Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Fra Nordnet

Kort oppsummering:

Emisjonskursen settes dagen før EGM (5. sept) basert på snittkursen de siste tre børsdagene (VWAP) minus minst 32,5 % rabatt. Med dagens kurs på ca. 3,27 kr tilsvarer det en emisjonskurs rundt 2,20 kr hvis nivået holder seg.

Alle som eier aksjer per record date (9. sept, kjøpt senest 5. sept) får tegningsretter. 1 aksje gir 1 tegningsrett, og 1 tegningsrett gir rett til å kjøpe 1 ny emisjonsaksje til emisjonskursen. Tegningsrettene blir børsnotert 10.–18. sept, og verdien deres bestemmes av markedet – typisk (børskurs – emisjonskurs). Når tegningsperioden er over, blir ubrukte tegningsretter verdiløse.

Emisjonen er garantert (“underwritten”) for 75 mill, noe som betyr at garantistene kjøper det som ikke blir solgt. For dette får de et honorar: enten 10 % i cash eller 12 % i aksjer til emisjonskursen. Det er altså en bonus for å stille garanti, ikke en ekstra rabatt på selve emisjonsaksjene.

2 Likes

God oppsummering :+1: Men en liten korrigering: Emisjonskursen settes ikke som «VWAP – 32,5 %». Først beregnes en TERP basert på VWAP og emisjonsstrukturen, og så trekkes minst 32,5 % fra den. Dermed vil emisjonskursen bli lavere enn du har regnet deg frem til, så du må nok justere litt på regnestykket ditt.

En aksje gir vel ikke en tegningsrett, fasiten på den kommer når emisjonskursen settes.

Også må man huske at der har egentlig ikke så mye å si, for det er vi som eier aksjer som får kjøpe de. Det som har mest å si er hvordan selskapet gjør det fremover.

Så lenge man har råd og så lenge man velger å ha trua videre.

Min utheving

The subscription price in the Rights Issue (the “Subscription Price”) shall
pursuant to the underwriting agreements entered into by the Company and the
underwriters, be the theoretical share price exclusive of the subscription
rights (TERP) based on the volume-weighted average price (VWAP) of the Company’s
shares on EGO on the three last trading days prior to the date of the EGM less a
discount of at least 32.5%.

Noen som kan hjelpe meg med å sette opp regnestykket for dette? Min forståelse (ikke nødvendigvis riktig) ved en teoretisk VWAP på 3kr gir tegningsrettene en verdi på 32,5% av kursen, så 97,5 øre. TERP blir da satt til 2,025 og emi kursen blir satt til 1,37? Jeg tror ikke det er riktig, men jeg forstår ikke heeelt hvordan man skal trekke fra verdien av tegningsrettighetene. :stuck_out_tongue:

EDIT, googlet litt :stuck_out_tongue:

image

Så, hvis kursen er 3kr og det er 53 747 977 (runder opp til 54m) aksjer og det skal hentes inn 75 millioner kr, så blir i hvert fall toppen av brøken 237 MNOK.

EDIT2, så det ser ut til at de skal trykke 1 aksje pr aksje i selskapet fra før av? Så 54m aksjer?

Terp blir i så fall 237/108 = 2,19 kr. Emi kursen blir da 1,48.

EDIT regner med at dette ble feil, men det var slik jeg forstår det. :see_no_evil:

Dette er vel det sentrale Christian:

The allocation principles for the Offer Shares in the Rights Issue will be set
out in the EGM resolution and in the Prospectus, but are expected to be as set
out below

a) Firstly, allocation of Offer Shares to subscribers will be made in
accordance with granted and acquired Subscription Rights which have been validly
exercised during the Subscription Period. Each Subscription Right will give the
right to subscribe and be allocated one Offer Share in the Rights Issue.

Osv. i bokstav b-d (prioriteringsrekkefølgen).

Slik jeg leser det er vi garanterte å tegne egen eierandel. Pris per aksje er egentlig irrelevant, (unntatt hvis en planlegger å overtegne).

Hvis alle tegner seg for sin eierandel så fyller aksjonærene emisjonen og en unngår utvanning. Selskapet er tilført kapital og en eier i realiteten samme andel.

1 Like

Ref også:

Each shareholder will be granted Subscription Rights in proportion to the number
of existing shares registered in the Company’s shareholder register as at the
Record Date, cf. section 10-4 of the Norwegian Private Limited Liability
Companies Act.

Grunnen til at mange kjøper nå må være fordi de tror den skal opp igjen på mandag ?
Skal vel heller ned mot sannsynlig emisjonskurs fremover

Har en tro på caset er jo dette den beste prisen å kjøpe aksjer på frem til nå. Samtidig sikrer en ytterligere tegningsretter hvis en øker.

1 Like

Jo men det blir vel bare billigere fremover

Handler vel om at man er fornøyd med prisen man får sett i et lengre perspektiv. Men enig i at det fort blir billigere fremover. Uten at det er gitt.

Er du sikker på det?

Ja, men ikke like sikker som jeg var på at den skulle kraftig ned i dag i dag. Jeg skrev i går 20-30% ned

Ja, men kanskje alle ikke er like sikker som deg da

Hvorfor skal det bli billigere?

Mcap på selskapet bør jo være det samme uavhengig av hvor mange aksjer det blir til slutt. Du kan velge å beholde din eierandel gjennom emisjonen.

Det blir veldig spekulativt å kjøpe aksjer nå - hvis man ikke har fra før. Man kan like godt vente til emisjonskurs er kjent: den settes på snittet av kursen 3-4-5 september. Da kjenner man jo alle parametere.

1 Like

Du trodde den skulle masse opp i dag ?

Ja, jeg mener markedet reagerer feil her. Ingen grunn til et kursfall, og etterhvert som salgssiden stanser spretter den vel fort opp igjen. :slightly_smiling_face:

1 Like

Jeg synes det er altfor mye fokus på emikurs. Jeg skjønner ikke hvorfor, bortsett fra det psykologiske aspektet.

Det som er viktig er verdsettelsen av selskapet.