Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Om man kan anslå ChatGPT som en slags objektiv stemme opp i det hele (ingen har fasit)

"Det er ganske vanlig at kursen faller i forkant av tegningsrettene selv om selskapet har positiv underliggende utsikt, og det skyldes mekaniske og markedsmessige faktorer:

:one: Mekanisk kursjustering

Når en emisjon med tegningsretter gjennomføres:

• Den nye aksjen tilbys med rabatt (her minst 32 %).
  • Markedsprisen justeres mot det som kalles Theoretical Ex-Rights Price (TERP).
  • Dette betyr at aksjekursen normalt faller når rettighetene begynner å handles, uavhengig av selskapets fundamentale styrke.

Eksempel:

• Før emisjon: Aksjekurs = 100 NOK
  • Tegningskurs = 68 NOK (32 % rabatt)
  • TERP ≈ 84 NOK → kursen vil ofte nærme seg dette nivået.

:two: Markedets reaksjon

• Investorer vet at nye aksjer kommer med rabatt → noen selger eksisterende aksjer → kursen faller.
  • Selv om selskapet blir fullfinansiert og har positiv fremtid, tar markedet hensyn til kapitalutvanning og rabatt, ikke bare fundamentale forhold.

:three: Etter emisjon

• Når emisjonen fullføres og kapitalen er tilgjengelig:

• Hvis selskapet bruker pengene effektivt, kan kursen etter hvert stige igjen.
    • Men på kort sikt vil kursen typisk ligge nær TERP.

:bulb: Konklusjon:

• Kort sikt: Kursfall mot TERP er normalt.
  • Lang sikt: Kursen kan stige hvis selskapet virkelig drar nytte av kapitalinnhentingen."

Teigland kan ha gjort et skikkelig kupp med å doble og timet det til perfeksjon :joy:

Du prater som om emisjonen allerede er overstått, problemet er at den er ikke overstått enda. Det verste er fortsatt i vente for kursen frem til EGF.

1 Like

Husk det er vi som får rabatt da, vi kan jo fikse at det blir premium til dagens kurs😅 spøk ja. Ikke rabatt delen da.
Uavhengig av hva kursen er så synes jeg dette er det beste vi kunne fått som mellomløsning. Også kan man helt sikkert komme seg inn lavere. Aner ikke.

Hva sier du om reaksjoner på emier i andre aksjer, bruker ikke kursen å dette ned til emi kurs til tross for at selskapet har fått inn masse penger ?

Hva er emi kursen her?
Det er akkurat det grepet som er krydderet.

1 Like

Jeg tror ChatGPT ikke forstår logikken her. Rabatten er ikke satt på dagens kurs, men en fremtidig kurs. Samtidig er finansiering sikret, så den kortsiktige likviditetsskvisen er fjernet.

Det mener jeg ikke gjør saken noe bedre ref innholdet i kveldens melding.
Så når det blir pause fra start, så mener du det er fordi den skal opp?

Men hvorfor skal den falle? Fordi det er en rabatt ift aksjekurs? Det gir jo bare flere aksjer enn om det ikke var rabatt

Rabatten er der for å sikre at folk tegner.

1 Like

Jeg tipper vi hopper til 9-12kr. Vi var på 8kr uten finansiering, og neste sperre er vel i det sjiktet.

Minst!
Det blir nok det bare første halvtimen etter åpning i morgen!

Aldri en garanti at den faktisk forstår selv om det fremstår slik. Så alt må leses med et forbehold. Men likevel:

"Ja :white_check_mark: — når jeg skrev at kursen vanligvis faller i forkant av ex-dato, så lå nettopp dette med i tankegangen:

• Markedet vet at emisjonskursen kommer på rabatt i forhold til en fremtidig referansekurs.
  • For å unngå å betale “for mye” i dag, begynner aktørene ofte å selge seg ned før record date.
  • Dermed drives kursen gradvis ned mot det nivået markedet forventer at TERP vil havne på.

Så selv om jeg i eksemplene brukte dagens kurs som utgangspunkt (for å illustrere mekanikken), så er poenget mitt om kursfall i forkant allerede basert på at markedet diskonterer fremtidig rabatt – ikke at rabatten legges på dagens kurs.

:point_right: Kort sagt:

• Regnestykkene mine var forenklet (rabatt fra dagens kurs).
  • Poenget om kursfall i forkant tok høyde for at markedet ser fremover og justerer seg mot emisjonskurs/TERP."

Spørsmålet til alle dere som er gode på å se det halvtomme glasset:

1.Hvorfor skal eksisterende aksjonærer selge aksjene nå?
Jeg kan finne én grunn, og det er for å ha kapital til å ta retter.
2. Og er ikke nå et kjempegodt tidspunkt å kjøpe på? Når finansieringsspøkelset er sendt på dør?

Jeg tenker det blir mye spill i og rundt kursen de neste par ukene. Det blir trolig store bevegelser

1 Like

Joda selskapet får penger (75 mill. NOK), det er garantert, men emisjonskursen er ukjent. Den blir satt først 5. september.Det eneste vi vet er at minst 32,5 % rabatt til markedskurs.Dermed vet investorene at aksjen skal ned, men ikke hvor mye.
Dagens aksjonærer vet at de må kjøpe minst like mange nye aksjer som de allerede har for å holde posisjonen. Har du 100 000 aksjer må du bla opp kanskje 300 000 kr ekstra. Mange småaksjonærer har ikke råd eller lyst til å fylle på så de selger nå for å unngå å bli sittende med utvanning.
Når som meldingen har slått inn trykker mange på “selg” uten å regne på TRverdien.Resultatet blir panikksalg på usikkerhet selv om verdien egentlig bare flyttes mellom aksjen og tegningsretten. Profesjonelle investorer vet dette. De står klare til å plukke opp billig.
For å delta i emisjonen må du ha cash klar.Mange selger aksjer nå for å frigjøre penger til å tegne seg i emisjonen til lavere pris.Ser ut som “flukt”, men det er egentlig en rotasjon: selge dyrt, kjøpe billig i emisjonen.Hvis du holder gjennom og bruker/selger tegningsrettene så beholder du verdien. De som selger nå risikerer å selge på bunn i panikk. De som beholderfår tilgang til rabatterte aksjer og kan komme bedre ut hvis selskapet faktisk lykkes.

7 Likes

Jeg har en følelse av at den vil falle, men jeg vet ikke hvor mange som vil selge med tap og miste sine retter i tilegg nå som man har sikret penger. Får netromo rett så kommer jeg hvert fall garantert til å kjøpe

Mer kjøtt på beinet:

Godt spørsmål – og vanskelig :blush:

Når man spør “hva er sannsynligheten for at kursen går opp i forkant av en emisjon med rabatt og tegningsretter?”, så må vi skille mellom teknisk prising og fundamental nyhetsflyt:

:small_blue_diamond: Tekniske forhold (ren emisjonsmekanikk)

• Normalt: Kursen faller mot forventet emisjonsnivå/TERP → altså lav sannsynlighet for oppgang i forkant.
  • Historisk for små selskaper på Oslo Børs med stor rabattemisjon: kursen faller i >70 % av tilfellene frem mot ex-date.

:small_blue_diamond: Fundamentale forhold (nyheter og sentiment)

• Hvis markedet tror selskapet blir fullfinansiert og får en sterk posisjon etter emisjonen, kan optimismen føre til kjøpepress.
  • Da kan kursen stige selv om den teoretisk burde falle. Dette skjer typisk i 20–30 % av tilfellene, ofte på “story-driven” aksjer.

:small_blue_diamond: Et realistisk estimat

• 70–80 % sannsynlighet for at kursen glir ned eller ligger flatt mot ex-date (teknisk justering).
  • 20–30 % sannsynlighet for at den likevel går opp, fordi noen markedskrefter (f.eks. storinvestor som går tungt inn, eller nye avtaler) veier tyngre enn selve emisjonsrabatten.

:white_check_mark: Konklusjon:
Det mest sannsynlige er at kursen faller frem mot tegningsrettene (typisk 70–80 % sannsynlighet).
Men du må legge inn en usikkerhetsmargin på 20–30 % for at markedet kan “løpe foran” på positivitet, spesielt hvis emisjonen blir sett på som en reell “redning/vekst-case”.

1 Like

Slik jeg ser det gambler underwriters på et kursfall og at folk ikke tegner (de får riktignok en win-win siden mange av de eier godt med aksjer og en risikopremie).

Så dette er vel en win-win-win for alle utenom dem som sitter utenfor aksjen egentlig (og dem som ikke har penger til å beskytte eierandel).

1 Like
  1. fordi erfaring tilsier at emisjonen blir på lave kurser så da selger man nå og ser an utviklingen. Og kjøper tilbake på lavere nivåer.

Aller dere som er aksjonærer er ute etter gevinstoptimalisering. Mange vil forte seg med å selge for ikke å risikere å bli med ned 30% på aksjene man eier i dag.

1 Like

Each of the Underwriters are entitled to an underwriting fee of either (i) 10%
of the underwriting obligation if received as a payment in cash or (ii) 12% of
the underwriting obligation if received as new shares in the Company issued at
the same Subscription Price as in the Rights Issue, which is payable upon
completion of the Rights Issue (i.e. upon registration of the share capital
increase pertaining to the Rights Issue with the NRBE).

Så 7,5 - 8,4 Mnok av pengene som blir hentet inn går til de som garanterer emisjonen. Det høyere beløpet hvis de må kjøpe aksjer.

De som ikke har aksjer i dag kan potensielt prøve å shorte aksjen for å få ned VWAP og på den måten øke sin potensielle andel som så vil være lettere å selge etterpå.

Jeg er veldig spent på kursutviklingen framover, vil ikke spå noe.

Flere feil her.

1. Aksjonærene må vel bare ut med 31,78% av dagens beholdning for å holde sin eierandel? Emisjonssummen er relativ til mcap.

2. Rabatten gis til aksjonærene som tegner. Man må eie aksjer for å få rabatt, med mindre man er garantist og emisjonen ikke fulltegnes

3. Enig i at det er ufordelaktig for dem som sitter utenfor og for dem som ikke har kapital til å tegne sin eierandel.

Blir helt sikkert texas dette frem til det er gjennomført.