Liker den nye ledelsen, virker veldig troverdige og realistisk i sin tilnærming. Noe som kanskje ikke har vært tilfelle tidligere her.
Liker også opsjonsbettet fra dagens nivåer.
Og at CEO har lang fartstid i kapitalmarkedet og skin in the game.
Over 10 kroner for 3 år siden. Må kanskje ha den på watch lista. 
Var mitt spørsmål det der
Bra spørsmål
Oppfatter ledelsen slik at nøkkelen her er vannkost og ikke teknologi. I Arizona har mange hatt svært lav eller tilnærmet gratis vanntilgang. Da blir ikke LNC økonomisk tvingende selv om det fungerer. Caset blir først sterkt der hvis vannkvoter faktisk kuttes slik man kan se for seg med Colorado River situasjonen. I California er vann allerede dyrt. Da trenger man ikke miste tilgang for at regnestykket skal gå opp. Det holder at man vil redusere kostnad. Derfor fremstår kommersialisering der mer rasjonell enn i Arizona selv om mye av forskningen er gjort i Arizona. Dette er med andre ord et pris og regulerings drevet case. Teknologien ser ut til å fungere, men adopsjon skyter først fart når vann faktisk koster nok eller blir begrenset nok. Det er der akselerasjonen kan komme, men ikke før.
In California, annual water costs for a golf course often range from
$300,000 to over $600,000 per year, particularly in arid, high-cost, or water-restricted areas where municipal water must be purchased. This is significantly higher than the national average, which is reported to be around $107,000 annually, with Southwest regional averages exceeding $238,000
Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.
Golf er en konservativ bransje og sikkert derfor de også kun guider 2 baner i år. Men får de 2 baner så har de 3 referanse baner og ting vil aksellrere. Med kun 2 baner og noe landbruk, kanskje noe annet landskap så guider de 20 mill i inntekter. Det forteller hvert fall meg mye. La oss se om de får til 2 baner til i år nå. Og klarer å tjene 20 mill.
Ser på listen at Espen Teigland og Morgan Stanley konto reduserer !
Og goldman sachs, UBS og citibank kjøpte
Så det er helt åpenbart at det enten kommer en emisjon her nå snart eller så ryker alt sammen.
Det er dette jeg har ventet på. Når Teigland er helt tom og kursen er under forrige emisjonskurs, da begynner jeg å kjøpe forsiktig inn på vei nedover. Tror gjerne den kan gå 10 til 15 prosent under forrige emisjonskurs, godt hjulpet av det brede markedet dersom alt faller kraftig en periode.
Teigland har investert så mye cred-egenkapital i DSRT at han neppe selger seg tom med det første. Nylig vært i Saudi og greier.
Tviler på at du kommer deg inn i aksjen med den filosofien der….
Mens kursen daler som holdningen til en plante uten vann så får vi mens vi venter på enten en emisjon, partner, salgsavtaler eller opphør (neida) se på noe av det selskapet bedriver tiden med.
I investor callen sist uke som nå ligger her: 2025 Year-End and 2026 Update Desert Control Investor Update on Vimeo
…så snakker CEO James Thomas mye om mandler som både er tørste og har et meget stort marked midt i DC sitt nedlsagsfelt, da 80% av verdens mandelproduksjon er i California. hvor Desert Control har piloter gående.
En annet nøtt å knekke er Pistasj hvor halvparten, altså mellom 45-55% av verdens produksjon også kommer fra det samme området i California. I tillegg kan det jo også være interessant at produsentland nummer to er Iran med 30-40% av verdens produksjon ref at DC har en pilot gående i Irak sammen med SOYL og FN sitt matvareprogram MEN jeg innser at det er å dra optimismen vel langt.
Det James da sier om pistasj etter 25:55 i presentasjonen, er at de skal på Pistachio industry annual conference
hvor de er satt opp i Booth 712 og at de forventer piloter i løpet av våren.
Jeg syns personlig, og det er kun min mening ikke basert på noe som helst dokumentert connections eller samarbeid, at det er interessant at John Deere er representert da de har egen forskningsavdeling som jobber med presisjonsstyrt teknologi og dataplattformer for å maksimere avlingsutbyttet ved optimalisering av doser og timing for ulike innsatsfaktorer. (høres litt kjent ut for de som nerder LNC)
I forhold til at James bruker mye tid i investor callen på vannproblematikk i USA og at man vil se pålagte kostnader på dette, så er det også en del spennende navn i paneldebatten som skal skje på denne messen. Jeg regner med at Cord Nunez, Desert Controls Director of Agricultural Sales er representert og knytter kontakter.
| Navn | Yrke / arbeidssted |
|---|---|
| William Bourdeau | Landbruk-/vannleder: Executive Vice President ved Harris Farms, CEO Bourdeau Farms, styremedlem i Westlands Water District (CA) |
| Karla Nemeth | Direktør, California Department of Water Resources |
| Justin Mendes | General Manager, North Fork Kings Groundwater Sustainability Agency |
| Aaron Fukuda | General Manager, Tulare Irrigation District (CA irrigation authority) |
| Daniel Hartwig | President, California Fresh Fruit Association, Fresno, CA (LinkedIn) |
| Casey Creamer | President & CEO, California Citrus Mutual, Exeter, CA (LinkedIn) |
| Don Cameron | Gårdeier/landbruk (Terranova Ranch), involvert i on-farm water recharge prosjekter |
SÅ - det var mitt bidrag til tidtrøyte mens vi venter for oss som er long DC, for dere som ikke er det så er vel dette nok en grunn til å selge unna. Ha en bra uke!
Jeg lurer på om Teigland har endel belåning på posisjonen i Desert control. Men nå vet jeg ingenting om økonomien der i gården. Kanskje andre vet? Han har mye aksjer nå, både via firma og privat. Jeg tenker at han tapte jo tidligere et sted rundt én millioner kroner på at Desert control falt (realisert tap), og at han nå derfor ikke tenker helt klart når han kanskje forsøker å tjene det tapte tilbake.
Går det mot emi på 1 kr ?
Markedet vil prise emisjonen der den må prises for å bli fulltegnet. Ikke der aksjonærene ønsker. Hvis de leverer tydelig kommersiell fremdrift før kapitalbehovet blir akutt så kan muligens emisjonen skje nær markedskurs. Hvis ikke blir det klassisk smallcap rabatt så du har nok rett på 0,90/1,20 kr avhengig av sentiment og om de rekker å levere noe før de må hente, men fortsetter kursen å sige før emisjon så justeres dette bare ned så klart. Det som klart vil avgjøre nivået er om de får flere golfkontrakter i vår og om vi faktisk ser 20 30 mill i inntekter materialisere seg så de må vise bedre cash burn kontroll.
Jeg ser for meg at kursen kommer til å dundre ned videre og at den smerten de føler på nå når det kommer til cash bare blir sterkere og sterkere. De vil også slite med at kundene slutter å ta selskapet seriøst med den market capen de har
Det meste preges av at ufattelig mange har tapt på selskapet de siste årene. Se mulighetene og risiko, planlegg for nye kapitalbehov. Ikke bra å bli blindet av store tap, og heller ikke bli blindet av at TTT. Blir veldig spennede å følge selskapet. Godt mulig at både 1 krone og 10 kroner nås i årene som kommer.