Tildels enig fordi ved forrige emi hadde vi ikke en løs kanon som ihvertfall ikke jeg stoler på, som 5. største aksjonær… men blir spennende lister om et par timer…
Hehe, nei men man hadde mange andre kortsiktige løse kanoner om man ser på kursen:p
Ja, men de ser ut til å være ferdig solgt…
Har ikke sett sånn ut siste dager, men man kan jo håpe at man nærmer seg ferdig solgt her, rundt forrige bunn.
Ja, er det jeg mener. Volumet begynner vel å avta…
Har jeg da heller aldri påstått? så mange gretne mennesker her som blir trigget av et enkelt sitat.
Poenget er likevel at man får returns ved å treffe der alle andre bommer, at flertallet er negative er et bullish signal i seg selv 
Enig, jeg legger meg rundt forrige bunn om noen vil dumpe ned dit rett før flere News.
For dere som er opptatt av de muligheter som spiller seg ut ift vannmangel og hvordan dette påvirker de ulike produsenter.
Vi vet jo at Desert Control i disse dager er på Pistachio Industry Annual Conference og gjett om de diskuterer vann.
For som denne artikkelen sier; flere av produsentene har startet sesongen med så lave vannallokeringer som 10%.
Selv om mer vann senere kan bli frigitt, forklarer Richs Kreps styremedlem i den Amerikanske Pistasjeforeningen i artikkelen at sen eller usikker tildeling påvirker planleggingen:
- Avlingsstyring og irrigasjonsstrategi må bestemmes tidlig
- Investeringer og gjødslingsplaner må avgjøres før man vet hvor mye vann man faktisk får
- Risikoen øker for produsentene
Med andre ord: Det er ikke bare mengden vann som er problemet, men også timingen og forutsigbarheten.
Lukter marked for LNC dette.
Jeg merket meg på siste “call”/update at styreleder Lars Eismark var veldig stolt av å kunne nominere de nye styremedlemmene, noe James Thomas også tydeligvis var enig i.
Jeg har derfor “snakket litt med AI” angående nye styremedlemmer, samt litt om aksjonær-bevegelsene etter rapporterings-dagen.
Synes dette er spennende lesning. Ta det for det det er (AI-generert/basert).
Hopp over hvis du ikke liker AI-generert 
Desert Control har skaffet to av de tyngste navnene i amerikansk landbruksindustri til sitt styre. Her er hvorfor valget av Juli Jessen og Jacob Christfort (EGM 25. februar) er en “game changer” for selskapet:
Juli Jessen – “The Billion Dollar Scale-up Expert”
Juli Jessen er CEO for Gowan Group, en gigant innen landbruksteknologi med over 11 milliarder kroner ($1B+) i omsetning.
• Hvorfor hun er unik: Hun har ledet Gowan gjennom en firedobling av omsetningen. Hun sitter i styret til de mektigste bransjeorganisasjonene i USA (Western Growers, CropLife America).
• Den strategiske koblingen: Gowan er basert i Yuma, Arizona – der Desert Control tidligere har sitt operative senter. Gowan-familien eier også enorme daddel-plantasjer (Bard Date Co.) i regionen.
• Distribusjonskraft: Gowan har et ferdig salgsapparat (GUSA) som besøker nøyaktig de kundene Desert Control nå skal nå. At hun går inn i styret, gir DC en direkte linje til de største storbøndene i Arizona og California.
Jacob Christfort – “The Water Architect”
Jacob Christfort er gründer og CEO i Ranch Systems, en Silicon Valley-basert pioner innen IoT og smart vanning. Han har bakgrunn som teknologidirektør i Oracle og konsulent i McKinsey.
• Nøkkelen til bevis: Hans selskap leverer trådløse sensorer og automatiseringsløsninger som måler fuktighet og vannforbruk i sanntid.
• Salgstriggeren: For å selge LNC til en konservativ bonde, må du bevise effekten på iPaden deres. Christforts teknologi er “språket” LNC må snakke for å integreres i moderne landbruk. Han har dype røtter i California, spesielt i vin- og mandelsektoren (Napa/Sonoma/Central Valley).
Analysen av aksjonærlistene etter rapport-dagen viser en betydelig overlevering av akser til profesjonelle bank- og forvalterkontoer.
De profesjonelle ser det andre kanskje har oversett:
- Industriell adopsjon: Desert Control er ikke lenger en norsk startup; med Jessen og Christfort i styret blir de en del av det industrielle etablissementet i USA.
2.Distribusjon fremfor piloter: Når man henter inn en milliard-leder som Jessen, er det for å åpne de store distribusjonskanalene (Gowan/Syngenta-nettverket).
3.Risk/Reward: Nedsiden er kjent, men oppsiden ved en vellykket USA-skalering støttet av disse to tungvekterne er enorm i forhold til dagens markedsverdi.
Synes du dette virket spennende. Så kan du gjøre som meg å spørre AI eksempelvis dette:
Kan du forklare hvilken interesse Juli Jessen (i egenskap av CEO i Gowan Group), har i en styreplass i DC (i forhold til Gowan Group)?
Videre kan man sjekke koblingen til Syngenta …
For meg ble det en lang samtale.
Har sjekket det ut tidligere. De fleste innen landbruk i USA har nok en eller annen kobling mot Syngenta. Så koblingen her var ikke noe veldig spesiell i mine øyne. Utdyp gjerne hva du mener.
Med Syngenta koblingen mente jeg ikke annet enn at AI tok meg med på en vel spekulativ reise via nytt styremedlem og inn i partneravtale med Syngenta, oppkjøp…
Ikke noe mer å utdype. Det ble vel spekulativt.
Ser at jeg kunne droppet den henvisningen.
Du har tydeligvis sjekket, så da er det mer for andre som måtte ønske å sjekke/drømme litt.
Nye styremedlemmer synes jeg virker veldig solide. Så er det også påfallende/interessant å se hvem som kjøper og selger om dagen. Ingen på topp 50 som ser ut til å selge, samtidig som ett par “banker” øker brukbart.