Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Wishful thinking igjen.

Husk dette er et bitte lite selskap med små ressurser. De prøver sikkert så godt de kan å selge inn sitt verdiforslag til potensielle kunder og partnere. Men pt er det jo svært lite konkret å slå i bordet med.

Det har ikke skjedd en døyt siden emisjonen i sept/okt. Jeg tviler sterkt på at de når sine cashflowmål fra driften i 2026. Det er i så fall langt fra første gang de må meddele markedet at pengene ikke vil strekke til som antatt.

Beware!!

Jeg tipper det blir som i fjor. En kraftig utvannende emisjon men med fortrinnsrett til eksisterende aksjonærer. De som ikke deltar blir nesten radert ut. Så det er om å gjøre å ha penger i reserve om man vil være med her lenger.

Det ser dessverre ikke ut som markedet verdsetter teknologien til selskapet. Og dagens kontrakter gir småpenger i kassa.

Som i fjor, så tror jeg at en reddende partner med mye cash er usannsynlig.

Det har vært mange emisjoner på synkende kurser. Så totalt sett er det få aksjonærer som er fornøyde. Mange er nok slitne.

Det skal mange kontrakter til for å regne noen fornuftig P/E, tenker jeg.

Men kanskje klarer man å lirke opp kursen litt med noen nye kontrakter. Og hvis Arctic samtidig begynner å hausse så kan man forvente en snarlig emisjon, tenker jeg.

Det blir ingen ny fortrinnsrett emisjon (tror jeg). Det vil se veldig rart ut siden de hentet penger nylig…har mye større tro på en rettet emisjon

Da må de finne noen å rette den mot. I så fall kan den bli svært utvannende for øvrige.

Hvis man ikke tror på en hvit ridder da. Som er villig til å ta en stor andel aksjer på markedskurs.

Ser ingen commercial traction av betydning. De har vel lavere omsetning nå enn for 5-6 år siden.

Vi har sett mange slike selskaper før; tilsynelatende ny banebrytende teknologi, stort marked i teorien, store vyer i forretningsplan og prospekter. Det hentes penger og loves gull og grønne skoger.

Dessverre er det flere som feiler enn det er som lykkes.

1 Like

Du overdriver. I negativ retning. Markedet er ikke bare stort i teorien. Mulighetsvinduet i golfsegmentet kan ikke underslås. Punktum. Finale.

Uten at det av den grunn frister å investere før selskapet viser til traction av reell betydning.

Du må lese prospektene fra flere år. De «lover» positiv kontantstrøm fra drift. Det samme lovte de i fjor. Budsjetter er selskapets måte å «love» markedet.

Start ups er livsfarlig. 80% går konk innen 2 år. Desert Control har holdt lengre. Men se på samlet omsetning, da. Det er en pølsebu.

Man kan gjerne tro på kommersielle gjennombrudd og kjøpe aksjer på lovnader. Jeg mener sannsynligheten er større for at man ikke lykkes.

Alle markeder er store i teorien - om teknologien er kommersialiserbar. Det virker ikke slik i stor nok grad. Ville bare avventet her.

Selvsagt er den kommersialiserbar. Beviset står her svart på hvitt (ikke mine uthevinger):

En no-brainer når ballen først begynner å rulle. Har som sagt null ambisjoner om å prøve å time når.

At kalenderen til en ansatt i et lite datterselskap er busy gir ikke meg noen bekreftelse på at markedet er kjempestort og at de vil lykkes med nok salg.

1 Like

Handler ikke om kalenderen, men om ROI. Derav påpekningen om at det ikke var mine uthevinger.

Alle vil jo argumentere med at sine produkter vil gi positiv ROI. Ellers er det ikke vits å ta møter i det hele tatt.

Den argumentasjonen blir vel påtatt. At bruk av LNC er svært lønnsomt for anlegg med sandy soil i California har vært klokkeklart i lang tid.

Men akk så lite faktisk salg…

Det er å slå inn åpne dører. Du klarer derimot ikke å argumentere for hvorfor anlegg skal si nei til å spare millionbeløp, minske klimaavtrykket og samtidig kunne tilby sine kunder et mer attraktivt produkt. Utover at man fortsatt virker å være avhengig av first movers.

Alle som har gjort et minimum av hjemmelekser VET med 100% sikkerhet at markedet er enormt stort.
Det er udiskutabelt.

1 Like

Jeg bare konstaterer nok en gang at dette har sviktet kommersielt. Markedet er kanskje ikke overbevist av ROI de reklamerer for.

De omsetter for 2-3 mill pr år. Det er langt til de 40 mill som var planen.

Dette bærer jo rakt inn i en ny emisjon, spør du meg. Vi er snart i juni 2026. Det var vel juni 2025 vi startet diskusjonen om hvordan selskapet skulle få tak i cash.

Men det er som å slå inn åpne dører det også.

Hvertfall ovenfor en som ikke er investert av de eksakte grunner. Konstaterer at du er flink til å påpeke det åpenbare. Som mange riktignok brente seg på å ikke ta innover seg i fjor. Og mye mulig også i år. Så det har sin misjon. Blir likevel i overkant påtatt når du insisterer på å argumentere for det ensidig negative heller enn å genuint prøve å beskrive et mest mulig helhetlig bilde.

Blir mye “brent barn skyr ilden”, frem til selskapet selv motbeviser denne frykten. Selskapet bør kunne stable på beina en bedre løsning denne gang fremfor i fjor høst da operasjonelle problemer var bakteppet. Dette er motbevist i etterkant, men vi får se