Jeg tenker at luftslott om partner som går inn med store penger ble stukket hull på og at prisingen dermed var feil.
Likheter og ulikheter så klart, likheten var at dette (og filmproduskjon uten statlig støtte) i mine øyne er venture capital. De som tjener penger på dette i lengden er de som tenker at man må spre møkka for at det skal gro godt. Noen ganger foregår dette på innsiden i et stort firma, f.eks. J&J, andre ganger er hvert prosjekt et eget selskap (gjerne fordi de store firmaene er avventende til å gå inn).
Mye interessant refleksjon her, men kanskje det kan være greit å samle tråden rundt det som faktisk er situasjonen for Desert Control akkurat nå og slutte med alle plusser og minuser. Caset er som det er. Selskapet er avhengig av emisjonen med rabatt for å overleve. Den gir 12 16 måneder runway. Uten emisjonen var kassa tom nå rett rundt hjørnet. Inntektene er fortsatt marginale og alle “snart kommer det”utsagn har stått uinnfridd over lang lang tid. Risikoen er ikke primært teknologien, men forretningsmodellen og kapitalbehovet. Det er selvsagt lov å håpe på at dette blir et gjennombrudds case, men logikken er enkel. Et selskap som er “veldig nær” store inntekter ville ikke hentet penger på disse vilkårene. Derfor er emisjonen mer et nødskudd enn et springbrett. Å diskutere dette som biotek, filmstudio eller venture capital kan være interessant, men realiteten er at aksjonærene her har blitt kraftig utvannet og selskapet får kun kjøpt seg litt tid. Spørsmålet er derfor om denne tiden blir brukt til å skape reelle inntekter eller om hen står her igjen med en ny emisjon om et lite år halvannet.
Nå er det vel strengt talt eierne som skyter inn mere penger, samt garantister ved behov slik at emisjonen blir fylt. Rabatten er vel der for å sikre at en har eiere som bidrar med kapital når det trengs.
Men det kan helt klart bli behov for å hente inn penger om 12-16mnd igjen om det ikke kommer en markant inntektsøkning.
Det som har utspilt seg i denne tråden illustrerer tydelig dynamikken i små vekstselskaper. Teknologien i Desert Control kan være lovende, men selskapet er helt avhengig av kontinuerlig kapitaltilførsel fra eksisterende eiere og garantister. Emisjonen på rabatt sikrer at de som allerede eier selskapet bidrar når det trengs, men det betyr samtidig at risikoen for ytterligere emisjoner om 12–16 måneder er høy dersom markante inntekter ikke materialiserer seg.
Diskusjonen viser også investorpsykologi i praksis. Håp og optimisme lever videre, men tallene og strukturen i emisjonen forteller en annen historie. For aksjonærene betyr dette at selv om teknologien fungerer er den største risikoen finansiell utholdenhet og timing. Ikke om produktet virker eller ikke.
Kort sagt. Desert Control er et interessant case, men veien til verdi for aksjonærene er langt fra sikret. Risikoen ligger i emisjoner, utvanning og markedsavhengighet og ikke bare i selve teknologien.
Selv tror jeg at kursfallet i dag og i går i hovedsak dreier seg om eksisterende aksjonærer som selger deler av beholdningen for å ha penger til å delta i emisjonen, og selvfølgelig også mindre aksjonærer som selger i panikk - men at hovedårsaken er aksjonærer som skaffer seg penger til å delta i emisjonen. Det store spørsmålet for meg er om salget vil tørke opp før emisjonen, og om det blir et kjøpspress de siste dagene?
Blir spennende å se hvem som handler. Aksjene har jo aldri vært billigere enn dette selv inkludert emisjonskost per aksje.
Er det noen som vet hvordan man abonnerer på børsmeldinger direkte fra selskapet? På hjemmesidene deres klarer jeg kun å finne mulighet for å abonnere på nyhetsbrev, og det gjør jeg allerede, men det gir meg ikke børsmeldingene. Jeg har spurt dem på e-post for noen dager siden uten å få svar.
Den siste måneden er omsetningen i DSRT på 5,4m aksjer med kurs fra 5,74 til 2,62, totalt kanskje 20 MNOK, eller 27% av emisjonen.
Dette kan du få fra megleren din?
Trolig flere veier til Rom, men én er å lage bruker på euronext og abonnere på meldinger fra utvalgte selskap der :
Også kan du legge til de selskapene du ønsker :
Takk. Jeg går for den løsningen. Jeg er bare vant til at det er mulig å abonnere direkte fra selskapet.
I et forsøk på å ikke få reklame og annen unødvendig informasjon fra Nordnet, har jeg fjernet huket for det meste i innstillingene som gjelder e-post. I tillegg vet jeg ikke om Nordnet tilbyr børsmelding for enkeltsekaper, jeg har ikke sett noen innstillinger for akkurat det.
Tenker han er temmelig misfornøyd nå, han så jo ikke ut til å tro det skulle bli noe stort kursfall i tidligere artikler og poster. Han har skrevet tidligere at han har sendt dem spørsmål om dette såkalte budet det har gått rykter om, men at han ikke har fått svar.
FactPoint har 396k følgere på Twitter og postet følgende for bare noen timer siden. Hvorfor poster de slikt, får de betalt for det?
Jeg har tatt et lite dykk ned i artikler om DSRT i Aftenbladet og historien som fortelles er jo ikke akkurat hyggelig.
2021:
- vokste fra seks til 51 ansatte (kilde)
- børsnotering
2022:
- ca 75 ansatte verden over (kilde)
2023:
Juli: (kilde):
- Avtale med Saudi-Arabia (juni)
- “Vi hadde ambisjoner om å gå bredere ut. Det har vi innsett at ikke fungerte. Vi må bygge oss ordentlig opp i hvert enkelt marked før vi går videre”
- “Sivertsen innrømmer at han trodde selskapet skulle ha kommet lenger i 2023 enn hva som er tilfellet”
- “Ingen har ødelagt for oss. Vi hadde kanskje større forventninger om å komme i gang raskere på flere markeder”
-
"Aftenbladet kjenner til at det har vært en viss uro internt i selskapets styre knyttet til mangel på inntekter."
– Vi har som mål å få positiv drift fra 2025, slår Sivertsen fast. - Som en del av kuttprogrammet røyk fem direktører fra den topptunge ledelsen.
- Oppgitt eierskap på Olesen-familien: over 18 prosent
August: (kilde)
- “Nå er det også klart at Johann Mastin er ferdig i Desert Control. Mastin ble ansatt i Desert Control i april i fjor og hadde ansvaret for forskings- og utviklingsarbeidet til teknologiselskapet.”
- “Satsingen i Emiratene trappes kraftig ned og antall toppledere og ansatte kuttes.”
2024:
April:
- Oppgitt eierskap på Olesen-familien: rundt 14 prosent (ned fra 18 % året før)
- “Vi er finansielt stilt til å opprettholde driften med planlagte aktiviteter til godt inn i andre halvår 2025” (kilde)
- “På topp hadde Desert Control over 60 ansatte. Nå er de 20.”
Juni:
- “Vi styrker innsatsen vår innenfor golfbaner” (kilde)
- “Samtidig har Desert Control fått med seg en rik amerikaner på laget. Han heter James Thomas”
November:
- “Via et amerikansk datterselskap, har Desert Control nå inngått en avtale med golfklubben Berkeley Country Club like utenfor San Francisco.” (kilde)
- " Samarbeidet med Berkeley Country Club er en milepæl for å bringe Desert Controls vannbevaringsløsninger til det amerikanske golfmarkedet"
2025:
- “Jeg kommer til å være med i en overgangsfase fram til august. Nå handler det om å bidra til at selskapets eiere, kunder og andre får god kjennskap til James E. Thomas, som skal ta over stafettpinnen etter meg” (kilde)
Interessant å høre betraktninger fra dere som har fulgt selskapet tettere enn meg gjennom disse årene.
Jeg tolker historien slik at de skalerte opp for fort, forfølgte prosjekter som ikke var lønnsomme, at dette skapte uro i selskapet, og at dette medførte at mange toppledere måtte gå.
Deretter skjer det en interessant helomvending som går fra “ørken” og “mat” til “golfanlegg”, og under ett år etter at James Thomas kom inn så trer OKS til side.
Markerer dette en endring hvor mye av ambisjonene til selskapet forsvinner, og at James Thomas skal lede selskapet mot golfbaner og andre parkanlegg?
Det har også vært flere emisjoner, ikke bare denne. Så da tenker jeg: hvordan er denne emisjonen annerledes enn den i 2023?
De har jo bare tapt penger til nå. Tenker vi at det er golfanlegg som er fremtiden?
Hvis det ikke er det må det vel snart være kroken på døren?
James Thomas er ifølge poster i denne tråden (som visstnok kunne underbygges fra tidligere Q-rapporter) mer interessert i landbruk enn golf, så han har vel større ambisjoner enn forrige CEO. Så det er altså motsatt av det du skriver, endring i CEO burde bety større ambisjoner.
Uten at jeg sitter med hele fasiten her, så tror jeg du har delvis rett. De skalerte opp, og det var trolig delvis koblet mot en antakelse om nærstående kommersiell akselerasjon i Midtøsten. Jeg tro (med vekt på tror) at de også gjorde et forsøk på å profesjonalisere ledelsen med tydelige roller. Oks satt med de fleste hatter lenge, noe som var lite bærekraftig og risikabelt for både selskap og enkeltpersoner.
Om de forfulgte prosjekter som var ulønnsomme - vel - det vil jeg ikke si. Med fare for at øverste etasje har sorte hull, så kommer jeg ikke på at de har gått for retninger/prosjekter som har blitt vraket. Noen har tatt lenger tid enn andre, men ingen er lagt på hyllen permanent
Jeg oppfatter det ikke som noen som helst endring. Ørkenspredning/dyrke i ørkenen var kanskje det som skapte mest overskrifter i starten, men om det var en tung strategi i den retningen da, og at det har blitt veldig annerledes nå . Jeg kan ikke si meg enig i det. Det har vært mange ulike piloter, men det er nok av typen “samle inn data” for å få beslutningsgrunnlag.
Golf var ikke ekstremt fremhevet i starten, men det har nok mest med det rent tekniske, at selskapet rett og slett ikke kunne få det til.
Jeg er helt uenig i at det har vært en helomvending fra ørken til mat og deretter golf. Mat er like aktuelt som før - det tar bare litt tid, og det av mange gode årsaker.
- Fordi piloter nå har kommet veldig langt eller er gjennom alle faser. Dadler og golf er kommersielt klare. Begge representerer store inntektsstrømmer
(Det samme kan man si om sitron. men inntektene her er litt mer tåkete) - Fordi den nye enheten er ekstremt mye mer mobil og effektiv enn den gamle, og det åpner for et stort golfmarked
- Fordi businesscaset nå faktisk er godt nok for endel vekster
- Fordi DC nå, spesielt med den nye enheten, endelig er istand til å behandle store areal/mange trær samtidig.
- DC trenge nå arbeidskapital for å få inntekter. Kapitalen vil brukes på å bygge enheter og påføre LNC på golfbaner (upfront betalt av DC). Absolutt alt tyder på akslererende inntekter når de får ryddet opp i rusket med påføring på golf + ferdigstilt ny enhet
- I tillegg er det verdt å nevne at vannkostnadene vil øke i vestlige usa. For golf er det snakk om 40 % kostnadsøkning neste fem år
Golf er bare endel av bildet.
I USA kommer trær i tillegg : dadler, sitrusfrukter, vindruer og mandler ( 200 mill trær bare i California)
Kroken på døra nå? Når teknologien er validert for mange vekster, kunder (sitron, golf og dadler) er særdeles fornøyd? Når businesscaset for nevnte vekster er meget godt? Når DC har en svært hyggelig margin, spesielt for golf Pays ( 80+ %)
Takk for et velformulert svar. Personlig investerte jeg i DC fordi jeg syns ørkensatsningen var spennende, men jeg har jo innsett at det er en ekstremt krevende oppgave å slå gjennom med.
Selskapet må jo tjene penger på noe, og jeg tror at golfanlegg er en smart strategi, iallfall nå i starten:
- markedet er stort (det er mange golfbaner), og banegresset er jo faktisk det viktigste de har
- jeg kan se for meg det er enklere å skalere opp (mer konsentrerte anlegg)
Fra Q1-2024 skriver selskapet at:
- Promising Development in the Golf Course Market: Intensified efforts to explore opportunities with golf courses by hiring a dedicated business developer. […] and secured several technical pilots with high-end golf courses targeted for deployment in the second quarter.
Under guidingen skriver de:
Golf Course Market: The company expects substantial headway in the golf and landscaping market during the year. Initial pilot results from prominent U.S. courses in the second half of 2024 will set the stage for more notable contracts from the end of the year, with a growing number of larger deployments in 2025.
Jeg tolker dette som en klar satsning mot golfanlegg.
Dette understrekes videre av det selskapet selv skriver i februar i år:
“Our participation at GCSAA aligns with our commitment to water conservation, soil health, and sustainability. The golf and turf industry demands tailored approaches, and this event underscored the importance of building a dedicated team and strategy to address these specific needs.”
Så gjenstår det jo å se da. Jeg håper at dette blir siste emisjon før selskapet er lønnsomt, og jeg håper at de får et solid fundament i golfanlegg, og at det kan bli en stabil kilde til inntekt.
Veldig “moden frukt” dette med store og økende vannkostnader, og en bransje som har bra med kapital.
I California er det 300 golfbaner som er høyaktuelle for LNC. Woodland og Berkeley er betraktet som relativt små baner.
Også påføres det jo sand på banene og sånn sett vil de trenge nye runder med LNC etter endel år.