Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Du har selv sagt at timing er alt i aksjer. Ingen kunne vite at Teigland hadde til hensikt å kjøpe seg opp til en av de største eierene i selskapet samtidig som investornytt hausset aksjen, om de da ikke hadde fått den infoen direkte fra den gjengen der så man kunne kjøpe seg inn i forkant.

https://tekinvestor.no/aksjonaerlister/dsrt_ol?date=2025-10-21

For en risikojustert bedre avkastning er det alltid bedre å følge med og se gode kjøpssignaler før man handler.

Dette er pur bullshit. Teigland eide allerede 2 mill aksjer i det aksjen tok av og bidrog kun med en liten prosentandel av den daglige omsetningen. Svenskeinntoget skjedde også på betydelig høyere nivåer enn hva kursen lå på det mens det flommet av negative, feilslåtte innlegg fra deg.

Sitter Teigland fortsatt i aksjen? I såfall har han gått på enda en stygg smell.

Aksjen steg ikke til nivåene rundt kr 1,8 pga av Teigland. Og omsetningen var alt for høy til at Teiglands kjøp hadde voldsom innvirkning. At han bidro til blytung haussing i forbindelse med svenskeinntoget er helt på det rene. Men den initielle oppgangen skjedde ifb med plutselige kjøp som denne

Forøvrig var det en grunn til at Teigland kjøpte så tungt. En genuin tro på teknologien. Som også var poenget her. Den underliggende historien var for god til at aksjen bare skulle råtne på rot rundt kurs 1,5 eller lavere uten at det oppstod noen former for gnist underveis.

@Aaleby Hvordan vet du at han har/hadde en genuin tro på teknologien ?

Enkelt; han er blitt fanget stadig dypere i garnet av den eksakte grunn. Nektet å selge selv på kurser godt over kr 2 og har endog vært i Saudi for å sjekke ut forholdene. Så null grunn til å tro noe annet.

Du mener det du
Det er nok også holdepunkter for å mene han bare er en proff kynisk hauser/baisser

Man kan være flere ting på en gang :wink: Ikke mye proff haussing over det Teigland har bedrevet i DSRT. Hvertfall om proff betyr at man selv kommer ut i pluss. Teigland har nok også falt for eget grep ved å investere alt for mye egen “kredibilitet” i aksjen.

Og bare så det er sagt; har hatt mine feider med Teigland og er blant de mange som er blitt truet med advokat. Så vet godt hvilken kyniker som bor i den fyren.

1 Like

Har ingen grunn til å tvile på det du skriver, men er ikke det bare nok et eksempel på at det er farlig å tro at man vet mer enn markedet?

En annen greie jeg ikke skjønner er alle pilotene. Bedre med mange enn ingen, men hvorfor er det så få som resulterer i kontrakter?
Regner med at de ikke kjører piloter der vannkostnaden er så lav at det nesten uansett ikke kan lønne seg.

Det store spørsmålet er jo hvorfor de ikke skryter av golf piloter i meldingen som ble sendt ut i går
Nå er det plutseleg vekster vi skal ha mest tro på igjen tydeligvis
Er det der det er enklest å close gratis piloter på et bittelite område så de kan skryte på seg mange ??

Jeg tror, med vekt på tror, de har vært mindre selektive over tid. Mest fokus på å bevise at LNC fungerer ( noe alt av tester og piloter har vist såvidt jeg vet)

De er mer strategisk nå i hva de går for. Dessuten vil mange piloter øke muligheten for at en god del faller ned fra gjerdet raskt.
Piloter tar uansett tid, spesielt hvis det er vekster med syklus knyttet til avling. Da kan det være de vil se konsistente resultater over flere innhøstinger.

Sånn sett er golf vesentlig enklere, de vil kunne måle jordfuktighet og klassifisere gresskvaliteten raskt, dessuten lettere å følge opp om kvaliteten og vannbesparingen holder seg.

2 Likes

Mange har meninger om Teigland og sånn må det nødvendigvis bli når man er såpass profilert investor.
Det hersker ingen tvil om at teigland genuint har hatt og kanskje enda har sterk tro på Desert konseptet. Jeg har ikke fulgt med på alle hans investeringer, men med den kunnskap jeg har kan jeg vel ikke huske at han noensinne har sittet så lenge i en aksje som Desert og det på nedadgående kurser.
Ingen tvil om at han har hatt sterk tro på Desert.

2 Likes

Aldri sett på han som Einstein heller så det har egentlig ikke noe å si hva han måtte tro på eller ikke

Er ikke akkurat som om han har tjent pengene på å treffe blink på langsiktige fundamentale investeringer. Så akkurat på den biten er vi helt samstemt.

Med denne finansiell rådgiveren, MW&L Capital Partners, gjør det ikke mer mening at de henter penger fra US investorer?
Skjønner ikke hva er panikken blant småinvestorer her i Norge? I USA har de som kjent et annet forhold til vekstemisjoner.

"The name of the financial advisor has been changed to “MW&L
Capital Partners”

Poenget er vel mer at hans navn nevnes her både hva kjøp og salg angår.
Mitt inntrykk uansett er at i denne aksjen har Teigland virkelig stått inne 100% for det han gitt utrykk.
Hvorvidt han har fått nok idag etter gårsdagens nyheter gjenstår å se eller lese, men i dette caset har jeg virkelig beundret hans pågangsmot.

Selv trodde jeg ikke på emi varsel allerede igår, innrømmer lett det. Jeg synes også den voldsomme summen penger de ønsker/trenger vitner om at inntekter av betydning kan se ut til å legge lenger fram enn ønskelig.

Det som dog irriterer meg mest er at til tross for at selskapet ikke har hatt for vane å lekke, så er det åpenbart at noen har visst den siste tiden, det er greit nok, det som overhodet IKKE er greit er at den infoen utnyttes, det er ekstremt kritikkverdig!

Den forrige emisjonen var alt for liten, men det var vel alt de kunne klare å hente da.

De burde virkelig helst hentet inn 120 millioner i fjor for å få pusterom

100% enig i det, men med det de hentet forrige gang og det de trenger nå så passerer vi 200 mill

Der er vi hjertens enig.

Så tror jeg problemene med Woodland og PGA ( som egentlig ikke var særlige problemer for de som har innsikt), skapte enormt med motvind på mange måter for hele finansieringsprosessen.

Men det jeg mente i fjor er at for selskapets long term muligheter, og for de rikeste eierne som er rigget for å være med på 1 eller 2 skikkelige finansieringsrunder til, så er ikke dette noe enormt problem.

Men som en buy&hold aksje for en retail investor er den svært farlig. For om det ikke kommer noen veldig fin newsflow inn nå, så kan neste emisjon fort havne på en ekstremt lav kurs om de skal kunne hente inn så mye penger som de sier. 0,3 til 0,5 er helt mulig.

PAYS-modellen er også veldig ubehagelig for selskapet. Alle bedrifter vil ha så mye som mulig av omsetningen up front hvis de kan velge, men før de har ekte data over tid som kan publiseres, så er det vel PAYS de må bruke for å få kunder. All risiko havner på Desert Control og eierene. Hvis kunden går konk, pengene tapt mens leiren ligger i jorden.

1 Like