Motivet…dette er et aksjeforum og
jeg har vært engasjert i Desert Control siden børsnoteringen, tidvis hatt en god del aksjer. Jeg forbeholder meg retten til å diskutere aksjen her uten at min hensikt er å påvirke kursen hverken opp eller ned. Jeg skriver til enhver tid det jeg tenker og mener.
tenker det er lurt å skille litt sak og person her (eller snarere: troen på selskapet vs. tydeliggjøring av risiko).
jeg har aksjer i selskapet, har betalt dyrt for dem, og heier på selskapet og teknologien.
for meg er det desidert viktigste nå at jeg får tydelige signal (les: faktiske resultat) på at skuta er snudd og at kursen er riktig.
innsidekjøp:
som flere andre her tenker jeg dette nesten er obligatorisk gitt situasjonen til selskapet.
de er nødt å vise markedet at de har trua, små aksjekjøp er bedre enn 0.
men hvor mye mer verdi skal vi tillegge kjøpene? Vel, da ville jeg sett litt på mengden. At en styreleder kjøper for rundt 150K er bra, men kjøpet i seg selv er sikkert ikke langt unna det flere andre retails har gjort. Så ekstremt bullish er det ikke, men jeg tenker det er positivt for den kommende finansieringen: jeg tror det er litt mindre sannsynlig med en griseemisjon enn før.
guidingen: jeg er også litt “plaget” av at de legger frem tall med 100 % conversion rate. For å nå de tallene må alt klaffe, og som nevnt: jeg vil heller ha realistiske mål å tro på, enn å jage noe som kanskje er en smule overkant optimistisk. Likevel tenker jeg at guidingen viser at “Nå mener vi det”.
finansieringen: jeg håper på best mulig utfall på dette der vi slipper en griseemisjon der retails blir utvannet. men risikoen for dette er jo ikke 0, og per nå er dette hva som veier tyngst for meg.
tl;dr:
guiding
innsidekjøp
finansiering
Folk må ikke legge altfor mye i innsidekjøp.
Husker ikke hvor jeg leste/hørte det, men var en artikkel eller video/podcast en plass som tok for seg det med innsidekjøp.
Hvor det ble poengtert at innsidekjøp ikke nødvendigvis var gjort med deres egne penger.
Ja, de betalte for aksjene, men samme beløpet ble kompensert i andre enden av selskapet, enten forkledd som “bonus” eller andre knagger dem hang beløpet på.
Så bare vær obs. Hvis innsidepersonen blir kompensert på et senere tidspunkt med beløp som dekker det som ble brukt på kjøpet, ville jeg vært mistenksom.
Hvor står dettte?
De har sagt at snittet på potensielle verdi til de pilotene de har nå er 1,6MUSD
De har guidet 2MUSD i 2026
De har guidet 8-10MUSD i 2027. De har guidet 50+ piloter i 2026 som da har en potensiell verdi på 50*1,6 = ca 80MUSD+ Som da er ca 10% conversion av piloter året før…
Greit å justere dette til ‘styremedlem’. Kostnaden for kjøpet er vel ca 180-190k.
Vel, skal man gjøre sånt for styremedlemmer, så må styrehonoraret økes. Og det må godkjennes på GF, mao er ikke finansielt krumspring du skisserer veldig rett frem.
Mener ( her må andre gjerne sjekke opp) at honoraret er 100k årlig. Isåfall har Maryne Lemvik i praksis brukt opp hele sitt styrehonorar for to år på kjøpene denne uken
Det her tenker jeg er et et tema verdt å gå i dybden på.
Selskapet har snakket om (?) 60% konvertering på piloter i 2025.
Så kan man se historisk på dette. Jeg har ikke tallet på totalt antall piloter for DC før 2025, men tatt på gefuhlen, så er det vel rundt 25. Vi kan legge på og si 30.
For de er to golf, tre dadler og en sitron blitt til fase 3/kommersielle/fulle påføringer.
Det gir en konvertering på 20 %. Og da vet vi at endel av pilotene har vært veldig knyttet til å bevise LNC effekt, hvor det kommersielle mulighetsrommet på kort sikt har hatt mindre betydning. De har testet på vekster eller med vannkostnader som per idag gir en noe utfordrende roi.
Likevel har de vært på rundt 20% konvertering, og det er meg bekjent ingen av de 80 % pilotene , som pt ikke er konvertert, som er skrinlagt.
Når vi nå vet at DC satser på piloter der vannkostnadene er svært høye, og for vekster der roi er god, så bør vi kunne anta en konvertering som er langt over 20 %.
Woodland kjempefornøyd med banen og vannforbruket etter at de påførte LNC for ett år siden:
Beklager, jeg tok det på husk/slump. Takk for at du presiserer.
Jeg var også litt upresis da jeg skrev 100 % conversion rate, siktet da til sliden lenger oppe i tråden: “Total value at Full Conversion”. Mitt poeng var da at det blir litt pretensiøst å skulle forestille seg slike tall på nåværende tidspunkt.
De har vel sagt det selv flere ganger at kundegruppen dems er skeptisk av natur, og må overbevises med data samlet inn på gårdene til kunden. Det skaper jo åpenbart en bottleneck i utrullingen om hver eneste kunde må overbevises. På en annen side så er det jo en løsning som skal overta og erstatte en annen, og jeg tenker nok at mange kjenner de er litt “redd” å bytte ut vannet med LNC. Det jo livslinen til jorden, så kanskje ikke så unaturlig at kundene trenger tid for å se at det er trygt…
Ser derfor for meg at conversion rate kommer til å holde seg litt lav en stund, før det får traction - da med en eksponentiell vekst/ketchup-effekt som begrenses av hvor fort de kan produsere nye enheter.
Kommer kundene inn, kommer pengene inn. Resten er business as usual…
Vi er helt på linje. Så tenker jeg man kan si at, selv om konvertering er f.eks 10 eller 40 % nå, så betyr ikke det at resterende ikke går for LNC. De har bare valgt å avvente noe.
Info fra tidligere er der - at det er svært få prosjekt/piloter som ikke har levert gode nok resultater, men ROI pt er ikke god nok. Eller trenger validering over tid, gjerne flere vekstsykluser.
NJa…det er jo ikke noe som skal byttes ut. LNC er påføring som gjøres en gang. Deretter er det vanning som normalt i noen/veldig mange år. ( LNC i jorden forsvinner “aldri”)
Takk, nå roter jeg fælt. Her har ikke jeg lest meg godt nok opp merker jeg.
Men de gjenbruker jo eksisterende vanningsanlegg i påføringsprosessen - mulig det er her noe av skepsisen kommer fra. Hva om et golfanlegg får vanningssystemet/rørene sine tette? Det er jo ganske krise, og sikkert en naturlig ting for de å være urolig for. For bønder som dyrker mat er de kanskje urolige for hva som går inn i jorda?
Det er jo ikke sånn at dette er berettighet, men ser for meg at det er spørsmål enhver kunde vil ha før de prøver noe nytt, og da gjerne med en god periode testing først.
Jeg aner ikke hvor mange piloter de må ha for å ha nådd en “kritisk masse”. Finnes det noe anslag på det? Altså det punktet hvor kundene selv fremsnakker produktet på en sånn måte at nye kunder går rett på full anvendelse.
Gratis piloter er ikke riktig.
Jeg har sjekket ut dette med David Borah for å være sikker:
“The vast majority of them require payment.”
Hvor finner man disse inntektene i kvartalsrapporten?
7 piloter for 2025 forsvinner lett i regnskapet hvis beløpet per pilot er beskjedent.
Inntekt per pilot varierer. Utgangspunktet er at de de prøver å få dekket kostnadene de har.
når er emisjonen her?
Den som vet det er i innside 
Ser ut som vi går mot sommerferie. Ikke mye optimisme i aksjen.
Bli ferdig med emisjonen så slipper man dette lokket 
Spørs om de støttekjøpene i form av innsidekjøp får noe særlig effekt på emi kursen hvis dette trekker veldig ut
Begynner å lure på hva som skjer her med alle disse innside handlene…
De kan vel uansett ikke handle på innsideinformasjon…
Morsom den sperra på 343.400 aksjer som har vært der en tid nå, og som flyttes nedover sammen med kursen…