Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Du sitter med aksjer i et selskap med 2510 Nordnettere, du mente ikke seriøst at kursen skulle opp idag når de hørte og eller leste ordet emisjon? :rofl: :rofl:

1 Like

Du kjenner ikke verdsettelsen av selskapet før du kjenner emisjonskurs. Og hvor mange aksjer som må trykkes.

1 Like

Fordi (ChatGPT):

• Når emisjonskursen ikke er fastlåst, vet markedet bare at rabatten blir minst 32 %.

• Hvis aksjen faller nøyaktig 30 % første dag, så impliserer det at emisjonskursen blir fastsatt på dagens kurs.

• Men i praksis er det en dynamisk prosess:

• Kursen faller → markedet forventer lavere emisjonskurs → kursen faller enda mer.
    • Dette gjør at fallet ofte blir mer enn bare 30 % i starten, fordi alle prøver å posisjonere seg før det endelige nivået settes.

:small_blue_diamond: Hva det betyr i praksis

• Et fall på 30 % første dag kan være for lite, fordi markedet vet at rabatten gjelder et bevegelig mål.
  • Derfor ser man ofte 35–45 % fall i løpet av de første dagene, før aksjen finner balansepunktet.

:white_check_mark: Konklusjon:
Ja – den bør ofte falle mer enn 30 % første dag for å prise inn både rabatten og den usikkerheten om hvor emisjonskursen faktisk blir satt. Først når emisjonskursen offentliggjøres, får vi et fast ankerpunkt.

1 Like

ser noen over har regnet ut emi kurs på 1,50. Bare å selge nå å kjøpe der nede om noen uker med andre ord hvis man vil investere her.

Verdsettelsen av selskapet er 75m + mcap på emisjonstidspunktet.

Mcap igår var vel rundt 232M, mcap nå inkl. emisjonen er vel rundt 240M. Forskjellen på igår og idag er at selskapet er sikret 75M (60M) i kapital.

2 Likes

Dette blir rotete. Emiaksjene representerer enkelt forklart 75 mill. Ytterligere verdsettelsen er dagens kurs x 53 mill aksjer

Også står det også at jeg tror jeg har regnet feil, for jeg vet ærlig talt ikke hvordan man skal regne seg fram til TERP med de parametrene selskapet har gitt.

Jeg synes det dog er fascinerende at ingen her har sagt hvordan man regner ut TERP og dermed emi-kursen. Kanskje fordi alle her inne kan det like dårlig som meg? :see_no_evil:

2 Likes

Alle her som henger seg opp i emikursen, og det er det samme som jeg mener markedet tilsynelatende misforstår. Det er aksjonærene som får rabatten på aksjer. Alle kan handle sin eierandel. Det er ingen rasjonell grunn til at den skal falle. Dette er bare psykologi.

1 Like

Psykologi er ikke bare

Netto 60 mill. Det går bort minimum 15 mill. i provisjon til garantister og megler.

Ellers står jeg ved en emisjonskurs på kr 2. Det gir 37,5 mill. nye aksjer. Tilsammen blir det da 91,5 mill. aksjer. En kurs på kr 2,5 pr aksje vil etter kapitalutvidelsen prise selskapet til kr 229 mill.

Gode kjøp gjør en når markedet misforstår.

Presis.

Siden igår har den finansielle situasjonen dramatisk forbedret seg.
Den fundamentale situasjonen er identisk.

1 Like

Eh, det er vel heller du som ikke forstår at når du må ut med 1-2kr pr aksje du har for å oppnå samme eierandel, så koster det deg penger? Mye verre det enn spekulasjonene over om emi til premium til en partner…

1 Like

Du kan se på det gjennom forskjellige linser, en er tilbud og etterspørsel når det kommer til aksjer. Nå forventes det være plenty med aksjer tilgjengelig for den som vil kjøpe

2 Likes

Bare å kjøpe på 2 tallet til uka

1 Like

Om det blir 1 eller 100 mill nye aksjer er irrelevant for de som kjøper eller eier aksjer, og skal kjøpe tilsvarende antall for å forsvare sin eierandel

1 Like

Å fulltegne meg koster 57 000kr på mine 41 000 aksjer. Da beholder jeg min eierandel.

Hvor mange aksjer jeg har etterpå bestemmer emikursen. Men det har egentlig ikke betydning siden jeg eier samme bit av selskapet som før emisjonen.

3 Likes

Men må ut med sin prosentvise eierandel x 75 mill

De fleste vil se på 57.000 kr som en utgift? :thinking:

3 Likes

Nå får du bestemme deg, du skulle jo selge for noen minutter siden alt du eide:

“Beste er nok å bare ta tapet og aldri nærme seg denne aksen igjen. Legg kjærlighet bort.”, skrev du.