Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Sikkert ikke verre enn alt annet her inne i øyeblikket :slight_smile:

Du aner ikke hvordan markedet vil prise selskapet… hva er riktig kurs og market cap? Er det 230 mill. på kurs 2,5? Er det 200 mill. på lavere kurser.

Netto tegningsproveny på kr 60 mill. tillegges liten verdi i den ventede langsiktige markedsverdien. Midlene skal brukes gjennom 2026. Hvis selskapet ikke leverer etter budsjett i 2026 er det ny emi på lavere kurs.

1 Like

Tenker du at aksjen vil få et kjøpspress eller salgspress etter at de har trykket opp 25-75 millioner nye aksjer og en stor andel av dagens aksjonærer har kjøpt for en anseelig prosent av verdien aksjene hadde før emisjonen?

Jeg tenker at uten andre nyheter, så vil det være anseelig salgspress. Selvfølgelig, kommer de med melding om kontrakter eller andre positive nyheter midt opp i det hele, så kan jo ting snu seg, men da er du avhengig av det…

I teorien bør lysten til å selge og dermed presset opp eller ned i ordreboken bli det samme som før hvis alle sitter med samme eierandel i selskapet som tidligere.

Mulig jeg er rar, men jeg selger ikke aksjer hvis jeg har flere av de. For min del er det viktigste andelen jeg eier av selskapet. Hvor stor del av kaken tilfaller meg hvis selskapet oppnår suksess.

1 Like

Noen som vet hvordan man selger tegningsrettene sine når den tid kommer? Det dukker opp en knapp på meglerplattformen og du selger til en kurs, er det så enkelt?

Men du er enig i at det lønner seg å selge på 3 og kjøpe på 2 ?

Jeg avventer og kjøper ikke på disse nivåene. Men at 167 mill som er dagens mcap bør kunne være interessant sett i et lengre perspektiv fremstår en del klarere enn kr 7 for et par måneder siden. Hvor det utelukkende var et bet på fortsatt positiv momentum som følger av spekulative rykter. Selv om man må gjennom en seig prosess med x antall emi-aksjer, i tillegg til den høyst reelle muligheten for at den faller ytterligere.

Hvis kursen er det før rettene tildeles - ja.
Men du får ikke tegnet på 2 hvis du ikke har retter!

Derfor er kursen nå (aksjekurs+(aksjekurs - rabatt))/antall aksjer etter at emi er unnagjort

Det som plager meg mest er at de som virkelig kunne backet kursen har fordel av lav kurs, sånn i det kortere bilde.

2 Likes

Selges som helt vanlige tilgjengelige aksjer, bare at man slipper unna med fine 22% skatt.

1 Like

De får en egen ticker på platformen din. Akkurat som en aksje. Med ordebilde.

1 Like

Har prøvd å fortelle gjentatte ganger her at interessene til storaksjonærer og småfisker ikke er forenlige i det hele tatt akkurt på dette…

De store er helt innforstått med at pengeinnhentinger som oftest skjer på lavere og lavere kurser helt til det forhåpentligvis er en forretning i bunn som kan begynne å gi return on investment, og kalkylene deres er bygget på dette grunnlaget. Det er disse pengene som er fuel for at selskapet skal kunne vokse, og de vet derfor at det må til, og det gir mening.

“Backe kursen” er ikke et resonnement som gir noen logikk i det hele tatt. Eller som @Netromo sa det: “Ikke forvent milde gaver.” Styret sa selv at de hadde prøvd å skaffe finansiering i markedet i lange tider, åpenbart uten å lykkes.

For retails, så er de pengene vi kan skyte inn så små at de stort sett ikke utgjør noen forskjell fra eller til. Vi er bare remora sugefisk på en hai eller måker rundt en tråler som håper å kjøpe billig og selge dyrt, og vi har ingenting igjen for å ha masse penger bundet opp før bunnpunktet kommer.

3 Likes

Vi får tipse industrielle partnere / investorer om skvisen de sitter i

hehe

Der var vi på 2 tallet. Tipper vi nærmer oss 2 blank til uka
Emi kurs 1-1,50?

Men de som sitter i selskapet vil etter emisjonen ha vesentlig mindre cash og like stor eiereandel som før. Tenker derfor at det vil bli en svakere kjøpsside.

4 Likes

Spørsmålet er om noen ligger og hamstrer aksjer rundt 3.
Det kan se sånn ut.

2 Likes

Har registrert det samme, og ville gjerne visst hvem det var.

Kan det være de samme som selger på 3,1? Kanskje @emitl vet?