Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

2kr høres mye ut! Ingen partner i sikte. Antar 1 krone som best case!

Når retail virker å være hovedsakelig de som har solgt seg ned i frykt, så tror jeg vi ser det samme utfolde seg i morgen. Men på sikt har jeg likevel tro på selskapet, finansiering er sikret.:ok_hand:

Ja det er helt utrolig at noen faktisk tror på oppgang i morgen. Det glade vanvidd

Ved lav kurs er det de som sitter med aksjer som får selskapet på billigsalg ved å spytte inn penger.

2kr x 53M aksjer = 106M mcap.
Disse spytter inn 75M =181 mcap

Selskapet har idag en mcap 236M uten videre finansiering klar. Hva er selskapet verdt med finansiering? Det er det som er blitt spørsmålet nå, så er det egentlig garantistene som tar risikoen her, for de må finansiere.

Det er det ingen som vet når også det fundamentale er så vaklevorent
Nå blir dette som en griseemi å regne og fremtiden er fortsatt helt uviss, bare at nå skal vi seriøst ned i kjelleren inn i det uvisse.

Du må gjerne forklare hvorfor Bingo, for det høres ut som at du lar følelsene styre.

Kursen har falt kraftig. Det fundamentale er på plass og nå får selskapet inn godt med penger. Det er jo en superrabatt som er iverksatt over tid for de som tror på selskapet.

Å kjøpe nå er det tryggeste tidspunktet på lenge.

1 Like

Mener du seriøst at selskapet er mindre verdt MED 75.000.000 kr enn UTEN noe som helst kapital igjen? :-o

1 Like

Det er ikke det jeg snakker om, men kursen nå blir grust enda lengre ned i kjelleren.
Såpass lenge har dere vel vært med i dette gamet at dere skjønner det

Det er aksjonærene som får rabatt (og garantister ved undertegning)!

1 Like

Hvis kursen skal videre ned nå, så er det fordi det er overvekt av selgere ift kjøpere ( evt triksing fra algoritmer eller handel mellom konti).

Hvorfor skal eksisterende aksjonærer kaste ut aksjer nå?
Når usikkerhet er fjernet?

2 Likes

Ser helt omvendt enn deg på det.

Om man kan anslå ChatGPT som en slags objektiv stemme opp i det hele (ingen har fasit)

"Det er ganske vanlig at kursen faller i forkant av tegningsrettene selv om selskapet har positiv underliggende utsikt, og det skyldes mekaniske og markedsmessige faktorer:

:one: Mekanisk kursjustering

Når en emisjon med tegningsretter gjennomføres:

• Den nye aksjen tilbys med rabatt (her minst 32 %).
  • Markedsprisen justeres mot det som kalles Theoretical Ex-Rights Price (TERP).
  • Dette betyr at aksjekursen normalt faller når rettighetene begynner å handles, uavhengig av selskapets fundamentale styrke.

Eksempel:

• Før emisjon: Aksjekurs = 100 NOK
  • Tegningskurs = 68 NOK (32 % rabatt)
  • TERP ≈ 84 NOK → kursen vil ofte nærme seg dette nivået.

:two: Markedets reaksjon

• Investorer vet at nye aksjer kommer med rabatt → noen selger eksisterende aksjer → kursen faller.
  • Selv om selskapet blir fullfinansiert og har positiv fremtid, tar markedet hensyn til kapitalutvanning og rabatt, ikke bare fundamentale forhold.

:three: Etter emisjon

• Når emisjonen fullføres og kapitalen er tilgjengelig:

• Hvis selskapet bruker pengene effektivt, kan kursen etter hvert stige igjen.
    • Men på kort sikt vil kursen typisk ligge nær TERP.

:bulb: Konklusjon:

• Kort sikt: Kursfall mot TERP er normalt.
  • Lang sikt: Kursen kan stige hvis selskapet virkelig drar nytte av kapitalinnhentingen."

Teigland kan ha gjort et skikkelig kupp med å doble og timet det til perfeksjon :joy:

Husk det er vi som får rabatt da, vi kan jo fikse at det blir premium til dagens kurs😅 spøk ja. Ikke rabatt delen da.
Uavhengig av hva kursen er så synes jeg dette er det beste vi kunne fått som mellomløsning. Også kan man helt sikkert komme seg inn lavere. Aner ikke.

Hva sier du om reaksjoner på emier i andre aksjer, bruker ikke kursen å dette ned til emi kurs til tross for at selskapet har fått inn masse penger ?

Hva er emi kursen her?
Det er akkurat det grepet som er krydderet.

1 Like

Jeg tror ChatGPT ikke forstår logikken her. Rabatten er ikke satt på dagens kurs, men en fremtidig kurs. Samtidig er finansiering sikret, så den kortsiktige likviditetsskvisen er fjernet.

Det mener jeg ikke gjør saken noe bedre ref innholdet i kveldens melding.
Så når det blir pause fra start, så mener du det er fordi den skal opp?

Men hvorfor skal den falle? Fordi det er en rabatt ift aksjekurs? Det gir jo bare flere aksjer enn om det ikke var rabatt

Rabatten er der for å sikre at folk tegner.

1 Like

Jeg tipper vi hopper til 9-12kr. Vi var på 8kr uten finansiering, og neste sperre er vel i det sjiktet.