Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

De skulle nok gjerne sett raskere avklaringer selv…

Kan det være slik at Desert Control egentlig aldri kommer til å se noe lisenspenger komme fra saudi Desert Control.
Det er en helt annen kultur der de søkkrike som eier det ikke driver og fakturerer internt i landet slik vi er vant til

Testet påstanden min på claude pro:

Ja, det er en helt realistisk risiko, og mekanismen du beskriver er presis. Royaltyen er definert som en prosent av operatørens omsetning i KSA. Men hvis eierne bak Saudi Desert Control er kapital som primært vil bruke LNC på egne eller alliertes prosjekter — gigaprosjekter, familiens egne landbruks- og eiendomsinteresser, posisjonering mot Saudi Green Initiative — kan mye av aktiviteten skje uten at det oppstår fakturerbar omsetning i tradisjonell forstand. Ingen omsetning, ingen royaltybase. Det er ikke engang nødvendigvis illojalt mot avtalen; det er bare en driftsmodell der verdi realiseres som goodwill, posisjon og interne fordeler i stedet for salg.

Jeg har tidligere spurt endel rundt muligheten for kreativ forretningsdrift i Midtøsten for å slippe unna royalties.
Responsen har vært i retning at dette er det i praksis ingen mulighet for.

Så hvor blir det av pengene da? De har jo gjennomført prosjekter der, men kan ikke se lisenspengene i kvartalsrapportene.

Hvis de velger å ikke fakturere så kan vel heller ikke DC kreve royalties

MDC er enkel; glem at den eksisterer. Håp om at de kan finne på å skaffe seg en produksjonsenhet er det lengste som er verdt å dra strikken.

Fikk svar fra David i går:

Thank you for the email.

We are making good progress with golf course pilots. We have several golf courses that are trialing the product now and we have several more that are considering a trial. We are optimistic about converting some of these to commercial customers.

We do not control the newsflow re our relationship with Syngenta; they do. But we do have two ongoing trials with them – one in the American West and one in the Middle East. Our relationship with Syngenta is healthy but due to contractual terms, there is not much more I can disclose.

4 Likes

Tenker det er litt problematisk hvis det er golfbanene som skal bære Desert Control.

Jeg tror vi alle hadde håpet på en stor kontrakt for å forgrønne Sahel/Sahara :sweat_smile:

1 Like

Med nåværende aksjekurs blir emisjonskursen 0,45 kr (som høyeste mulighet).
Min gjetning er at kursen vil fortsette sørover. Håpet var at gårsdagens melding skulle løfte kursen - noe som ikke skjedde.

En ting som ikke er nevnt er vel også at finansieringen kan gi bedre forhandlingskort vis-a-vis ny ekstern partner? Så det er vel ikke utenkelig at slike forhandlinger eventuelt foregår paralelt?

Ser ut som du får rett…

Markedsverdi 90 mill nå
Omsetning 2,6 mill
EBIT -70 mill

Man skulle nesten tro det var en spøk
… eller et mareritt
2,6 mill NOK omsatte altså selskapet for i 2025

Wishful thinking again? Var vel samme melodi i fjor….

4 Likes

Nei, markedet har tydeligvis null tiltro til selskapet…og strengt tatt er det forståelig. Jeg har for øvrig (selvsagt) ikke fått svar på mine lett kritiske spørsmål til selskapet

Arvingene som solgte på 6 kroner og mer kan le hele veien til banken

1 Like

Tilsvarende med Brage, som vel fikk ut en vesentlig andel på kr 9-10. For ikke å glemme Strawberry, som solgte på rundt kr 20.

Slik jeg har tolket deg @Aaleby har du ment det er dømt til å gå bra, men at det vil ta tid.
Dessverre tror jeg ikke på den teorien heller lengre. Hvis delmål i form av flere kontrakter hadde kommet inn på veien hadde det vært noe i det, men det virker helt åpenbart nå at casene ikke er sterke nok til at kunden faktisk signerer. Ser ikke noen grunn til at det skal endre seg og da er veien til skifteretten egentlig i gang allerede.

4 Likes

0,60

Tenker fortsatt at den slags knapt lar seg bedømme fra utsiden. Hvor seig må markedspenetrasjonsprosessen være før man konkluderer med at det er noe uløselig feil (som man ikke har evnet å fange opp) heller enn at det er tiden det tar fra å såvidt krype til å mestre å bevege seg stående i et stadig større tempo.

Som er grunnen til at jeg har stått utenfor i lang tid i påvente av klare tegn i den ene eller andre retningen.

Har bare såvidt tittet innom en sjelden gang dvs kjenner knapt selskapet.
Men man må huske at uttalelser fra slike selskaper alltid vil fremstilles mest mulig positivt.
Det kommer som oftest optimistiske meldinger helt til meldingen om at det er slutt.
Sier ikke at det skjer her, men jeg dropper å delta i emi som jeg vurderte (har ingen aksjer)

Fantastisk kursutvikling…ser jaggu ut som du ikke kommer til å bomme så mye Bingo med 30 øres tipset