Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Jeg tror det kommer en til om et halvt års tid, men da med partner og på vesentlig høyere kurs enn vi ser nå. Men dette er slik jeg vurderer det, og kan ta veldig feil

Problemet er jo at emispøkelset allerede er på plass før denne emirunden er ferdig? Snakker da om psykologien i markedet og ikke det fundamentale for DSRT. Med mindre inntektene begynner å tikke inn raskt, noe som ikke vil skje i 2025, så vil trolig kursen ligge brakk i emifrykt. Og allerede i 2026 så kan de jo fort ha knappe 30mill på konto? Skal jo investeres i produksjonsenheter i tillegg til lønn osv. Blir selv ikke overrasket om planen er å få inn Syngenta når testene er ferdig, men dette er såklart langt fra sikkert.

2 Likes

Ja, det er en mulig risiko. DC får iallfall ikke arbeidsro veldig lenge.

Vi får se hvor lenge det tar å få etablert løsninger for golf, men når de er på plass, så kan DC signere kontrakter innen golf.
For dadler, sitroner, vindruer, parker osv så kan de signere nå

Trolig vil de få solgt såpass mange at de minst går i null på enheter til eget bruk vs salg til partnere.

En faktor som er lite nevnt, er utvidelse/utstedelse av lisenser til nye land. Det ligger mulige inntekter også her.

1 Like

Jo før de får gjort en vesentlig større emisjon enn dette jo bedre for selskapet.

Ikke nødvendigvis så godt for de aksjonærverdiene som ligger på bordet.

1 Like

Få ryddet opp i golf, ferdigstille enhet, signere noen avtaler og så få inn en industriell/strategisk partner (som bidrar med mer enn bare penger).
Det vil bli svært hyggelig for både DC og aksjonærene

Har de ikke klart å få en sterkt økende ordrebok innen utgangen av 2026, så setter jeg spørsmål om selskapet er liv laga. Jeg tror jo de burde kunne få mye på plass, så det går an å få inn en partner. En faktisk vekstemisjon, ikke bare en holde hodet over vannet emisjon.

Ikke at dette er en anbefaling om å kjøpe altså, hva kursen er i 2026 er et stort åpent spørsmål.

3 Likes

Du er veldig optimistisk. Et sånt scenario kunne bli veldig hyggelig for de aksjonærverdiene som legges på bordet da. Ingenting som tilsier at det skal være noe jubelopplegg for retails som kjøper seg inn nå.

Vi vurderer dette veldig forskjellig :slight_smile:

En ting er iallfall sikkert : optimistene er utrydningstruet i denne aksjen.

2 Likes

Alt er et spørsmål om timing. Kan være ekstrem forskjell på hva man tenker om fremtiden til et selskap eller teknologien til selskapet, og aksjen til selskapet.

4 Likes

Vi har jo fått ny ledelse av selskapet, største eier som også putter godt med egne midler i emisjonspotten. Antar han putter pengene til god bruk og ser godt med oppside når han velger å gjøre det.

Fullt klar over det. Men vi har nok veldig forskjellig syn rundt verdsettelsen av selskapet nå/etter at emi er unnagjort

1 Like

Jeg snakker om kursen i det korte bildet, la oss si neste 9mnd. Han kan venture, er langsiktig og har mye penger. Så åpenbart ser han noe ja, men betyr ikke at man ikke får en ny runde med kjip emi hvis utviklingen er trå

Selskapet bør i alle fall komme i gang igjen på golfbaner rimelig raskt med en løsning som fungerer godt nok. Den aktuelle løsning på problemene vil vel også være like relevant og viktig for pågående og fremtidige jordbruksprosjekter?

Nei - for der er det dryppanlegg (mindre avanserte vanningsanlegg enn golf)
Av samme årsak er det ingen problemer med påføring av LNC hos f.eks Oasis.

Det er i prinsippet business as usual innen dadler.

2 Likes

Og greia er jo som vanlig at god teknologi ikke nødvendvis fører til suksess. Du må ha de rette folka til å selge teknologien din.

Jeg har jo vært negativ til kursutviklingen i selskapet en stund nå, men jeg har hele tiden vært mer positiv enn den faktiske situasjonen. Typisk med aksjer som denne er at de fortsetter ned til de som sitter igjen helt har mistet troa og bare sitter på gammel vane. - Eller noe fundamentalt skjer, men jeg tenker det ligger endel måneder lengre fram.

Btw, jeg er på ingen måte noen ekspert i timing. Jeg sitter fortsatt på masse Nekkar aksjer som jeg gjorde i 2021 og kursen er fortsatt rundt 10kr nå som da. (Kjøpte heldigvis i 2020). Har akkurat kjøpt i Starbreeze, men ved nærmere ettertanke, så tror jeg jo egentlig først på større bevegelser der en gang i 2026. Da har jeg stort sett holdt meg unna selskapet siden de startet en lang ørkenvandring nedover i 2023…

Et hypotetisk spørsmål til de kritiske:
Hvis Soyl eller SDC melder en eller to store kontrakter med ramme som gir leveranse over flere år, vil dere da

1. ha fokus på at forretningskonseptet er bevist drivverdig i Midtøsten, eller
  2. i større grad tenke at “lisensinntektene er vesentlig mindre enn DC trenger for å bli cash positiv”

Kursmessig nr 2.

Jeg tenker jo at DSRT mangler større kontrakter, så jeg vil tolke det veldig positivt. Samtidig, kontrakter med en gitt ramme, hvor faktisk størrelse er uvisst teller ikke på samme måte. De må ha noe konkret å slå i bordet med for å få inn partnere uten å wipe eksisterende aksjonærer. Som jeg skrev over, en vekstemisjon som gjerne gjøres på høyere kurs enn selskapet er i, hvor formålet ikke er å overleve, men å skalere opp.

1 Like

Rammen må være konkret eller iallfall fremstå veldig sannsynlig. Det er jeg enig i