Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Er det noen som vet hvor nærme den nye enheten er for lansering, er dette noe som kan komme når som helst, eller vet man at det krever mye lengre tid?

This year, the company plans to launch its 120,000-liter-per-hour LNC production unit, a significant leap from earlier prototypes.

Sitat fra: https://www.siemens.com/global/en/company/stories/industry/2025/desert-control-agriculture-desertification-soil-degredation.html

Til slutt, hva tenker folk hvis selskapet får noe positivt å melde før emisjon, vil de unngå å melde det før etter emisjon fordi de ikke har interesse av høyere kurs, eller er det ikke slik og de vil melde? Jeg gjør mine egne vurderinger, men de kan være feil, så setter pris på innspill her.

Det som bekymrer meg er mulitheten for at EGF er satt to uker etter melding om emisjon fordi selskapet ønsker en lavest mulig emisjonskurs. Er det noen andre forklaringer på hvorfor ikke EGF kan ha vært samkjørt med dato for melding om emisjon? Det burde vel vært mulig for dem å planlegge på forhånd med tilrettelegger?

Føler det er meget meget stor stor sjanse for at de melder gode nyheter først etter emisjonen er gjennomført. Mange har stusset litt på formuleringer av meldinger og kommunikasjon hittil, q rapporten var fokuset på det halvtomme glasset, mens på webcasten som ikke veldig mange ser hadde de fokuset på det halvfulle glasset. Så jeg tror det er strategi og ser jo også at det er lurt å “samle” opp de gode nyhetene først etter emisjonen, tenker vi får en meget bull q rapport i november. Kommer fort melding om ny enhet og kanskje implementering av en golfbane der og at alt er good igjen.

Du er ikke redd for at kursen frem til EGF kan bli ubehagelig lav dersom de ikke melder noe? Det er det som gjør meg nervøs og usikker på om jeg tør sitte videre eller ikke. :slight_smile:

Frykten min er at det er en strategi at det skal være to uker mellom melding og EGF og emisjon, at strategien er lavest mulig kurs. Nå som jeg eier aksjer, håper jeg det ikke er slik, og jeg skulle gjerne sett noen argumenter som taler for at det ikke er slik?

Ja det er helt klart en fare for det og noe de som ikke er langsiktige og ikke kan forsvare sin eierandel må tenke på. De langsiktige med cash er det jo faktisk en fordel. Er jo derfor jeg tror de største ikke har noe interesse av høy kurs.
Men igjen det fins jo et grense for hvor lavt kursen kan gå før den blir for attraktiv. Ble tatt i mot godt på 3 og rett under på fredag, spørs kanskje hvem som tok i mot der, kortsiktige som trader, går lei eller pumper eller langsiktige som skal ha retter? Aner ikke, og en plass vil vel selgerne som har gått lei selskapet eller ikke kan forsvare sin andel ha solgt. Noen vil kanskje holde å selge retter i stede også.

1 Like

Det er en rekkefølge på dette. Arctic har ansvaret for emisjonen og rådgir selskapet ut fra hvordan de vurderer markedet. Dette er et prosjekt som sikkert har pågått 4-5 mnd. Største Aksjonærer er spurt i forkant.

Market cap har ikke vært høy nok for å gjøre en kjapp rettet emisjon under GF fullmakt. Det er typisk 10-20% økning av aksjekapitalen.

Når man gjør en større emisjon rettet mot aksjonærene er det formalkrav. Prospect skal lages. Det må gjennomføres GF vedtak med 2/3 flertall. Ekstraordinært vedtak. Deretter skal det være en tegningsperiode. T rettene kan vanligvis omsettes og markedet setter prisen på børs. Merk at dette ikke er besluttet ennå.

Ofte prøver rådgiver/selskap servere noen goodies på nyhetssiden midt i prosessen for å opprettholde kurs. Altså OM det er noe nytt å melde.

De er uansett pliktig å melde vesentlige nyheter som kan påvirke kurs og hvis det er fare for ulik info i markedet.

2 Likes

Det er når de vil ha folk til å tegne, noe jeg ikke er tilfelle her. Så tror ikke det kommer noe good News før etter emisjonen.

Enig, det vil være meningsløst å komme med gode nyheter midt i prosessen nå. Skal man vurdere emi kurs etter det som skjedde i går vil den ligge mellom 1,5 og 2 kroner (TERP og rabatt hensyntatt).

1 Like

Kan være Arctic prøver å servere noe goodis, men er ganske sikker på at selskapet ikke kommer til å kjempe for høy kurs her.

Også kjører de ut good News etter emisjonen, fresh start, opp og frem.

Nyheter i tegningsperioden vil ha ekstrem effekt på prisen på tegningsrettene. Tenk hvis man selger sine Tr til feks 1kr stk, og dagen etter kommer stor nyhet og får rettene opp i 5kr. De fungerer som giret instrument.

Men det var ikke tegningsperioden jeg pratet om, jeg pratet/spurte om perioden frem siste dag før utregning av emisjonskursen. Selvfølgelig vil ikke selskapet sende nyheter i tegngingsperioden.

1 Like

Enig, problemet er bare at de store, deriblant James ikke har incentiv for at dette skal skje. Derfor tror jeg de sparer good News

Men jeg stoler ikke helt på utregning av den “theoretical share price exclusive of the subscription rights (TERP)” basert på “volume-weighted average price (VWAP)” siste tre dager før EGF. Årsaken er både at jeg ikke forstår selve utregningen, men hovedsakelig fordi jeg opplevde at differansen av kursen siste dag før utregning i emisjonen til Bergenbio, ble så ekstrem.

Derfor lurer jeg på om de kan velge å sette kursen lavere uavhengig av utregning fordi det uansett er “teoretisk”, er det rom for det? Altså i Bergenbio så var kursen siste dag før utregning av TERP og VWAP 1.954 kroner, etter utregning av TERP og VWAP ble emisjonskursen 10 øre.

Hvordan er det mulig kun ved utregning uten at det er mulig at selskapet subjektivt har muligheten til å “velge” å sette kursen enda lavere, det er jo teoretisk.

Noe annet, er det noen som vet var “EGO” står for? Er det stavefeil i børsmeldingen? Selskapet skriver (se fet utheving):

The subscription price in the Rights Issue (the “Subscription Price”) shall pursuant to the Underwriting Agreements (as defined below) be the theoretical share price exclusive of the subscription rights (TERP) based on the volume-weighted average price (VWAP) of the Company’s shares on EGO on the three last trading days prior to the date of the EGM less a discount of at least 32.5%.

Jeg forstår ikke forkortelsen.

Er ikke selfølgelig at de ikke vil melde nyheter i perioden, -hvis det kommer en stor ordre så plikter de å melde det, så ikke i selskapets kontroll.

Når det gjelder kurs så styres det helt og holdent av oss/markedet. Fremdrift siste 12mnd og utsikter neste 12mnd er langt viktigere enn den psykologiske “emi-dumpen” i går.
Hvis kursen går ytterligere ned, kjøp mer. Går den opp, selg eller vær glad du kjøpte. Emisjonen er fair for alle

1 Like

Jeg er ikke helt sikker, men tror forskjellen mellom vwap og tarp er kun avrunding. Googlet og fikk opp samme type emi i LIFE i 2024. Da var kursen ca 30kr og Emi ble 20kr etter ca samme rabatt.

Så tror man i praksis kan si at de er det samme.

Takk for svar. Men jeg er fortsatt like klok og forstår det ikke. Hva innebærer det med “avrunding” du skriver?

Det jeg ikke forstår er altså hvordan utregning av TERP og VWAP med utgangspunkt i kurs på 1.954 kroner kan bli 10 øre? Det er vel ikke mulig dersom det ikke er åpent for at selskapet kan velge å sette kursen til hva pokker de ønsker og vil, helt fritt frem for dem å velge?

Jeg spurte Chatgpt, som heller ikke visste hva forkortelsen står for. Men mener det kan være en referanse til et spesifikt marked eller børs?:

Takk for at du delte avsnittet! Nå ser jeg hva du mener. I denne konteksten virker det ikke som “EGO” er en skrivefeil, men heller en referanse til et spesifikt marked eller en børs der aksjene handles.

Basert på setningen, er det sannsynlig at “EGO” refererer til en handelsplattform eller børs der Desert Control AS sine aksjer blir omsatt. Jeg kjenner ikke til en børs med akkurat dette navnet, men det kan være en internasjonal børs, et spesifikt marked eller et handelsinstrument som selskapet bruker for aksjehandel. Det kan også være en forkortelse som brukes internt i selskapet eller i spesifikke finansielle sammenhenger.

Euronext Growth Oslo

3 Likes

Så enkelt, så vanskelig. Utrolig. Takk skal du ha.

1 Like

Enda et spørsmål: Når man argumenterer for at desto lavere kursen går desto bedre er det for dem som har tenkt å delta i emisjonen, hva er det da som er den store forskjellen som gjør dette atraktivt i denne emisjonen sammenlignet med f.eks. Bergenbio sin emisjon?

Er det kun fordi Desert Control sin emisjon er 100% garantert (tillater overtegning), mens Bergenbio sin emisjon kun hadde garantier for 175 mill av totalt 250 mill (tillot både overtegning og tegning av dem som ikke hadde aksjer)?

Jeg bare forsøker å forstå hvorfor det er så lukrativt å beholde sine aksjer for å delta i emisjonen sammenlignet med andre emisjoner vi har sett hvor dette ikke har vært lukrativt.

BergenBio var et selskap uten fremtid. Selv om det fascinerende nok fantes enkelte aksjonærer som trodde noe annet. I Desert Control sitt tilfelle er det et plausibelt håp/tro om det motsatte. Med muligheter for godbiter både underveis og i etterkant. At emisjonen er garantert fjerner betydelig grad av risiko. Som er vesensforskjellen.

Når det er sagt; for eksisterende aksjonærer i en rights issue er det ikke en fordel at kursen faller. Ja, man kan delta på lav emisjonskurs, men verdien av de gamle aksjene reduseres tilsvarende – og tegningsrettene kompenserer for forskjellen. Den eneste forskjellen er at de som ikke deltar utvannes hardere, mens de som deltar fullt ut beholder sin andel. Det finnes ingen gratis gevinst i kursfall.