Kan jeg spørre om noen vet hvor mye aksjer arvingene fortsatt har, og om de har solgt noe etter meldingen om emisjon? Selv om jeg ikke bidrar med å abonnere på listene her selv. Kan det være arvingene som står for det meste av det pågående nedsalget vi ser i ordreboken?
De har ikke solgt så langt, er vel bare Nina som er igjen, hun har 1 mill aksjer.
Nedsalget handler nok bare om ulike prioriteringer i markedet. Vanskelig å lese særlig mye utifra listene. Utover at ingen større fisker er tydelig på selgeren. Topp 50 holder seg stabilt. Er langt fra gitt at det vil bli kjøpspress på tegningsrettene og da gir det mening for mange å selge i forkant. Hvor det varierer når aktører får fingeren ut, av ulike grunner.
Spurte om chatgpt kunne forklare litt mer om hva “special obligations” typisk er med referanse til EGF innkallingen item 5 - post 5. Svaret er vel ganske klokkeklart. Tipper det blir kamp om tegningsrettene her.
Good question — that phrase “special obligations” comes straight from the Norwegian Private Limited Liability Companies Act §10-2 (and its public company equivalent in the ASA Act).
In practice, it means the company can issue shares not just against cash or assets ( contribution in kind ), but also against an agreement where the subscriber commits to do something for the company .
Examples of “special obligations” in practice:
- Share-based incentive programs: Employees or management receive shares in exchange for taking on lock-up periods, performance commitments, or continued employment.
- Strategic partnerships: A partner may receive shares in return for delivering technology, IP rights, distribution agreements, or long-term supply agreements.
- Joint ventures: Another company contributes services, know-how, or contractual obligations instead of cash.
- Convertible instruments / warrants: Shares may be issued as part of an arrangement where the subscriber undertakes certain obligations tied to financing or collaboration.
In short:
- Under the old mandate, Desert Control could only raise cash through new shares.
- Under the new mandate , they could also issue shares as “currency” not only for acquisitions but also to cover incentive programs, or agreements where the counterparty gives obligations (like services, IP, or contracts) instead of money.
Ja, signaler er at de har en større plan og at dette er en mellomløsning.
Ja – når et selskap søker generalforsamlingens samtykke til å utstede aksjer mot “særlige forpliktelser”, er det ofte nettopp fordi de vil ha fleksibilitet til å slippe inn en strategisk partner uten at partneren nødvendigvis må betale kontant. Det kan være:
• en industriell aktør som bidrar med teknologi eller markedsadgang,
• en samarbeidspartner som inngår langsiktige leveranse- eller distribusjonsavtaler,
• eller en kombinasjon av kontantinnskudd + kontraktsforpliktelser.
Dette er en brofinansering
Her blir det jo en kombo av cash og partnerskap. Men man må kanskje ha vedtatt denne formuleringen i EGF om special obligations for å stå mer fritt i utformingen av partnerskapet.
Ifølge gpt så må man det: Ja – du må ha dette vedtatt på EGF for at styret skal kunne bruke aksjer som “valuta” i en industriell partnerskapsavtale. Ellers er de låst til kontanter eller klassiske tingsinnskudd.
Nedsalget ser mest ut til å handle om timing og prioriteringer i markedet og ikke at “store fisker” dumper. Topp 50 holder seg stabile og salget i forkant av TR emisjonen er rasjonelt gitt usikkerhet rundt etterspørselen.
Når det gjelder “special obligations” er det egentlig ganske enkelt. EGF gir styret fleksibilitet til å bruke aksjer som valuta i partnerskap eller incentivordninger. Ikke bare til å hente kontanter. Det åpner døra for en kombinasjon av cash + strategiske bidrag (teknologi, distribusjon, avtaler).
Dette lukter brofinansiering mot en større plan hvor TR emisjonen er første steg og “special obligations” er verktøyet som gir mulighet til å få inn riktig partner på riktige vilkår.
I fjor: Desert Control and Syngenta Sign MoU to Explore Collaborative Efforts in Sustainable Agriculture
Hadde ikke betta imot at de er partneren man venter på nå.
Du skal heller ikke se bort i fra at nedsalget handler mye om hvilken market cap de synes selskaper fortjener etter at emisjonen er gjennomført. Hvis de f.eks er offensive og tenker at den skal være 200-300 millioner så har du en rettesnor.
Hvis du antar full aksjekompensasjon på alle garantister så er vel mcap etter emi hvis du bruker tegningskurs som utgangspunkt ca 160m. EV vil være ca 95m. Ikke spesielt høyt i børsverden hvis selskapet begynner å levere. Hvis de nå faktisk fortsetter å spytte ut news etter news i NTI style, så kan det jo tenkes at flere enn meg synes det er lavt?
Du eide vel aksjen når mcap var over 400 mill og da det ikke var en tvil om at selskapet var posisjonert for en megatrend. De er bedre posisjonert i dag enn da. selskapet er mye billigere nå enn da og megatrenden er enda nærmere. Så jeg tror egentlig selv du, hvis du tenker deg om, mener det er mye psykologi som påvirker nå. Fundamentalt ser det bedre ut nå enn da og nå har de finansering på plass med en åpenbar plan videre.
Da var Savepig inne
Nå er han ute
Noen ganger trenger man bare se traileren for å forstå hele plottet i filmen.
Godt poeng og helt enig i at markedet ofte ‘setter prislappen’ i forkant av en emisjon og at mange opererer med en form for ny normal på market cap. Samtidig er det interessant som nevnt å se at topp 50 har holdt seg stabile som kan tyde på at de største eierne ikke ser fundamentalt endrede premisser. For meg gir det litt mer støtte til at dette er timing/risikohåndtering snarere enn en strukturell reprising. Derfor tror jeg fortsatt ‘special obligations’ fleksibiliteten kan bli nøkkelen til neste fase DERSOM styret får på plass en partner som kan løfte både verdsettelse og tempo.”
Dette indikerer vel at aktuelle interessenter ikke har vært så veldig interesserte tross alt?
Hvis man selv legger premissene, skriver handlingen selv, så blir fort konklusjonen det ja.
Når jeg bruker søkemotorer for å sjekke siste nytt innenfor siste 24 timer, blir jeg hver dag, kan kanskje kalle det “spammet” ned av innlegg om Desert Control og LNC som åpenbart er betalte innlegg, men ikke merket som sådan.
Det jeg stusser over er at de fleste dreier seg om å gjøre sandholdig jord, ørken etc til landbruksjord, og i og med at jeg har konkludert med at dette sannsynligvis må være betalt for av Desert Control, så er det kanskje interessant at det ikke er golf de skriver om - er dette en pekepinn om at det blir hardere satsing bredere enn golf fremover?
Her er en tilfeldig en fra siste døgn:
Forøvrig, brukeren som har postet innlegget på lenken ovenfor har 1,1 millioner følgere på Facebook.
Jeg kan jo også servere deg en alternativ fortelling bygget på mine egne premisser, og denne vil trolig ha langt mer substans og troverdighet enn Savepigs. Savepig konstruerer sitt narrativ ved å legge et premiss som passer hans agenda (eller egen overbevisning), med en historie designet for å overbevise leserne. Men det er jo spunnet ut av løse luften. Jeg kan gi deg en annen tilnærming underbygget av fundament og fakta, hvis du vil det?
Hvor ofte har prislappen og den “nye normalen” vært riktig i forkant av en fortrinnsrettet emisjon med mega rabatt hentet av et selskap som ikke er i krise, men trenger brofinansering “raske penger”. For å si det på en annen måte, hvor ofte har panikk gitt en ny normal? Men sånn er det når mange investorer frykter ytterligere utvanning og må komme seg ut før utvanningen blir enda verre. Er nå gode kjøp gjøres, så er jo spørsmålet mange stiller seg nå da, kan jeg gjøre et enda bedre kjøp, for det er jo mulig, men ikke sikkert og hvor mye bedre blir det egentlig. Tror man på selskapet, og de bruker kapitalen godt og leverer fremover, så er det 100% sikkert at man gjør et godt kjøp nå.
Du har bommet såpass grovt på hvordan kursen kom til å gå denne høsten pga finansieringwn at jeg ikke skjønner hvorfor du skryter av deg selv.