strategiske endringen handler om å spare, men om å omfordele ressurser for å legge til rette for vekst.

Nettopp derfor kan verdiskapningen bli ekstrem. De største verdihoppene skjer før slike selskaper er “stor butikk”. Når et lite selskap lykkes med å validere teknologien kommersielt-selv på små volum og klarer å bevise skalerbarhet, da kommer strategiske partnere, kapitalen og de høye multiplene.

Jeg mener markedet undervurderer som oftest eksponentielle teknologiske effekter fordi det tenker lineært.

Jeg mener det er feil å måle en overgangsfase etter omsetning, kommeralisering begynner før inntektene tar av. Man bygger et fundament. De har implementert 1 full golfbane nå også kommer Berkeley og muligens 1 til. Så skal man konkludere PGA West i slutten av året. Da begynner man å vise tegn til skalerbarhet.

Det å avfeie selskapet fordi dagens inntekter er små, mister hele poenget med hvordan industriell oppskalering faktisk skjer: Først validering, så kontrakter, så skala, så marginer.

Selskapet er helt i starten i komeraliseringsfase 1, hvor jeg mener at markedet ennå ikke ser potensiale.

FOU selskap i tidlig kommeraliseringsfase og steady cashflow er en ønskesituasjon, men ikke realitet for disruptiv teknologi. Man må gjennom en periode med negativ kontantstrøm for å bygge opp systemer, kundebase, produksjonskapasitet, etc som muliggjør steady cashflow senere. Å kreve stabilitet før produktet har fått markedstak, er som å be Tesla vise overskudd før bilen ble lansert.

Likviditet er et problem, men ikke et argument mot verdipotensial. Det er bare å se seg rundt på forskjellige tech og vekstselskaper, der verdiene svinger 5-10 gangern avhengig av markedets tro på gjennomføringsevnen.

Partnerskap med syngenta eller salg til partnere er ikke et “håp”, men en katalysator som vil deriske dramatisk om den inntreffer. Vil si markedet priser inn 0 for at dette skal skje nå, kall det heller en opsjon.

Man er jo fullstendig klar over at dette selskapet er høy risiko, men det er noen som kanskje synes risk/reward forholdet kan være ekstremt attraktivt, gitt markedsverdien. Og jeg kritiserer ikke at noen vil vente, det har jo vært veldig lurt hittil, så får vi se fremover hva som skjer da.

Jeg liker innlegget ditt og setter pris på perspektivet ditt. Jeg sier ikke at du tar feil, men jeg ser ting litt annerledes, og derfor argumenterer jeg ut fra sånn jeg ser det.

5 Likes

Veldig ofte undervurderer aksjonærene hvor lang tid det faktisk tar å validere en ny teknologi, samt å kommersialisere den lønnsomt. Det er jo det dere har gjort det siste året. Nå er det samme visa og det pekes på de samme mulighetene. Men fair enough - det hadde også jeg gjort som eksisterende aksjonær. Det er derfor dere har vært inne så tidlig. For tidlig - vil mange hevde.

Jeg tenker det er for tidlig å investere fortsatt. Man må se noe mer proof in the pudding. Det må leveres kommersielle avtaler som gir oss tro på budsjettert omsetning for 2026.

Mulig man mister 100% avkastning. Men kursen er fortsatt kun kr 3 i så fall.

1 Like

Det er helt riktig at validering og kommersialisering av ny teknologi tar tid - ofte lengre enn de fleste investorer tåler. Men det er nettopp derfor de største verdihoppene skjer før markedet ser den ferdig validerte fasen.

Poenget nå er at mye av den tunge, tekniske og regulatoriske valideringen faktisk allerede er gjort. Selskapet står ikke ved startstreken, men ved overgangen til kommersiell fase - der risikoen synker og verdipotensialet øker eksponentielt.

Og vente til “proof in the pudding” høres fornuftig ut, men i praksis betyr det å vente til usikkerheten er borte. Kursen er lav nå pga den fortinnsrettede emisjonen der man fikk et stort overheng av aksjer og at markedet priser inn null tillit til gjennomføringen.

Det høres fornuftig ut å tenke at man “rekker å komme inn på 3 kroner” etter at bevisene foreligger, men slik fungerer sjelden markedet -spesielt ikke i selskaper med asymmetrisk risiko. Markedet kan fort prise en forventning i perioden rett før markedet innser at beviset nærmer seg. Når er det bevis nok for deg? Når 1 golf kontrakt til kommer, 2? 3? Større inntekter, break Even? Cash positive? Den som venter på 3 kroner når alt er “sikkert” ender ofte med å kjøpe på 6,- fordelen er jo at man slipper å være med ned om de feiler så klart. Men din proof kan være noe helt annet enn markedet sin proof.

Så ja, risikoen er der. Men for første gang er risikoen målbar, ikke bare spekulativ. Og da endrer hele caset karakter - fra drøm til potensiell realitet.

5 Likes

Jeg legger merke til, nok en gang, at Teigland selger privat og kjøper via firma på samme handelsdag, dette fra nyeste lister. Dette har jeg sette så mange ganger nå. Det får meg til å lure på om den millionen aksjer som har blitt brukt til å presse kursen de siste dagene tilhører Teigland sitt firma, slik at han skal få solgt sine private aksjer. Det er min magefølelse, og jeg har selvfølgelig ingen annen dekning for å si det.

Edit: Forøvrig har millen aksjer lagt seg enda lavere i dag, og ligger nå på 1,40. Det er åpenbart at vedkommende bak den ikke har hensikt til å kjøpe en eneste aksje.

Den lå helt i ro på kr 1,5 og ble plukket fra på mandag. Om enn ikke mye, men det handlet om villigheten fra selgersiden.

Er du sikker på at det ble plukket fra den på mandag, og at det ikke bare var andre aksjer som lå på samme kurs på kjøp som ble plukket av? Det er nemlig 1 million aksjer blank, og ikke litt over i den ene ordren, det har jeg sett når det har vært bevegelser som gjør at andre på samme post var borte kort tid.

Nå bryr dette meg fint lite. Ca like lite som Teigland. Men den lå med rett i overkant av 1 mill aksjer som øverste post. Relativt lenge. Mot slutten av dagen mens kursen ble solgt nedover. Da er man ikke mye ‘redd’ for at den skal bli slukt.

Poenget er at det ikke ble plukket av den. Jeg så det ikke selv, men antar det kanskje var 100k til 200k aksjer over den, for det er det det pleier å være i løpet av dagen. Da kan man være ganske trygg i en sluttauksjon hvor man bare kan fjerne seg om det dukker opp mer.

Aldri snakket om sluttauksjonen. Anyhow, vi gir oss her.

5 1,185,617 1.400

Ligger 5 ordrer på den posten og det har vært mer enn 1 ordre hele tiden

Jeg har heller ikke sagt du snakket om sluttauksjonen, men det ble snakket om sluttauksjonen av andre på denne tråden når det gjelder den mandagen og at det eventuelt ble plukket akjsjer av den. I stedet for at du svarer med at du ikke hadde belegg for din påstand om at det ble plukket av posten på 1 mill aksjer på mandag, kommer du med svar om at “det bryr meg fint lite”. Jammen sa jeg smør. Det er forøvrig bare å la være å kommentere dette dersom det bryr deg så “fint lite”.

Har fullt ut belegg for at det ble plukket fra ‘den’ som i fra samme kurs. Som var poenget. At vedkommende ikke pilte vekk, men lå en halvtimes tid som øverste post. Med garantister og andre potensielt liggende i sivet troendes til å kunne plukke hele på omtrent ett jafs.

Skrev et usselt innlegg for å nyansere, angret omtrent umiddelbart. Det vi “diskuterer” betyr ekstremt lite til eller fra.

Du setter ekstremt høye krav til andre som poster på denne tråden, men åpenbart ikke like store krav til deg selv. Du skrev følgende som betyr at det faktisk ble plukket fra den, og ikke bare at det det plukket fra samme kurs. Hvorvidt du mente noe annet enn du skrev, kan jeg ikke forholde meg til.

I min verden går det for det eksakt samme. Det var omsatt for så mye den dagen og gikk såpass store salgsposter at det bare var tilfeldig at ingen plukket x antall 100k fra posten. Den usle beskyttelsen var 100k aksjer i forkant. Mao; poenget består som en nyansering til ditt opprinnelige innlegg. Uavhengig av om du vil kverulere opp og ned i mente om noe annet.

Send en pm om du absolutt skal ta dette ytterligere.

Fra Shareville:
Screenshot from 2025-10-08 13-10-31

Pinlig lesning, men ikke mer enn man forventer av den karen der, begynner å minne om en viss annen, kanskje det blir en egen avis han kan dele sine synspunkter i han også snart.

Hvem er det?