Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Jeg har lang erfaring fra at start ups tar lang tid fra uttalte planer til kommersiell lønnsom drift.

Børsnoterte selskaper er farlige i så måte. Det gir jo en kredibilitet når det skal hentes penger og prospekter skrives - alltid med gode budsjetter og cash runways.

Det tar nesten alltid lenger tid enn det som legges til grunn. Nesten alltid.

It is what it is. The proof is in the pudding. Osv.

Det er ikke mye som tyder på at selskapet er i noen bedre posisjon i 2026 vs 2025.

Selskapet er garantert i en bedre posisjon. Den er selvsagt. Fordelene med å ikke ha konkurrenter. Det baller på seg. Om enn i et tilsynelatende sakte tempo. Men at de er i en bedre posisjon til å synliggjøre aksjonærverdier… der er vi mer på linje. Og jeg sliter med å se behovet for å ta binær risiko.

Hehehe….teknisk sett er jo ikke dette noen start up lengre. De har holdt på kommersielt i nesten 10 år. Fokuset har skiftet i disse årene - fra ørken og dadler til golfbaner. Uten at topplinjen påvirkes nevneverdig av det.

Det gir ingen kommersiell suksess for LNC patentet at 2-3 golfbaner pr år benytter seg av dette.

Man kan håpe og ha troen på at markedet en dag skal våkne og omfavne teknologien, slik mange små selskaper med patenter jobber for.
I Desert Controls tilfelle er det ikke mange lyspunkter å spore utover spredte LinkedInuttalelser om høy operativ aktivitet.

Kanskje kan en og annen ny avtale gi en boost på aksjekursen men slik 2026 har utviklet seg så bærer dette rett inn i en ny likviditetskrise rett over sommeren. Så jeg tenker det er et godt råd å avvente aksjekjøp til selskapet er finansiert opp igjen - på den ene eller andre måten.

1 Like

En absurd påstand. Det finnes hundrevis i California. At det starter med 2-3 golfbaner betyr selvsagt ikke at det fortsetter med 2-3 inn i evigheten. Og det er her hvor du blir litt :zzz:. I den totale mangelen på vilje (eventuelt evne) til å konkretisere hvorfor golfanlegg skal forbli negativ til å ta i bruk en teknologi som høyner kvaliteten til greenen, gjør det mulig med flere grønne områder, minsker forbruket av vann i et område hvor tilgangen til vann er et økende kritisk problem og i tillegg sparer millioner per år.

Ifølge deg er tydeligvis bakspeilet fasiten på absolutt alt.

1 Like

Siste avsnitt stemmer godt med dagens "landskap " i selskapet. Her er det bare å avvente videre finansiering!

2 Likes

Det er selvfølgelig viktig å analysere fortiden for å forstå fremtidsutsiktene. Desert Control har prøvd å overbevise markedet i 10 år uten å lykkes. De hadde vel peak omsetning i 2021. Den var på kr 3 mill. 2025 omsetningen landet på kr 2,7 mill. De lykkes ikke med kommersiell traction på tross av fantastiske produkter og flotte prospekter! If it walks like a duck and quacks like a duck…

Det er ingen grunn til å feste lit til ledelsen når man analyserer selskapets kommunikasjon til markedet de siste 5-6 årene. Det er et stort pengesluk - akkumulert til mange hundre millioner som er forduftet.

Men… kanskje de slår til høsten 2026 eller i 2027… hvem vet? Men det ser ikke pent ut.

1 Like

Når de gjør sånne ansettelser så må de vel ha mer kontroll enn det vi ser.

Jeg leser det på samme måte Bingo…svært mange som kommer inn i selskapet nå med en imponerende CV (også i styret).

Ja de de må jo ha et godt svar når de spør hvor de skal få penger fra. De ser jo hvor tom kassa er. Men er forberedt på at for oss kan det bety ny emi på lav kurs. Må jo komme et eller annet snart.

Kjenner at jeg blir provosert. Det du gjør er å analysere fremtiden utelukkende med blikk på fortiden. Uten å besitte faktisk kunnskap på mikronivå relatert til selskapet overhodet. Å analysere et selskap i kommersialiseringsfasen kun basert på historiske tall er som å analysere økonomien kun på makronivå uten å forstå mikrofundamentene – du ser mønstrene, men ikke hva som skaper dem.

Har tjent gode penger på Desert Control. Nettopp på å ikke stole på andre enn meg selv. Har heller ikke hevdet at man burde særskilt stole på ledelsen. Det er beyond the point.

Bortsett fra selskapet selv er det vel naturlig å anta at de som kjenner teknologien best er de selskapene som har testet den ut. De kjenner den bedre enn oss. De kjenner også de økonomiske faktorene bedre enn oss. Derfor mener jeg det er bedre å se på fortiden (som viser hva kundene faktisk velger) enn det forumdeltagere tror de har av kunnskap på «mikronivå»

1 Like

Dette er bra info fra Orn

Til evt nye aksjonærer her

𝗛𝗼𝘄 𝗹𝗼𝗻𝗴 𝗱𝗼𝗲𝘀 𝗟𝗶𝗾𝘂𝗶𝗱 𝗡𝗮𝘁𝘂𝗿𝗮𝗹 𝗖𝗹𝗮𝘆 𝗮𝗰𝘁𝘂𝗮𝗹𝗹𝘆 𝗹𝗮𝘀𝘁 𝗶𝗻 𝘁𝗵𝗲 𝘀𝗼𝗶𝗹?
A very good question raised by Nathan Millard, especially when comparing LNC with polymer-based solutions like hydrogels.

Most soil additives today are designed as temporary inputs.
They deliver short-term results, then degrade and require replacement.

𝗟𝗶𝗾𝘂𝗶𝗱 𝗡𝗮𝘁𝘂𝗿𝗮𝗹 C𝗹𝗮𝘆 𝘄𝗼𝗿𝗸𝘀 𝗱𝗶𝗳𝗳𝗲𝗿𝗲𝗻𝘁𝗹𝘆.
It is a 100 percent mineral material.
It does not degrade like polymers.

In field conditions, we consistently observe stable performance for up to 5 years.

But more importantly, it does not just “sit” in the soil.
It integrates into the system.

LNC binds sand particles with organic components such as humic substances, forming a more stable soil structure over time.
This shifts the soil from a loose, fast-draining medium into a functional water-retention system.

As this structure develops:

• Soil moisture becomes more stable
• Microbial activity improves
• Soil organic matter begins to accumulate

This is a key point.

𝗪𝗲 𝗮𝗿𝗲 𝗻𝗼𝘁 𝗮𝗱𝗱𝗶𝗻𝗴 𝘀𝗼𝗺𝗲𝘁𝗵𝗶𝗻𝗴 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝗱𝗶𝘀𝗮𝗽𝗽𝗲𝗮𝗿𝘀.
We are enabling the soil to build itself into a more stable and efficient system.

After around 5 years, a top-up is recommended, typically 20 to 30 percent of the initial volume.
Not because the system fails, but to maintain optimal performance as conditions evolve.
This is always guided by soil analysis and field data.

𝗪𝗲 𝗽𝗼𝘀𝗶𝘁𝗶𝗼𝗻 𝗟𝗡𝗖 𝗮𝘀 𝗮 𝘀𝗼𝗶𝗹 𝘂𝗽𝗴𝗿𝗮𝗱𝗲 𝗶𝗻𝗳𝗿𝗮𝘀𝘁𝗿𝘂𝗰𝘁𝘂𝗿𝗲.

It behaves as a structural improvement to the soil.
A long-term layer that controls how water moves, how nutrients are retained, and how the system performs.

𝗪𝗮𝘁𝗲𝗿 𝗲𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗲𝗻𝗰𝘆 𝗱𝗼𝗲𝘀 𝗻𝗼𝘁 𝘀𝘁𝗮𝗿𝘁 𝘄𝗶𝘁𝗵 𝗶𝗿𝗿𝗶𝗴𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻.
𝗜𝘁 𝘀𝘁𝗮𝗿𝘁𝘀 𝘄𝗶𝘁𝗵 𝘀𝗼𝗶𝗹 𝗯𝗲𝗵𝗮𝘃𝗶𝗼𝗿.

Du skjønner vel at det krever kunnskap på mikronivå for å kunne forstå hvorfor Limoneira ikke har benyttet seg av LNC i større omfang? Og at Limoneira vs golfanlegg ikke har en direkte korrelasjon.

Greit å ha høye ambisjoner, men du vil aldri kunne vite alle faktorene som ligger bak kundenes valg. Jeg velger derfor å se hva de gjør, ikke hva de sier.

1 Like

Snakk om å bare skrape overflaten 🤷🏼

Det skal tilsynelatende ikke mye til for å provosere deg.

Faktum er at det ikke har kommet cashgenererende deals av betydning. Nå nærmer det seg raskt sommeren og selskapet må igjen titte på cashbeholdningen. Den var kr 62,5 mill. ved nyttår.

Om det ikke dukker opp betydelig likviditet så må man igjen ta opp tråden med Arctic for å trykke aksjer. Det forstår jo hoffmegleren også. Tipper vi ser en reprise av 2025. Dvs en emisjon utpå høsten. I år slipper man jo meldinger om tekniske komplikasjoner med installasjoner (forhåpentligvis). Men mitt tips er en emisjon i rangen kr 0,75 - 1,00 pr aksje.

1 Like

Det er riktig. Tror ikke jeg kommer dypere enn overflaten. Kunder og innsidere vil alltid vite mer. Så, hvorfor ikke se på hva de gjør, selv om det er «fortiden»?

Og alt dette berører ikke det jeg har adressert overhodet. Har aldri benektet at det er den faktiske situasjonen. Her er vi 100% på linje. At det er en reell mulighet.

Bullshit provoserer. 10/10 av ganger.

Håper på kontraktsmeldinger og så en emi etterhvert som ikke blir fullt så stygg