Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Aksjonærene som tror på caset er jo bedre tjent med dette enn heftig utvanning. Men enig at vi ikke får en varig avklaring, så må jo selskapet også begynne å selge LNC nå :blush:

2 Likes

Kan jo dele denne fra Orn SDC da. Det kommer Tronni. Orn sier de er i diskusjoner med giga prosjekter, og det vil signeres kontrakter som vil vare over flere år før slutten av dette året. Så spørsmålet er jo om man har troa på dette da og troa på selskapet. Da er det gigantisk oppside her og nå er de kapitalisert for å få materialisert noe av dette.

Og nå slipper man utvanning for å bli med på reisen man tror kommer. Det er vi som får aksjer her, enten “billig” eller “dyrt”.

5 Likes

Dette er en helt standard emisjon i et selskap det ikke er veldig attraktivt å putte pengene i. Eksisterende aksjonærer må ta ansvar for likviditeten. Så ja, det er helt fair for de aksjonærene som HAR penger igjen - og som ønsker å binde mer av sin kapital i et lite utviklingsselskap.

I andre selskap på børs med høyere market cap kjører man ofte 10-20% kapitalutvidelser som er rettet mot forhåndsspurte investors (også eksisterende). Da har man fullmakt fra GF liggende og kan kjøre emisjon meget raskt.

Denne fortrinnsrettede emisjonen er forbeholdt lavt prisede selskaper som ikke er spesielt attraktive. Antall aksjer kan ofte dobles i transaksjonen. Man lever i en periode med uvisshet fram til EGF. Mange hobbyinvestors vil vurdere om de skal kaste “gode penger etter dårlige”. Selge nå og evt kjøpe tilbake lavere.

For øvrig vil jeg si at dette åpenlyst lå i korta fra tidlig i sommer. Spesielt da Arctic begynte å hausse. 24.6 oppjusterte de kursmål til kr 10. Artig å vite om de allerede da var igang med å forberede emisjonen. Tipper det. Target ble senere i august nedjustert til 7,5. Da hadde kursen fallt en del.

9 Likes

Jada, nå er denne sikret da også fra eksterne, så man slipper i det minste usikkerheten om at den ikke blir fulltegnet eller ikke.
Poenget var uansett det gir mulighet til alle å opprettholde eierandel og det er vi som får kjøpe aksjer “billig” eller “dyrt”. At de trengte penger visste man jo, da er dette en fair måte å gjøre det på. Kortsiktig kan sikkert kursen falle, men oppsiden består og det de er i en meget spennende fase. Så jeg synes dette var bra, man var jo redd man kunne blir totalt utvannet her, det slipper man når man kan velge å tegne eller selge retter.

Og man gir fra seg 10-12% av emisjonsprovenyet i garantiprovisjon. Det er ikke en god deal! Men det er dyrt å være fattig og uattraktiv…

1 Like

Ufattelig at det ikke blir ansett som kriminelt.

Ja, det er dirty! Men de slipper unna gang på gang…

skal vel ned på 2-tallet idag denne, ordentlig griseemisjon!

Gjør pengene sånn at man får ting materialisert så er det fort billig.

Er litt i villrede hva jeg skal gjøre , som sikkert mange andre er også.
Jeg sitter på +100 000 aksjer og kan være jeg sliter med nok cash til å kjøpe det jeg må for å ikke bli utvannet.
Her er hva jeg tenker og se det er noen vise menn som er enige der ute. Interessant med diskusjon:-)

-prøve å skrape nok cash , eller håpe at kursen faller slik at jeg har nok cash til å fulltegne
-kjøpe det jeg klarer, og selge resterende tegningsrettigheter
-selge en del i full panikk nå idag (det gjør jeg ikke, da har jeg iallefall tapt penger)

• gjøre ingenting … om jeg verken kjøper i emisjon eller selger tegningsrettigheter , da er jeg utvannet og har tapt penger fordi jeg ikke solgte tegningsrettighetene mine.

lykke til

3 Likes

Jeg hadde solgt litt. Da realiserer du cash til å betale for aksjene du kan tegne gjennom t-rettene du får utdelt.

2 Likes

Vært med på lignende før. Bare å hive ut og ta tapet ASAP er min erfaring.

Pleier å være mulig å kjøpe seg inn igjen lavere om man fortsatt har troen

2 Likes

så fint at du vet bedre og kan opplyse alle de andre idiotene her da? :man_facepalming:

To argumenter og ett ikke-argument for å selge absolutt alt og ta telling:

1. Ikke lenger et argument for de fleste pga ASK og Zero: Man kan få avdrag for tap.

2. Man får ut alle pengene som gjenstår inn på konto, og kan ta et ærlig oppgjør med seg selv på at man ikke bare sitter under pot comitted fallacy og bare sitter og kaster gode penger etter dårlige, eller om man faktisk investerer fordi man tror det er et godt case.

3. All erfaring tilsier at når et selskap forblir i underkapitalisert tilstand, så vil det veldig ofte være muligheter senere til å kjøpe enda billigere. Alle storfisker som man ellers håpte ville være med å drive opp kursen får nå sjansen til å kjøpe alt de ønsker på tilbud, de kommer ikke til å kjøpe mer på en stund. Bruk nedsalget i Navamedic som en referanse.

5 Likes

Har prøvd å informere konkret ut fra hvordan jeg oppfattet situasjonen gjennom sommeren. Har opplevd at mange ikke forstår alvoret - og ikke kan mye om emisjoner/alternativer.

Jeg sa tidlig at det ville komme en fortrinsrettet emisjon og at Arctic ville være rådgiver. Trodde kurs ville bli kr 1 i emisjonen. Det er kanskje noe lavt.

1 Like

Teigland jobber hardt på Twitter for å støtte kursen nå:
Screenshot from 2025-08-22 08-39-36
Problemet er at dette ikke stemmer at han er ny eller har økt som aksjonær, slik Teigland forsøker å fremstille det som, for som det ble postet på Tekinvestor nylig, så kjøpte ALexander Kristoff disse aksjene helt i starten da Desert Control gikk på børs. Det er kun endringer av andre aksjonærer som medfører at han dukker opp blant topp 50.

1 Like

Hvorfor skulle Kristoff ha mer peiling på børs enn andre fordi han er god til å sykle?
Teigland hører jeg i alle fall ikke på

6 Likes

Reisen fremover som avgjør om man burde kjøpe eller selge. Det er nå begynner for dsrt, og har man tro på det så skal man selvsagt ikke selge og man skal tegne. Med mindre man vil spekulere kortsiktig, da kan man helt sikkert komme inn lavere. Men det er risiko dette også.

dette har jeg lest siden børsnotering :sweat_smile:

3 Likes

teigland er i store tap her nå, manne er desperat etter hause

1 Like