Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Latterlig påstand. Flust av aksjonærer som har solgt til sviende tap på grunn uforholdsmessig stor usikkerhet skapt av et selskap som har latt kassabeholdningen nærme seg bunnskrapet i alt for stor grad. Som har ført til sviende utvanning for de som ikke har kapital til å opprettholde sin andel.

4 Likes

De som ikke kan beskytte sin andel kan jo selge tegnigsrettene da. Så kommer vel greit ut de også?

Enig i at den burde kommet tidligere for å fjerne usikkerhet. Men utformingen her er kjempebra. Det er det jeg legger i at det er et fantastisk håndverk.

1 Like

Avhenger av interessen for å kjøpe tegningsrettene. Fikk kjøpt tegningsrettene til latterlig lav kurs i NTI på grunn av lav interesse (før den eksploderte. Så det gjenstår å se.

Situasjonen nå er at selskapet er verdt ca 230 mill med dagens kurs, snart 75+ mill på konto og hvor det er sannsynlig med en svært hyggelig strøm av nyheter fremover.

For de som står med dype lommer utenfor, så bør det være attraktivt å gå inn i selskapet nå + tegne for aksjer i emien.

Timingen for de bør være bortimot optimal, også handler det trolig om å optimalisere inngangen før gf

De 230 mill må snart deles på veldig mange flere aksjer.

Du får tegne deg for din eierandel. Så det har ikke noe å si hvor mange nye aksjer som utstedes så lenge du tegner deg for din andel.

Men hvis kursen faller nå, så får man bare vesentlig flere aksjer i emien.

Du må tenke litt gjennom dynamikken her. Det er smart skrudd sammen

Taperne blir de som ikke kan eller vil delta i emien, og det vil bli verre desto lenger ned kursen går før gf.
Ved lav aksjekurs flyttes mer av verdiene over på emiaksjene.

For de som står utenfor, liker caset og setter av kapital til å forsvare eierandelen for aksjene de kjøper, så spiller det egentlig ingen rolle om kursen er 1 eller 10 nå

“New investors have committed to underwrite for a total of NOK 37,167,500
million.”

Noen som har reflektert over hvem dette kan være? Ny fremtidig partner som vil inn?

1 Like

Slik jeg har lest det er emisjonen garantert og aksjonærene har fortrinn. Tror Investornytt var litt unøyaktige.

2 Likes

Du skrev følgende tidligere i kveld:

Så du har ombestemt deg? Det er ikke “direkte svakt” håndverk lenger?

1 Like

Det er svakt at de har holdt på så lenge, fått selskapsverdien til å knele pga usikkerhet også ender det med at de må gå til aksjonærene og be om penger.
Dette burde og skulle vært løst for lenge siden.
Jeg etterlyser også fokus på å jage grønne midler som finnes

Jeg hadde forventet noe som var mer robust og større , men skjønner mer og mer at dette trolig er en mellomløsning.

Når det faktisk endte opp med å få aksjonærene til å dytte inn penger, så er det elegant løst - forutsatt at man klarer å forsvare sin eierandel

Ok. Jeg skal ikke mase mer nå, jeg eier tross alt ikke aksjer lenger. For alt jeg vet tar jeg feil, men jeg skjønner ingenting dersom det ikke blir et kraftig fall i morgen, da skjer det i så fall mot all statistikk om tilsvarende emisjoner på Oslo børs.

1 Like

Fordi de må kaste mer penger på bålet, å risikerer at ny innskutt kapital går i vifta de å om 12 måneder?

Fasiten er klar, 0 aksjonær verdi skapt siden selskapet gikk på børs. 75 mill gir drift i ytterligere 1 år.

Å verst av alt! Selskapet meldte nylig om problemer. Ikke fremdrift.

«I løpet av andre kvartal opplevde Desert Control driftsproblemer ved påføring av sin LNC på to av de kontraktsfestede golfbanene, med problemer knyttet til vanningssystemene på anleggene. Som følge av dette forventer selskapet ikke å starte nye, storskala påføringer på golfbaner før problemene er løst. Selv om dette tydelig er et tilbakeslag for kortsiktig vekst i dette segmentet, mener vi at det representerer en forsinkelse snarere enn en dypere teknologisk feil, og at merverdien av LNC for dette kundesegmentet fortsatt er intakt»,

2 Likes

Kassa var riktignok tom, og uten tro på det fundamentale hadde man nok allerede kastet kortene - utvanning var tross alt forventet. Nå er imidlertid finansieringen sikret, med største eiere som garantister. Som aksjonær kan man velge å opprettholde posisjonen eller selge tegningsrettene. De utfordringene du nevner er i praksis allerede løst, og selskapet planlegger implementering til høsten. I tillegg forventes store kontrakter i Midtøsten i løpet av året, og en ny produksjonsenhet er ventet på plass til høsten. Alt i alt ser fremtiden svært lovende ut. For min del gir det lite mening å selge med tap og samtidig gi fra seg tegningsrettene. Men sikkert noen som gjør det også.

Strøket.

Det skal inn 75mill.

Retter blir omsettelige.

Skjønner ikke helt all balubaen. dere som har aksjer og skal delta ønsker jo selvsagt at emisjonskursen blir så lav som mulig slik at de som ikke deltar blir fullstendig vannet ut :wink:

1 Like

Jeg har sittet på en annen aksje hvor bare 70% var garantert, og kurs på den holdt seg bra. Her er 100% garantert, så jeg skjønner ikke hvorfor det skal bli noe grise emisjon. Antar noen selger i panikk i dag, som fort kan påvirke veldig grunnet volatiliteten, men jeg tror den vil hente seg inn igjen og kanskje til og med være høyere før pris settes.

Det er vel pga at emi kursen er satt til å være 67,5% av tre dagers VWAP. Det er ikke satt en fast emi kurs.

Dette er i det minste svært rettferdig overfor eksisterende aksjonærer. Alle får en lik mulighet til å opprettholde sin eierandel, og de som ikke har anledning til å kjøpe flere aksjer kan selge tegningsrettene sine. I tillegg har selskapet sikret finansiering. Alternativet mange fryktet her var en total radering og utvanning av dagens aksjonærer.

Så kan man selvfølgelig spekulere i kurs kortsiktig, når er det lurt å kjøpe og når er det lurt å selge osv.

Til syvende og sist handler det jo om hvorvidt man har tro på selskapet eller ikke, og jeg regner med at de fleste som har investert allerede har en viss tro på det. For dem som har handlet aksjen kun for trading, vil prøve å time bunn, eller som av andre grunner har kjøpt, eller kanskje noen til og med plutselig mistet troen fra i går til i dag, blir det derimot et helt annet game.

Fin måte å slippe utvanning før industriell kommer inn.

3 Likes

Denne emisjonen er desverre alt for liten til å gi noen varig avklaring av caset, og man blir fremdeles sittende som bag holder og håpe på at det kommer noen forløsende melding om ny partner inn med friske muskler eller at cashflow blir så god at forretningen er sustainable og står på egne føtter.

1 Like