Jeg kjøper ikke denne. Thomas er vel som alle andre mest opptatt av å få høyest mulig avkastning på kapitalen han investerer.
Med den lave kursen nå er det vel lurt å snitte ned (det vurderer jeg også å gjøre når skattepengene mine forhåpentligvis kommer snart).
Hvis han er redd for at de ikke skal klare å hente inn kapitalen de trenger så er det mer sannsynlig at han ville spart pengene til selve kapitalinnhentingen (han ville sendt et like sterkt signal da til andre investorer ved å stille opp med sin andel av kapitalen som trengs).
Spytter han inn kapital nå, og ikke i tillegg har kapital til å spytte inn i kapitalinnhentingen løper han risikoen med å bli kraftig utvannet i kapitalinnhentingen. Det er å skyte seg selv i foten, og da hadde det vært bedre å vente, og kjøpe på den lavere kursen.
Han kjøper nå fordi han forventer at denne investeringen gir avkastning. Det er enklere for andre å kjøpe og selge for kortsiktig gevinst enn det er for han. Så at dette er et play for å støtte kursen fremstår ikke rasjonelt, og har jeg derfor ingen tro på.
Skal aksjonærene finansiere så har ikke kursen noe å si for de med kapital til å bli med for sin del - slik som forrige runde (da kjøper man nå for å øke eierandel).
Skal andre finansiere, så har kursen noe å si for aksjonærene. Da lønner det seg å selge hvis kursen skal ned, for å kjøpe flere aksjer tilbake for lavere kurs, eller kjøpe hvis man tror kursen skal opp. (Det kan dog være vanskelig for han å selge, men da igjen burde han vel heller vente til lavere kurs for å få flere aksjer/høyere eierandel. Blir utvanningen for stor i rettet emi så går en vel heller for samme ordning som sist.)
Så dette tilsier vel at det kan bli 1) rettet emi, 2) annen finansieringsform, 3) at han vurderer at kursen skal oppover i vanlig emi og/eller 4) at det lønner seg å sitte med flere aksjer gjennom kapitalinnhentingen.
Samtlige av disse tilsier at en bør sitte med aksjer, men ha kapital nok i bakhånd til å forsvare eierandel hvis det blir aksjonærene som må finansiere.
Utdyp gjerne scenarioene du mener det i Thomas sin situasjon vil lønne seg å kjøpe, men hvor kursen skal ned.